Fuck You Posten!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Fuck You Posten!

Post by ArvidSvensson » 02 Apr 2011 10:13

Nu är jag skitless på posten! Jag fick nyligen ett glatt utskick där man hälsade mig välkommen till mitt nya postombud. Jag får ett och annat paket, både privat och i jobbet.

Resten av världen har kunden i centrum medan posten har postnummer i centrum. Det går inte att byta ombud. Hela postens jävla verksamhet kretsar kring postnummer.

"Mitt" företagscenter har usla öppettider och nu har något random fucking ICA mer än tio kvarter bort vunnit "mitt" privatombudsavtal.

Postens kundcenter är ett jävla mörker. Enda lösningen är att avsändarna inte skickar med med någon som har Svenska posten som sverigepartner.

I-landsproblem kanske men nu har jag valt att bo i ett i-land.

FUCK YOU POSTEN!

Såja, nu känns det lite bättre.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Fuck You Posten!

Post by atomlab » 02 Apr 2011 10:20

Skönt att veta att andra har det som en själv.
När ICA sabbatsberg tog över min posthantering utav privat paket så får jag lägga ca 2-3 timmar vänta i månaden. Till skillnad mot förut. 10-20 min. Det verkar som Sabbatsberg har hela vasastaden som ombud!
Och då skall ni veta att det ligger en riktigt post längre ner på gatan som vet vad dom håller på med och som är byggd för ändamålet!
Image

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Fuck You Posten!

Post by Nomis » 02 Apr 2011 10:29

Jag förstår hur du känner Arvid!

När jag flyttade till Linköping, låg mitt ombud mitt i centrum, jag bodde ca 15 min ifrån och det var på väg till jobb. Det hade även öppet från 8-20. Var där så ofta att killen på avdelningen började ringa till mig så fort det kom ett paket med mitt namn på...

Sen flyttade jag inom stan och fick ett nytt postnummer = nytt ombud.. Som har öppet 9-18 på vardagar och knappt öppet på helgen. Jippi. Däremot så upptäckte jag om jag skiter i att hämta ut mitt paket så mellanlandar det på postens företagscenter innan det går i retur...Som har öppet 7-19 och ligger nära jobbet...perfekt..

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Fuck You Posten!

Post by klasolsson » 02 Apr 2011 11:14

Jag hade ICA Furuvik som postombud tills för två veckor sedan. ICA-butiken ligger 200m bort och de har varit hur bra som helst. Nu loosade dem avtalet och den lokala videobutiken (som fö är Schenkerombud...huh!) har tagit över postgången.

Jag är glad att jag ska flytta till Sibirien, där verkar det som om den lokala ICA:n är postombud och den butiken ligger i samma kvarter.

Men jag känner med dig Arvid!

User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Re: Fuck You Posten!

Post by FSS » 02 Apr 2011 11:26

DHL och Schenker är inte så vassa heller. Jag beställde lite prylar från CRC. DHL har inget lokalt utdelningskontor utan är man inte hemma under kontorstid hamnar grejorna ute i fackin' Rosersberg. Bara låna bil och glatt hämta prylarna där. Givetvis hade CRC sjabblat och skickat ett styrlager utan lagerbana. Inga problem för CRC att skicka ett nytt tack och lov. Nu med Schenker Parcelforce, fick nu en avi om att hämta styrlagret hos mitt "lokala" ombud 4 km bort. Vad var det för fel på ICAt 300 m från mig?

Tillråga på allt får man ångest för att man själv ligger på soffan iklädd shorts i sin allt för varma lägenhet med en kopp kaffe i handen samtidigt som det är krig och svält i världen. Vafan liksom :roll:

User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Re: Fuck You Posten!

Post by FSS » 02 Apr 2011 11:29

klasolsson wrote:Jag hade ICA Furuvik som postombud tills för två veckor sedan. ICA-butiken ligger 200m bort och de har varit hur bra som helst.
Ah, jag bodde där i krokarna för ett år sen. Det går inte att hysa något agg mot personalen där. Undra hur anställningsannonserna såg ut? "Hej vi söker dig ung och söt tjej..."

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Re: Fuck You Posten!

Post by Bubblan » 02 Apr 2011 12:05

klasolsson wrote:...
Jag är glad att jag ska flytta till Sibirien, där verkar det som om den lokala ICA:n är postombud och den butiken ligger i samma kvarter.

Men jag känner med dig Arvid!
Om det är ICA Roslagstull så ska du inte ha allt för höga förväntningar, bodde granne med dem några år och fick allt som oftast ringa dit och be dem skanna in paketen, annars kunde de bli liggande några dagar utan att någonting hände.

Gällande Posten så tycker jag att de är ett av de bästa företagen jag någonsin haft att göra med.
Cogs 'n Kegs

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Fuck You Posten!

Post by klasolsson » 02 Apr 2011 12:06

FSS wrote:
klasolsson wrote:Jag hade ICA Furuvik som postombud tills för två veckor sedan. ICA-butiken ligger 200m bort och de har varit hur bra som helst.
Ah, jag bodde där i krokarna för ett år sen. Det går inte att hysa något agg mot personalen där. Undra hur anställningsannonserna såg ut? "Hej vi söker dig ung och söt tjej..."
Haha, precis! Nu är det som sagt videobutiken på hörnan mot Råsunda som ska sköta postverksamheten i området. Sorgligt.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Fuck You Posten!

Post by Gustav » 02 Apr 2011 14:32

Posten? Jag brukar gå till Samhall.
Image

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: Fuck You Posten!

Post by kakan » 02 Apr 2011 20:10

Posten är inte mitt porblem dom delar ut min post så bra så och när jag skickar saker i deras gröna påsar så kommer de fram som dom ska hela och så...

Det är deras från underjorden sända ombud som är helt åt helvete. hur jävla svårt ska det vara att hålla koll på något så enkelt på paket. men men det är morderna tider nu...

mitt jävla ombud har öppet till 20 jag kommer hem från jobbet 1945... YEY
å andra sidan hade väll posten öppet till typ 15 (på stenålder alltså)
Tackar
_Kakan

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Re: Fuck You Posten!

Post by solomon » 02 Apr 2011 21:33

Ojojoj,

Jag har det så överjävligt bra på den fronten, Coop en bit bort, öppet till 21 varje dag, och nu har de tom börjat känna igen mig (vilket kanske säger mer om mitt nätshoppande än deras igenkänningsförmåga) så ibland talar de om att jag har paket innan avi:n kommit.

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Re: Fuck You Posten!

Post by calavera » 03 Apr 2011 17:35

Sen jag flyttade hit till Henkan så funkar paket på posten bra, ICA som är öppet alla dagar till kl 21. Ok, vissa paket hamnar långt bort på företagsposten, men ringer man dit innan kl 19 så brukar dom dyka upp här på berget till dagen efter. Det var bara en gång när ett paket som skickades med nån form av kurirpostenvariant som det var på villovägar ett par dagar, men kom rätt till slut iaf.
Värre var det när jag bodde vid Näckrosen/Solna, då jag måste ha bott närmare posten/ICA bredvid Cyklig men var tvungen att hämta ut paketen på ICA(?) Tulegatan/Sumpan istället.
Kontentan, jag är nöjd med postens service, men den verkar ju försämras på så många platser.

kajli
Posts: 472
Joined: 23 Jul 2009 16:33
Location: STHLM

Re: Fuck You Posten!

Post by kajli » 04 Apr 2011 08:37

Bor i Sjöstan och det bästa som finns är när folk skickar företagspaket. Då får man gå till postens företagscenter på textilgatan (100m bort) och plocka upp det. Så länge man hinner dit innan 19 så är det aldrig mer än 2 personer före i kön och om det är någon som bråkar och inte klarar av att fylla i sina blanketter ordentligt låter de folk som bara ska hämta paket gå före.

Andra paket hamnar hos ombuden lite längre bort, men det brukar inte vara några större problem.

Hemleveranser däremot. Helvete. UPS som kommer på besök när man är hemma men vänder för att de inte har fått en portkod. Telefonnummret stod på paketet men UPS säger att "vi utrustar inte våra chaufförer med mobiltelefon". Och tydligen ingår det inte att använda radion för att få någon annan att ringa. Schenker ljuger en rätt i ansiktet när de påstår att de varit på besök och att "ingen svarade" och DHL gör samma sak. Pizzabuden har inga problem med sånt här, men världstäckande budfirmor klarar det inte?

Däremot har posten vid ett tillfälle ringt på mobilen och sagt att han står utanför med ett paket och undrade om jag var hemma. Han ringde tydligen nummerupplysningen för att få tag på mobilnummret.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Fuck You Posten!

Post by Streamliner » 13 Jan 2012 15:37

Dags för posttråden igen, blir ofattbart galen.

Har försökt få tag i ett paket från CRC i en vecka jämnt nu. Igår kom det hem en avi från DHL om att jag skulle kontakta dem.

Inga problem tänkte jag och tipsade dem om att det finns ett DHL-utlämningsställe i tobaksaffären hemma... "Går inte" säger de, "det är fel typ av paket"... "Du måste antingen vara hemma personligen eller via ombud hemma med din och deras legitimation och det endast mellan 9.00 - 12.00 på vardagar.

"Alternativet är att du hämtar det personligen på vårt lager i hamnen."

Stöön, hamnen, det är skitlångt ut och jag har ingen bil och jag kan inte vara cykelklädd på jobbet så där har jag ett problem.

Ska det verkligen vara så omöjligt att lämna det hos tobaksbutiken frågar jag.

Då svarar tanten: "Du kan ju alltid skita i att hämta ut det."
Vadå svarar jag, vad menar hon?

Jo då går det tillbaka till Irland så är du av med problemet.

Så lade hon på luren. Kärring :twisted:
Loch Ness is Deep.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Fuck You Posten!

Post by Fredde » 13 Jan 2012 17:32

Jag blir fan gladare av en räkning än av en avi från DHL.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Fuck You Posten!

Post by Jonatan F » 13 Jan 2012 20:05

kan man inte skicka det till typ föräldrar/vänner etc. som har bättre service? Om det inte är så ofta man hämtar ut paket ofc. och tålmodiga personer.
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Fuck You Posten!

Post by Streamliner » 13 Jan 2012 22:09

Jonatan F wrote:kan man inte skicka det till typ föräldrar/vänner etc. som har bättre service? Om det inte är så ofta man hämtar ut paket ofc. och tålmodiga personer.
Jo du har så rätt, jag har vid ett tillfälle, just från CRC fått paketet till jobbet och det funkade hur bra som helst. Det finns ju alltid folk på plats som kan ta emot.

Dock glömmer man bort detta alternativ men din kommentar lyste upp tillvaron och styrker mig att så ska jag göra i fortsättningen :wink:
Loch Ness is Deep.

User avatar
julle
Posts: 352
Joined: 24 May 2008 23:22
Location: Sthlm

Re: Fuck You Posten!

Post by julle » 14 Jan 2012 03:13

Hej. Gnäll fan inte på Posten (med versal för det är ett företag som således tillhör ordgruppen egennamn). Ni ska gnälla på MODERATERNA som privatiserat den... och framförallt sopan, egot och kristdemokraten (usch ja) Mats Odell som under sin mandatperiod som finansmarknadsminister bara brydde sig om sitt eget bokslut och sålde ut allt han kunde hitta köpare till...
Det är ju inte postverkets fel att ditt ombud/postkontor/leverantör är skit.

Men ingenting ont som inte för något gott med sig. Posten är ju lite förlegade när det kommer till öppettider. Stänga kl 18, hur modernt är det? Jag kan numera hämta paket till kl 23 på kvällen, å det e ju skönt
Onykter cyklist

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Fuck You Posten!

Post by RZ-1 » 14 Jan 2012 11:16

Att ringa på porttelefonen verkar inte heller ingå i postens "hemleverans". Det är tydligen alltför värdefullt att få krångla omkring lastbilen resultatlöst hela dagarna.

Ju sämre de kör ut första gången ökar väl chanserna att lyckas få betalt en gång till för samma tjänst.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Fuck You Posten!

Post by atomlab » 14 Jan 2012 11:20

Nu skall vi inte dra in politik allt för mycket i det här. För jag förstår inte i ärlighetens namn hur det kan vara Mats fel att personalen på ICA sabbatsberg är slöa och inte har lärt sig datorsystemet.
Förut när allt låg i Tobaksbutiken gick det bra. Så det är inte något politiskt beslut att det går långsamt idag på ICA. Och innan dess när posten hade hand om mina paket så var det bökigt att gå dit då det var för mycket folk där.

Sedan att paket som kommer från tex England tilldelas DHL har ju enbart att göra med vilka avtal mellan olika speditörer. Och skall vi klaga på något där är ju så fall EUs konkurrenslagar.
Image

Post Reply