Hej. Har problem med att få till kedjespänningen på min hoj. Drevet är annorlunda. Istället för att sitta på en "spindel" med 5 armar (som de flesta framdrev gör) är detta upphängt på en liten spindel med 3 små knubbiga armar (se video 1). Detta gör mig tveksam till att Sheldon Browns metod där man lossar på "stack bolts" (som jag förstått det muttrarna som håller fast drevet i spindelns armar) och slår på kedjan.
Kedjan är nu väldigt ojämnt spänd. I det lösaste läget kan man t.o.m vicka på vevarmarna, medan det i det tightaste är stenhårt.
Video 1 visar lösa läget. Video 2 visar spända läget.
http://olesund.posterous.com/kedja-1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://olesund.posterous.com/kedja-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Någon som har några tips?
Kedjespänning med annorlunda drev (med video)
Re: Kedjespänning med annorlunda drev (med video)
Ta bort en länk i kedjan och flytta fram/bak hjulet i dropout'sen så du får den lagom spänd.
Re: Kedjespänning med annorlunda drev (med video)
Det ser ju ut som de tre armarna går vidare ut i sex bultar. Går det inte att göra samma sak med dem? Eller de tre stora..? Det borde ju funka på precis samma sätt som om man har fem bultar. Prova!
Re: Kedjespänning med annorlunda drev (med video)
Låter som att framklingan är ordentligt skev.
Ta bort kedjan och snurra pedalerna och inspektera samtidigt framklingan. Använd kedjestaget som referens. Varierar avståndet mellan kedjestag och framklinga under pedalvarvet?
Om inte, kolla nästa dimension.
Dra ett buntband runt sadelröret som referens. Låt änden sticka ut över framklingan med nån millimetrs avstånd. Snurra pedalerna och inspektera samtidigt framklingan. Varierar avståndet mellan buntbandet och framklinga under pedalvarvet?
Ta bort kedjan och snurra pedalerna och inspektera samtidigt framklingan. Använd kedjestaget som referens. Varierar avståndet mellan kedjestag och framklinga under pedalvarvet?
Om inte, kolla nästa dimension.
Dra ett buntband runt sadelröret som referens. Låt änden sticka ut över framklingan med nån millimetrs avstånd. Snurra pedalerna och inspektera samtidigt framklingan. Varierar avståndet mellan buntbandet och framklinga under pedalvarvet?
Re: Kedjespänning med annorlunda drev (med video)
Efter försök med olika tekniker (inkluderat Sheldons) är kedjespänningen nu marginellt bättre. Inte perfekt, men åkbar.
Framklingan är rejält skev, så den får väl bytas. Alternativt hela vevarna så jag får "normala" armar att fästa drevet på.
Tack för tipsen folks!
Framklingan är rejält skev, så den får väl bytas. Alternativt hela vevarna så jag får "normala" armar att fästa drevet på.
Tack för tipsen folks!
Re: Kedjespänning med annorlunda drev (med video)
Efter försök med olika tekniker (inkluderat Sheldons) är kedjespänningen nu marginellt bättre. Inte perfekt, men åkbar.
Framklingan är rejält skev, så den får väl bytas. Alternativt hela vevarna så jag får "normala" armar att fästa drevet på.
Tack för tipsen folks!
Framklingan är rejält skev, så den får väl bytas. Alternativt hela vevarna så jag får "normala" armar att fästa drevet på.
Tack för tipsen folks!