Det började med att en cykel stals från en bekant. Runt två veckor efter stölden dyker en identisk cykel upp på Blocket. Säljaren verkar extremt klurig och när denna bekant hörde av sig och ville "köpa" så ville han inte säga var man kunde titta på cykeln. Så fort den bekante frågade om kvitto gick säljaren under jorden. Under varje sten man lyfte på fanns det misstankar om att det inte stod helt rätt till.
Ett nytt försök gjordes av mig och en polare. Ny mailadress och kontantkort införskaffades. Efter många om och men lyckades vi komma ut och titta på cykeln. Det provcyklades runt knuten och ramnummret kollades upp. Vi var dock inte helt säkra på vilket ramnummer den stulna cykeln hade så vi bad om att få fundera på saken. Ramnummret kollades upp ordentligt med den riktiga ägaren för att vara på säkra sidan. Polisen kontaktades och en ny träff bestämdes för att "köpa" hojen. I hans cykelförråd hade han för övrigt även ett par andra cyklar fastlåsta som var till salu.
Efter en ilfärd i polisbil till stället där cykeln befann sig fick jag gå ut och möta säljaren enligt överenskommelsen. Så fort jag såg att han var på plats ringde jag ett par signaler till den väntande polisbilen som då rullade in.
- Hur var det här då?
- Ehhh
Det visade sig den misstänkte var tidigare känd av polisen och tårgas påträffades vid visitation. Polisen tackade vänligen för hjälpen och skulle fortsätta med resten av stöldgodset mm.
Såhär i efterhand känns det väldigt bra att vi inte pucklade på honom med blocklåsen. Det är inte värt att riskera livet för en cykel...
Ni som fått era cyklar stulna, det finns hopp!
Med vänliga hälsningar,
"rättvisansmusketörer"
BTW. Vi spottade Bubblan på Odengatan när vi skulle möta upp snuten...