Snabbkoppling på fixerat bakhjul

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Gustavo
Posts: 246
Joined: 25 Apr 2008 19:09
Location: Sthlm

Snabbkoppling på fixerat bakhjul

Post by Gustavo » 18 Jun 2009 13:59

Finns det någon nackdel med en sådan på ett fixiebakhjul bortsett från att man gör det lätt för tjuven?

Jag har haft enorma problem med att dra åt bakhjulet eftersom axeln vrider sig när jag ska dra åt muttern och tänkte att en snabbkoppling skulle göra susen. Men sen kom jag på att jag aldrig sett en sådan på ett fastnav. Är det en omöjlig kombo?


G

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Post by klasolsson » 18 Jun 2009 14:08

Hej!
Håll dig undan snabbkopplingar, du kommer inte få samma "kläm" som med muttrar.

Nu kanske jag har helt fel men detta funkar för mig, alltid:

Ta en kvast, hockeyklubba eller rör och trä igenom bakhjulet (monterat då såklart, med muttrarna dragna med handkraft). Hitta nånstans att hänga upp hela cykeln i så den hänger i bakhjulet. Dra sedan försiktigt åt med en fast nyckel. Lite på ena sidan, sen på andra. När muttrarna är så hårt dragna att de inte rör på sig (så att axeln, som i ditt fall inte rör sig framåt av friktionen mellan mutter och dropout) så plocka ned cykeln. Nu är det bara att ta i så inåt h*levete! Jag hade av mitt bakhjul för över en månad sedan och monterade tillbaka det enligt ovan och kedjan är fortfarande spänd som fan.

Hoppas det löser sig!

Lycka till!

Klas

Hägg
Posts: 77
Joined: 30 Oct 2008 10:45
Location: Västerås
Contact:

Post by Hägg » 18 Jun 2009 16:46

Har inte råkat ut för det här problemet själv. Kör du med sånna här muttrar?
Image
Om inte, gör. Krånglar det fortfarande så smyg in lite fett mellan bricka & mutter.

Klasolsson, ganska smart idé att hänga upp cykeln i bakhjulet. Då kan man ju faktiskt få till perfekt kedjespänning direkt utan krångel om man hänger lite skrot på cykeln samtidigt-

User avatar
Lukas
Posts: 274
Joined: 25 Jun 2008 15:51
Location: Malmö

Post by Lukas » 18 Jun 2009 17:11

Hägg wrote:Har inte råkat ut för det här problemet själv. Kör du med sånna här muttrar?
Image
Om inte, gör. Krånglar det fortfarande så smyg in lite fett mellan bricka & mutter.
Var hittas denna typ av mutter?

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 18 Jun 2009 17:42

Hägg wrote:Klasolsson, ganska smart idé att hänga upp cykeln i bakhjulet. Då kan man ju faktiskt få till perfekt kedjespänning direkt utan krångel om man hänger lite skrot på cykeln samtidigt-
Frågan är om det verkligen blir "perfekt". Personligen tycker jag att det låter som att risken för en alldeles för spänd kedja är överhängande.
Cogs 'n Kegs

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Post by boon » 18 Jun 2009 17:44

Jag skulle tro att du behöver byta ut axel om du ska kunnaköra snabbkoppling på dom flesta (alla?) tracknav.
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

acke
Posts: 98
Joined: 17 Feb 2008 19:54
Location: göteborg

Post by acke » 18 Jun 2009 18:08

Jag tror jag fick axel för snabbkoppling i mina on-one trackhubbar. Har sett det lite runtom på bilder och i affärer men jag fattar inte poängen med det för det går ju inte att använda.

Hägg
Posts: 77
Joined: 30 Oct 2008 10:45
Location: Västerås
Contact:

Post by Hägg » 18 Jun 2009 18:37

Bubblan wrote:
Hägg wrote:Klasolsson, ganska smart idé att hänga upp cykeln i bakhjulet. Då kan man ju faktiskt få till perfekt kedjespänning direkt utan krångel om man hänger lite skrot på cykeln samtidigt-
Frågan är om det verkligen blir "perfekt". Personligen tycker jag att det låter som att risken för en alldeles för spänd kedja är överhängande.
Ja det beror ju lite på hur mycket cykeln väger. Lätt att kompensera om den är för lätt, drygt/otympligt/omöjligt om den är för tung. Frågan är om cyklar i regel är för lätta eller för tunga för denna metod.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Post by klasolsson » 18 Jun 2009 18:41

Bubblan wrote:
Hägg wrote:Klasolsson, ganska smart idé att hänga upp cykeln i bakhjulet. Då kan man ju faktiskt få till perfekt kedjespänning direkt utan krångel om man hänger lite skrot på cykeln samtidigt-
Frågan är om det verkligen blir "perfekt". Personligen tycker jag att det låter som att risken för en alldeles för spänd kedja är överhängande.
Sant, men jag brukar dra åt så muttern så hårt ja kan med händerna innan jag hänger upp den. På så sätt flyttas axeln bakåt minimalt och kedjan tenderar att bli för hårt spänd. Men ja, om man bara hänger upp den utan att dra till muttrarna först så blir spänningen helt klart för hård, been there done that. :wink:

Gustavo
Posts: 246
Joined: 25 Apr 2008 19:09
Location: Sthlm

.

Post by Gustavo » 18 Jun 2009 22:30

tack för hängtipset. Det ska jag definitivt prova. Väldigt bra att ha båda händer fria så att man kan dra åt från båda håll.
Jag slopar nog snabblåsplanerna och satsar på att byta ut axeln istället. Jag har dock svårt att tänka mig att problemet kan ligga i axelns skick eftersom det är mycket bra, men jag ska låta ett proffs skruva ihop allt så att jag är säker på att det blir riktigt gjort.

Boon:
Det här gäller för övrigt hjulen som satt på hojjen jag köpte av dig. Kan det möjligtvis vara så att du har varit där och amatörpillat lite med axlarna/kullagrena? :roll:

Post Reply