Tips på underlag till rapport angående fastnav

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Robin

Tips på underlag till rapport angående fastnav

Post by Robin » 27 Sep 2009 21:45

Hejsan gottfolk!

Jag har precis börjat på ett arbete i skolan som går ut på att man ska skriva en vetenskaplig rapport om valfritt ämne. Jag valde att skriva en rapport som behandlar frågan om det är nödvändigt eller ej att det är olagligt att cykla fastnav utan ytterligare bromsanordning.

Rapporten ska ha med fakta om fastnavscyklar i sig, lagtexter som behandlar frågan och den ska ta upp åsikterna som olika parter har i frågan.

Det är tänkt att jag ska samla information från litteratur och hemsidor och jag kommer eventuellt även göra någon intervju och/eller statistiska undersökningar.

Det jag precis har börjat med är att leta efter bra källor på internet och jag tänkte att jag kunde vända mig hit för tips =)

Jag letar efter texter/filmklipp som är trovärdiga och relevanta för rapporten. Det skulle kunna vara artiklar om rättsliga fall i frågan (både svenska och utländska), lagtexter som behandlar ämnet, uttalanden från svensk polis, väl utformade argumenterande texter i frågan, statistik angående olycksfall, vetenskaplig fakta om fysiken vid cyklande av fastnav (Ex: Hur mycket kraft krävs det egentligen för att skidda? Hur snabbt kan man egentligen sakta ner en fastnavscykel vid en viss hastighet? Hur mycket kraft krävs för att en cykelkedja ska brista?) etc.

Det kan helt enkelt vara i princip vad som helst som berör frågan och är ifrån en trovärdig källa (alltså inte random foruminlägg, wikipedia eller liknande). Tips på litteratur är också välkommen. Posta era grymma tips nu! =)

MVH Robin

vsson

Re: Tips på underlag till rapport angående fastnav

Post by vsson » 27 Sep 2009 21:57

Gör ditt skolarbete själv, inget läxfuskande här inte.

Freeskier

Post by Freeskier » 27 Sep 2009 22:00

vsson wrote:Gör ditt skolarbete själv, inget läxfuskande här inte.
Jag håller med, men du kan få lite hjälp att komma igång i alla fall.
Mig veterligen finns det bara en dom i Sverige, fallet behandlades ingående i en tråd här på forumet. Börja med att leta reda på den.
Söker du lite på forumet och kanske även på happymtb.org här så hittar du nog massor med länkar och tips.
Mer hjälp än så får du inte, latmask!

Robin

Post by Robin » 29 Sep 2009 07:35

vsson wrote:Gör ditt skolarbete själv, inget läxfuskande här inte.
Freeskier wrote:..Mer hjälp än så får du inte, latmask!
Oj, jag hade inte förväntat mig denna respons.

Ni måste ha missuppfattad det jag skrev eftersom jag antar att ni ser något bra i att skriva osköna kommentarer utan anledning =P

Uppgiften är främst att utforma och skriva en rapport, inte att leta fram fakta. Dock måste rapporten baseras på fakta och det är då jag har vänt mig hit för tips =) Detta är alltså ett av stegen i mitt faktaletande.

Att se detta som läxfusk är väl ungefär som att se det som läxfusk om jag skulle maila en jurist för att fråga vad som står i lagboken angående att cykla utan broms istället för att leta upp det i lagboken själv.

Tack för tipsen om tråden här på forumet förresten, hade dock redan kollat igenom den tidigare.

PA

Post by PA » 29 Sep 2009 08:28

sammanfattningsvis kan man säga att lagen i dess nuvarande form egentligen är ganska rimlig. Man har klart sämre bromsförmåga på en cykel med fastnav utan broms.

Sådär nu har jag skrivit slutet på din rapport bara att lägga in en fin början och så e saken biff

Fredde

Post by Fredde » 29 Sep 2009 08:37

Kul skoljobb!

Kan du inte lägga upp någon länk här sen?

Lycka till! :)

/Fredde

svennelainen

Post by svennelainen » 29 Sep 2009 09:01

Jag tror inte att ett åsiktsbaserat forum är en bra faktakälla över huvud taget. Du kan hitta argumenten för eller emot, men fakta? Njaaa...

//F.d. brottstatiskproletär

ArvidSvensson

Post by ArvidSvensson » 29 Sep 2009 12:54

PA wrote:...Man har klart sämre bromsförmåga på en cykel med fastnav utan broms.
...
Here we go again: Vad jämför du med? En cykel med frihjul och dubbla handbromsar? En fotbromsad damcykel utan extra handbroms? Frihjulad BMX utan bromsar? Bromssträckan för en fastnavscykel med enbart fastnavet som broms är densamma som en fotbromsad cykel utan extra handbroms. Att det sedan är lättare att stoppa damcykeln än banhojjen innan man lärt sig fastnavsbroms fungerar är en annan diskussion. Punkt slut va?

Post Reply