Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.
Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.
De senaste veckornas regn och rusk har fått mig att börja fundera lite på den annalkande hösten och vintern och vad jag ska cykla på då, gillar inte alls tanken på ställa undan min röda blixt och börja köra på den trista ss-mtb:n jag satte ihop till förra året.
Ska jag slänga på skärmar och dubbdäck på fincykeln och köra så det ryker hela vinter, kommer den rosta sönder under eller kommer den överleva det blöta klimatet så jag kan putsa upp den till sin forna glans igen när våren kommer?
Berätta om era vintercyklar och hur dom går och mår! Rekommendationer, idéer och tankar.
Ska jag slänga på skärmar och dubbdäck på fincykeln och köra så det ryker hela vinter, kommer den rosta sönder under eller kommer den överleva det blöta klimatet så jag kan putsa upp den till sin forna glans igen när våren kommer?
Berätta om era vintercyklar och hur dom går och mår! Rekommendationer, idéer och tankar.
pean! Jag tycker du ska skaffa en ny Alltid kul och speca hojen efter ändamålet.
Ok. Här kommer mitt vinterprojekt:
Min De Visiniram som jag kör ss på i "mabo skid" i min signatur ska bli en vinterpistahoj.
4cm höga fälgar på ingående från Italien.
Beställer även idag ett paket på 14 items från USA.
Här är ledorden: NY Thrash / Colormatch / Heavy Winter
Ok. Här kommer mitt vinterprojekt:
Min De Visiniram som jag kör ss på i "mabo skid" i min signatur ska bli en vinterpistahoj.
4cm höga fälgar på ingående från Italien.
Beställer även idag ett paket på 14 items från USA.
Här är ledorden: NY Thrash / Colormatch / Heavy Winter
hojjen jag tjackade av chrobin var tänkt att bli min viterhoj, tänkte de skulle vara festligt att cykla runt med ett spejsat bakhjul om vintern, nu visade det sig att den ramen knappast var 54 utan mindre, den passar frugan perfekt dock. Efter turen upp till stockholm där hon fick se att jag helt plötsligt hade fått 25 nya kompisar via cyklingen ville hon också var med. Den gröna basson som låg uppe i köp & sälj får således bli damcykel. Själv har jag en gammel sur fransman som skall misshandlas ordentligt fram tills början av mars när solen börjar lysa igen. Tänker mig denna setup:
- dubbdäck bak
motorcrossliknande skärmar
riserstyre med hemmagjord linda
ondskefullt
Som den året runtcyklist jag är så är det ett måste att ha lite olika vapen att välja på min lineup ser ut:
Cannondale F600 om det är blött och över nollan, ingen snö, MTB däck och växlat.
Cannondale Bad Boy 700, fixie om det är under noll, 280 dubbars
Cannondale Bad Boy Lefty, fixie om det är över nollan och torrt, semi-slicks
/Fredde
Cannondale F600 om det är blött och över nollan, ingen snö, MTB däck och växlat.
Cannondale Bad Boy 700, fixie om det är under noll, 280 dubbars
Cannondale Bad Boy Lefty, fixie om det är över nollan och torrt, semi-slicks
/Fredde
Jag är den förste att klaga på vårt klimat, men samtidigt är jag så pass smart att jag fattar att det bara finns två alternativ för mig - flytta till ett mer Kalifornien-liknande klimat eller acceptera Stockholms väder och agera därefter. Inte fan tänker jag ge upp mitt cyklande för nåt så trivialt som vatten. Jag älskar att cykla.
Sedan två år har jag nästan två mil till jobbet. Förrförra vintern åkte jag med SL (en överraskning varje dag) och förra vintern var jag och mina cyklar konstant genomsura och täckta av fuktig sand.
Efter att ha provat typ alla snap-on-stänkor och alla som liknar Zéfal Flamingo osv. har jag gjort slag i saken och utrustat min gamla lvg-conversion med permanenta stänkor som verkligen täcker däcken från allt stänk.
Setupen blir 45/17 utväxling, billiga SPD-pedaler, crossdäck, frambroms och nämnda stänkor.
Till de få dagar med riktig snö och is blir det mtb:n med Haakkaappeelliittaa.
Underställ i ull, tre lager, hätta under hjälmen som täcker öronen eller ninjamask, en halv flaska kedjeolja om dagen och we're good to go.
Sedan två år har jag nästan två mil till jobbet. Förrförra vintern åkte jag med SL (en överraskning varje dag) och förra vintern var jag och mina cyklar konstant genomsura och täckta av fuktig sand.
Efter att ha provat typ alla snap-on-stänkor och alla som liknar Zéfal Flamingo osv. har jag gjort slag i saken och utrustat min gamla lvg-conversion med permanenta stänkor som verkligen täcker däcken från allt stänk.
Setupen blir 45/17 utväxling, billiga SPD-pedaler, crossdäck, frambroms och nämnda stänkor.
Till de få dagar med riktig snö och is blir det mtb:n med Haakkaappeelliittaa.
Underställ i ull, tre lager, hätta under hjälmen som täcker öronen eller ninjamask, en halv flaska kedjeolja om dagen och we're good to go.
- spindelbenen
- Posts: 151
- Joined: 19 Dec 2007 21:23
- Location: Hammarby
Har en hittecykel, en alu-Peugeot, som jag tänkte konvertera för vinterbruk. Tänkte att jag skulle slänga på lite billiga komponenter så man kan köra i vägsalt och lämna den låst utomhus utan att få magsår..
Gjorde en beställning från Ben's med saker jag ville slänga på henne. Slutade på 4800:- Och då vet jag inte vad jag kommer få tulla när det dimper ner här...
Plus att jag måste kirra nya hjul samt nya styr- & vevlager...
Så gick det med dom planerna på en billig slit&släng-jonne...
Gjorde en beställning från Ben's med saker jag ville slänga på henne. Slutade på 4800:- Och då vet jag inte vad jag kommer få tulla när det dimper ner här...
Plus att jag måste kirra nya hjul samt nya styr- & vevlager...
Så gick det med dom planerna på en billig slit&släng-jonne...
I Dalarnas djupa skogar..
Nåt billigt till vintern...jon wrote:Har en hittecykel, en alu-Peugeot, som jag tänkte konvertera för vinterbruk. Tänkte att jag skulle slänga på lite billiga komponenter så man kan köra i vägsalt och lämna den låst utomhus utan att få magsår..
Gjorde en beställning från Ben's med saker jag ville slänga på henne. Slutade på 4800:- Och då vet jag inte vad jag kommer få tulla när det dimper ner här...
Plus att jag måste kirra nya hjul samt nya styr- & vevlager...
Så gick det med dom planerna på en billig slit&släng-jonne...
Exakt. Unrelenting standars. I´m a victim too! Beställningen fr Bens på 2700 kommer landa på ca 3300 inkl tull. Sen fälgar 1400, ekrar 400, hjulbygge 800, vevlager 150 vevparti/klinga 1000.
7000kr. Och då hade jag redan ram, sadelstolpe, sadel, styrstam...
Men fan va grymt det blir
Så går det när köpdjävulen sätter tänderna i enSpeedman wrote:Nåt billigt till vintern...jon wrote:Har en hittecykel, en alu-Peugeot, som jag tänkte konvertera för vinterbruk. Tänkte att jag skulle slänga på lite billiga komponenter så man kan köra i vägsalt och lämna den låst utomhus utan att få magsår..
Gjorde en beställning från Ben's med saker jag ville slänga på henne. Slutade på 4800:- Och då vet jag inte vad jag kommer få tulla när det dimper ner här...
Plus att jag måste kirra nya hjul samt nya styr- & vevlager...
Så gick det med dom planerna på en billig slit&släng-jonne...
Exakt. Unrelenting standars. I´m a victim too! Beställningen fr Bens på 2700 kommer landa på ca 3300 inkl tull. Sen fälgar 1400, ekrar 400, hjulbygge 800, vevlager 150 vevparti/klinga 1000.
7000kr. Och då hade jag redan ram, sadelstolpe, sadel, styrstam...
Men fan va grymt det blir
I Dalarnas djupa skogar..
Skulle precis editera min post och lägga till frång om man får på CX-däck på ett par V-deeps.pean wrote:gaisan, det är precis vad den här tråden är till för!
Jag kompletterar din fråga och lägger till en undran om fälg-bredd och däcksbrädd, är det några problem att slänga på 35:or på typ vdeeps, dp18 och liknande?
Här står det lite om sånt:pean wrote:Jag kompletterar din fråga och lägger till en undran om fälg-bredd och däcksbrädd, är det några problem att slänga på 35:or på typ vdeeps, dp18 och liknande?
http://www.sheldonbrown.com/tyre-sizing.html#width
AASHTA...
Ska fixa till min röda Peugeot Ventoux med frambroms och skärmar. Gärna nåt fetare dubbat bakdäck...
Nån som har tips på var man kan få tag på ett par vita stänkskärmar eller nån som tillochmed sitter inne på ett par? Sen har jag en fråga; tänkte använda Nervar-vevpartiet som sitter på och det har märkliga dimensioner så det verkar som jag måste använda antingen 52 eller 42 klingan som satt på. Vilket tycker ni jag ska ta? Har ett 17 drev men det kan jag ju byta. Just det, behöver ett par vita Oury grips eller liknande också, tips?
Nån som har tips på var man kan få tag på ett par vita stänkskärmar eller nån som tillochmed sitter inne på ett par? Sen har jag en fråga; tänkte använda Nervar-vevpartiet som sitter på och det har märkliga dimensioner så det verkar som jag måste använda antingen 52 eller 42 klingan som satt på. Vilket tycker ni jag ska ta? Har ett 17 drev men det kan jag ju byta. Just det, behöver ett par vita Oury grips eller liknande också, tips?
Intressant.. är det typ ett par gamla Campa Shamal eller? Vill minnas att jag sett ett par tokfina Giepemme fälgar runt 4cm också. Sitter nog som ett smäck på rätt ram..Speedman wrote:pean! Jag tycker du ska skaffa en ny Alltid kul och speca hojen efter ändamålet.
Ok. Här kommer mitt vinterprojekt:
Min De Visiniram som jag kör ss på i "mabo skid" i min signatur ska bli en vinterpistahoj.
4cm höga fälgar på ingående från Italien.
Beställer även idag ett paket på 14 items från USA.
Här är ledorden: NY Thrash / Colormatch / Heavy Winter
Själv blir det nog att hoja på Skeppshultscykeln i vinter. Jättetrevligt med feta däck och rullbromsar. Snabb är den också.
Sagt och gjort. En gammal avlagd Brittisk stålram hämtas i Vasastan och bygget har börjat ta form. Hastigt, lustigt och skitigt. Lite skeptisk till ramstorleken bara, men det får funka.
Det blir nytt bakhjul, skärmar, ska kapa styret några ytterligare 5 cm, nya handtag, pedaler, broms (!) och crossdäck, dubbdäck verkar onödigt, det kommer aldrig något annat än slask iallafall.
Det blir nytt bakhjul, skärmar, ska kapa styret några ytterligare 5 cm, nya handtag, pedaler, broms (!) och crossdäck, dubbdäck verkar onödigt, det kommer aldrig något annat än slask iallafall.