Stoppade Cykeltjuv.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Linkert

Stoppade Cykeltjuv.

Post by Linkert » 06 Sep 2010 20:50

Dagens goda gärning kan man säga :)

Satt på Barista Fair Trade Coffees uteservering och avnjöt min ex-kaffekollega Eltons cappuccino när jag märker hur en sliten typ på 40+ går runt och kollar underligt på alla cyklarnas lås i ca 1 minut tills han stannar vid en vit cykel av "vanlig modell". Därefter börjar han pilla på framlampan som satt monterad och då reser jag mig upp och frågar,

R - Robin
CT - Cykeltjuv

R: "Är du säker på att det där är din cykel?"
CT: "Ja det är min cykel, ska jag låsa upp den?".
R: "Gärna! (Tanke: Idiot.se?)"

Cykeltjuven låtsas då låsa upp det redan upplåsta rammonterade bakhjulslåset och säger,

CT: "Se, min cykel".
R: "Ja, du kan ju kanske ta och låsa upp bygellåset också?"
CT: "Ehhh uhh, aa fast fan jag har glömt nyckeln till det!" *går iväg och svär högt*

Han verkade inte ha noterat att cykeln satt fast med bygellås också haha!

Jag gick in och hämtade min andra cappuccino och satte mig där ute igen för att 5 min senare se när den riktiga ägaren kommer! Jag gick fram och berättade att tjuven fick med sig framlampan.
Han tackar för att motade bort tjuven, och jag cyklar iväg efter vi snackat lite allmänt.

Har aldrig sett någon försöka sno en cykel live, och absolut inte så pass skamlöst utanför en biograf och café på Götgatan.

Skulle vara kul att höra era IRL möten med cykeltjuvar! Hur hanterar ni dem? :mrgreen:

Edit: Jag blev liksom lite stum, osäker på hur sjutton jag skulle hantera det :P Den ena hjärnhalvan ville börja veva, medan den svenska hjärnhalvan sa "nej robin, då blir det åtal och fan vet vad".

JoLi

Re: Stoppade Cykeltjuv.

Post by JoLi » 06 Sep 2010 21:12

Linkert wrote:Dagens goda gärning kan man säga :)

Satt på Barista Fair Trade Coffees uteservering och avnjöt min ex-kaffekollega Eltons cappuccino när jag märker hur en sliten typ på 40+ går runt och kollar underligt på alla cyklarnas lås i ca 1 minut tills han stannar vid en vit cykel av "vanlig modell". Därefter börjar han pilla på framlampan som satt monterad och då reser jag mig upp och frågar,

R - Robin
CT - Cykeltjuv

R: "Är du säker på att det där är din cykel?"
CT: "Ja det är min cykel, ska jag låsa upp den?".
R: "Gärna! (Tanke: Idiot.se?)"

Cykeltjuven låtsas då låsa upp det redan upplåsta rammonterade bakhjulslåset och säger,

CT: "Se, min cykel".
R: "Ja, du kan ju kanske ta och låsa upp bygellåset också?"
CT: "Ehhh uhh, aa fast fan jag har glömt nyckeln till det!" *går iväg och svär högt*

Han verkade inte ha noterat att cykeln satt fast med bygellås också haha!

Jag gick in och hämtade min andra cappuccino och satte mig där ute igen för att 5 min senare se när den riktiga ägaren kommer! Jag gick fram och berättade att tjuven fick med sig framlampan.
Han tackar för att motade bort tjuven, och jag cyklar iväg efter vi snackat lite allmänt.

Har aldrig sett någon försöka sno en cykel live, och absolut inte så pass skamlöst utanför en biograf och café på Götgatan.

Skulle vara kul att höra era IRL möten med cykeltjuvar! Hur hanterar ni dem? :mrgreen:

Edit: Jag blev liksom lite stum, osäker på hur sjutton jag skulle hantera det :P Den ena hjärnhalvan ville börja veva, medan den svenska hjärnhalvan sa "nej robin, då blir det åtal och fan vet vad".
Ja detta är ett bra exempel på hur medborgerliga vi alla bör vara.

Hade detta skett 1971 så kunde du ringt polisen som kommit under blåljus och siren. Idag skulle det ses som tjänstefel om en polis skulle släppa en kaffe med syltmunk för ett sånt här ärende.

Jonatan F

Post by Jonatan F » 06 Sep 2010 21:26

Bra jobbat Linkert! :)
Har man inget projekt har man inget liv :)

ana

Post by ana » 06 Sep 2010 22:17

Go Linkert! :mrgreen: Själv tar jag aldrig med mig lås till cykeln, då kan jag inte frestas att låsa fram den någonstans. :)

Något som skulle kunna vara ganska kul är att "plantera" en cykel. Dvs, bara ställa en cykel med ruttet lås på utsatt plats. I ramen/under sadeln har man gömt en sådan där SMS-gps mojäng som många har i sina båtar som sänder positionen hela tiden.

Sedan följer man bara efter och kanske hittar the motherload! Ett berg av 100 års cykelstölder...

Linkert

Post by Linkert » 06 Sep 2010 22:26

ana wrote:Go Linkert! :mrgreen: Själv tar jag aldrig med mig lås till cykeln, då kan jag inte frestas att låsa fram den någonstans. :)

Något som skulle kunna vara ganska kul är att "plantera" en cykel. Dvs, bara ställa en cykel med ruttet lås på utsatt plats. I ramen/under sadeln har man gömt en sådan där SMS-gps mojäng som många har i sina båtar som sänder positionen hela tiden.

Sedan följer man bara efter och kanske hittar the motherload! Ett berg av 100 års cykelstölder...
Haha, köra någon sorts privat organiserad CSI-style kartläggning av cykeltjuvarnas vanor för att sedan sätta dit dem. Det vore jävligt tufft :D

Nomis

Post by Nomis » 07 Sep 2010 07:40

Sen i maj har jag snittat 1 cykeltjuv i månaden som jag verkligen ha tagit "in action" :D och motat bort ett flertal... 3 av 4 fall så har ärendet gått vidare till tinget och jag kallad som vittne..

Edit: Bra jobbat Linkert!

Linkert

Post by Linkert » 07 Sep 2010 09:02

Nomis wrote:Sen i maj har jag snittat 1 cykeltjuv i månaden som jag verkligen ha tagit "in action" :D och motat bort ett flertal... 3 av 4 fall så har ärendet gått vidare till tinget och jag kallad som vittne..

Oj! Kommer du över dessa av en slump eller letar du? ;)

Tackar ^^

Nomis

Post by Nomis » 07 Sep 2010 09:19

Linkert wrote:
Nomis wrote:Sen i maj har jag snittat 1 cykeltjuv i månaden som jag verkligen ha tagit "in action" :D och motat bort ett flertal... 3 av 4 fall så har ärendet gått vidare till tinget och jag kallad som vittne..

Oj! Kommer du över dessa av en slump eller letar du? ;)

Tackar ^^
Jobbar ganska centralt och till vänster om min arbetsplats har jag en fönstervägg och på andra sidan av väggen finns ett av de få centrala cykelställ som finns i stan. Kanske 10 meter ifrån där jag sitter. I och med min cykel står där så har jag bra uppsikt och man märker ganska snart om du är någon som går omkring och luskar...

cfc83

Post by cfc83 » 07 Sep 2010 14:08

Så från vilken land kommer hjärnhalvan som ville börja veva? Är det från ett speciellt land eller bara utanför Sverige?

Linkert

Post by Linkert » 07 Sep 2010 14:33

cfc83 wrote:

Så från vilken land kommer hjärnhalvan som ville börja veva? Är det från ett speciellt land eller bara utanför Sverige?
Har inget specifikt svar på vilket land jag syftar på. Det jag ville poängtera var att jag upplevt Sverige och Svenskar som ett folkslag som skiter fullständigt i vad folk gör för sjuka saker på gatan. Vi undviker konflikter som pesten helt enkelt; berör det inte oss personligen så ignorerar vi det helt, eller så viskar till vår kamrat hur illa det som sker är..

cfc83

Post by cfc83 » 07 Sep 2010 14:53

Då förstår jag vad du menar

Jonatan F

Post by Jonatan F » 07 Sep 2010 15:15

Hahaha, ganska komiskt:)

Bra jobbat Nomis:)
Har man inget projekt har man inget liv :)

vsson

Post by vsson » 10 Aug 2011 18:43

För att låna en äldre tråd, men samma problem.

Idag gick jag längs Odengatan och framför mig cyklade en herre sicksack över vägen och stannade till vid varje cykel och tittade noggrant på låset. Genast när jag såg hans avsökning förstod jag vad han var på jakt efter.

I höjd med st.eriksplan stannade han framför en cykel och packade upp sin väska, jag som låg ca 30 m bakom stannade och tittade va fan han höll på med. När karl i fråga tog upp en bändjärn och kilade in mellan låset och staketet gick jag fram och fråga vad han höll på med. Till svar fick jag att han bara tittade på pakethållaren som kanske var hans, men nu såg han ju tydligt att så inte var fallet. Snabbt som attan packade han ihop sina prylar och försvann.

Min fråga är till forumet, vad fan man ska göra egentligen? Blir så extremt irriterad på det här beteendet av fler olika anledningar, dels att jag själv fått cykeln stulen, dels att han kan göra det på öppen gata och att han kunde använda sin dag till att göra något vettigt istället för att glida runt och bara göra skit.

Ett tag tänkte jag plocka upp telefonen och filma allt eller bara ta kort och lägga upp så folk kunde känna igen han. Men till vilken nytta, egentligen.

Var tvungen att skriva av mig. Det enda man kan lära sig kanske är att se till att låsa fast cykeln väldigt noggrant trots att den står mitt på ett torg under uppsikt av allmänheten.

Mr Vintage

Post by Mr Vintage » 10 Aug 2011 20:35

Pundare...

Man ser dem vart man än rör sig..
Lätta att känna igen.

Vet inte hur många jag själv "jagat"
Hade några som fick för sig att leta i min förra lägenhets källarförråd.
De började bära och gömma undan , men vi upptäckte detta och inväntade deras återkomst.
Polisen tog dem , men de nekade ju såklart...
En markering .

Sen har man själv ofta sin systemkamera med sig .

Tjejen kallar mig "FBI agent" , har några ggr lyckats ta lite intressanta bilder på både det ena och andra som varit samhället till godo.

Man bara ser dem och noterar vad de gör.

Som ni säger , om dessa vilsna individer hade focuserat sin energi till något positivt istället för att bryta sönder för 5000 för att komma åt en hundring..

Bra att alla hjälps åt och att vi slipper "medborgargarden" som kanske kan ge sig på någon oskyldig.

Post Reply