växeln går tillbaks?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
lewis123
Posts: 46
Joined: 20 Aug 2008 01:23

växeln går tillbaks?

Post by lewis123 » 27 Sep 2009 08:57

Tja
jag köpte en peugeot comete aluminium för nån vecka sen, och när jag har den tyngsta växeln fram och börjar trampa hårt/ställer mig upp så går växeln ner lite och tar imot kedjan fast växeln e perfekt instäld , detta är extremt irreterande, har provat släppa lite på spänningen på vajern men verkar inte funka.
Några tips någon?

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: växeln går tillbaks?

Post by svennelainen » 27 Sep 2009 16:19

Du är väl medveten om att du är på fel forum nu?
Kolla om maxstoppet på väljaren går att skruva ut.

lewis123
Posts: 46
Joined: 20 Aug 2008 01:23

Re: växeln går tillbaks?

Post by lewis123 » 27 Sep 2009 18:10

okej tack, trode inte det va så strikt att det måste va fixedgear eftersom det finns hur mycket växlat och ss som hällst på det här forumet.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: växeln går tillbaks?

Post by ArvidSvensson » 27 Sep 2009 18:19

lewis123 wrote:okej tack, trode inte det va så strikt att det måste va fixedgear eftersom det finns hur mycket växlat och ss som hällst på det här forumet.
Det är inte så strikt, det är bara svenne som bor lite trångt för tillfället. Om några veckor blir han snäll igen.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: växeln går tillbaks?

Post by Ronny » 27 Sep 2009 19:24

se så, nu lugnar vi ner oss här. Hänger inte med riktigt på din fråga och jag undrar om det är bak eller framvxl som krånglar? vad är det för fabrikat på växlarna?
Мясо это убийство

lewis123
Posts: 46
Joined: 20 Aug 2008 01:23

Re: växeln går tillbaks?

Post by lewis123 » 27 Sep 2009 21:12

Det är framväxeln som går tillbaks lite allså ner mot den mindre klingan fram när man trampar hårt så att kedjan går mot framväxeln, det är en shimono växel har ställt in allt rätt med stoppskruvarna och allt, borde va att vajern är för spänd men verkar inte va det.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: växeln går tillbaks?

Post by Ronny » 28 Sep 2009 11:51

lewis123 wrote:Det är framväxeln som går tillbaks lite allså ner mot den mindre klingan fram när man trampar hårt så att kedjan går mot framväxeln, det är en shimono växel har ställt in allt rätt med stoppskruvarna och allt, borde va att vajern är för spänd men verkar inte va det.
Om det är vanliga ramreglage med friktion du har, spänn den till framvxl.
Är den största kedjehjulet rakt utan någon skevhet? Kontrollera detta utan att cykla med belastning för att se om kedjehjulet är rakt dels om framvxl. är korrekt inställd i relation till kedjehjulen.
Finns även en möjlighet att ramen är så pass mjuk att när du ställer dig upp, blir belastningen för mycket och kedjehjulen trycker sig mot framvxl.
Мясо это убийство

User avatar
nelp
Posts: 436
Joined: 31 Mar 2009 12:47
Location: Umeå

Re: växeln går tillbaks?

Post by nelp » 28 Sep 2009 23:38

lewis123 wrote:Tja
jag köpte en peugeot comete aluminium för nån vecka sen, och när jag har den tyngsta växeln fram och börjar trampa hårt/ställer mig upp så går växeln ner lite och tar imot kedjan fast växeln e perfekt instäld , detta är extremt irreterande, har provat släppa lite på spänningen på vajern men verkar inte funka.
Några tips någon?
Låter som att det är för mkt flex i ram eller vevparti ifall det bara är när du tar i ordentligt. eftersom framväxeln har en bestämd position och inte ändras vid högre belastning som bakväxeln skulle kunna göra.

Post Reply