Bra förstafixie?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Korvost
Posts: 2
Joined: 04 Sep 2009 16:37

Bra förstafixie?

Post by Korvost » 04 Sep 2009 16:42

Jag behöver en ny cykel och skulle då vilja ha en fixie.
Har kollat lite på den här, och den är rätt stilren och har fördelen att man kan välja själv om man vill fixera bakhjulet eller inte och byta när man vill.

Någon som har erfarenhet av liknande eller kan föreslå något annat (hemmabygge?) i ungefär samma prisklass?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Bra förstafixie?

Post by Fredde » 04 Sep 2009 16:48

Korvost wrote:Jag behöver en ny cykel och skulle då vilja ha en fixie.
Har kollat lite på den här, och den är rätt stilren och har fördelen att man kan välja själv om man vill fixera bakhjulet eller inte och byta när man vill.

Någon som har erfarenhet av liknande eller kan föreslå något annat (hemmabygge?) i ungefär samma prisklass?
Känns som ett vettigt val.
Kolla in Specialized annars, de har rätt många varianter av deras Langster att välja på.

/Fredde

User avatar
jensrasmus
Posts: 144
Joined: 20 Sep 2008 17:59
Location: malmö
Contact:

Re: Bra förstafixie?

Post by jensrasmus » 04 Sep 2009 17:25

om du bor nära malmö så har fridhems cykel en sån du funderar över. bara ett tips.

Korvost
Posts: 2
Joined: 04 Sep 2009 16:37

Re: Bra förstafixie?

Post by Korvost » 04 Sep 2009 19:22

jensrasmus wrote:om du bor nära malmö så har fridhems cykel en sån du funderar över. bara ett tips.
Har faktiskt mejlat dem och frågat vad en kostar. Jag bor i Oxie, så det är ju nära och bra.

Fredde: Ja, Langster är ett alternativ också, dock lite dyrare och jag har (tyvärr) ganska tajt budget.

User avatar
surpa
Posts: 139
Joined: 10 Jun 2008 09:27
Location: Åkersberga

Re: Bra förstafixie?

Post by surpa » 04 Sep 2009 22:23

viewtopic.php?f=1&t=3372

Kolla denna tråd.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Bra förstafixie?

Post by jp » 04 Sep 2009 23:03

Korvost wrote:Jag bor i Oxie ..
coolt, jag kommer oxå från oxie! 8)
Image

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: Bra förstafixie?

Post by kakan » 04 Sep 2009 23:38

jag har en langster en mycket trevlig cykel har dock rätt lam
utväxling

42 / 16

man får tampa rätt damppigt om man ska komma någonstans fort
Tackar
_Kakan

Axel_
Posts: 178
Joined: 28 Nov 2008 22:35
Location: Arvika, Värmland

Re: Bra förstafixie?

Post by Axel_ » 06 Sep 2009 21:23

Kolla annars Surlys ångvält, steamroller som säljs av bla http://www.cyclecomponents.se" onclick="window.open(this.href);return false;. Surlys nav etc är ju av ganska bra kvallité, så jag tror ju inte det sitter några skräpkomponenter på den cykeln.

//Axel

rotor
Posts: 60
Joined: 05 May 2009 21:05
Location: Sthlm

Re: Bra förstafixie?

Post by rotor » 06 Sep 2009 23:39

Korvost wrote:Jag behöver en ny cykel och skulle då vilja ha en fixie.
Har kollat lite på den här, och den är rätt stilren och har fördelen att man kan välja själv om man vill fixera bakhjulet eller inte och byta när man vill.

Någon som har erfarenhet av liknande eller kan föreslå något annat (hemmabygge?) i ungefär samma prisklass?

Min kompis trampar runt på en sådan och han är supernöjd.
Bra västkustskvalité.
Two wheels and a heartbeat.

svahn
Posts: 22
Joined: 08 Apr 2009 17:09
Location: Göteborg

Re: Bra förstafixie?

Post by svahn » 07 Sep 2009 09:23

Jag handlade min från Evan's Cycles och är jättenöjd med min Charge Plug Racer.

http://www.evanscycles.com/categories/c ... road-bikes" onclick="window.open(this.href);return false;

Det var lite strul med att verifiera kontokort, så jag var tvungen att beställa via telefon och bekräfta köpet med fax. Efter det gick det snabbt. Transport direkt till dörren med UPS på en vecka.

Megatron
Posts: 7
Joined: 19 Aug 2009 07:50
Location: Malmö

Re: Bra förstafixie?

Post by Megatron » 07 Sep 2009 13:10

http://www.bikepro.se i malmö har ett par olika specialized langsters inne

User avatar
blockmar
Posts: 80
Joined: 21 Jul 2009 15:06
Location: Sthlm

Re: Bra förstafixie?

Post by blockmar » 07 Sep 2009 13:42

svahn wrote:Jag handlade min från Evan's Cycles och är jättenöjd med min Charge Plug Racer.
Coolt, nån mer som har en Charge Plug Racer. Jag köpte min från Wiggle, nöjd jag med (även om jag bytt styre bara för att jag ville).

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Bra förstafixie?

Post by Bratt » 07 Sep 2009 15:06

Om du hittar en beggad cykel som du gillar så kan du ju komma billigt undan med bara ett par nya hjul från från hojen eller fridhems.

eznug
Posts: 9
Joined: 05 Aug 2009 11:56

Re: Bra förstafixie?

Post by eznug » 07 Sep 2009 15:36

Jag har själv köpt en Nishiki Roadmaster och är väldigt nöjd, har kört ca 120km på den under de 2 veckorna jag haft den och inte märkt något konstigt med den alls.

dock har jag inte provat köra SS med den utan bara fixed, jag monterade på korgar på pedalerna vilket var väldigt skönt, skulle nog inte våga köra utan korgar med fixed.

dock om jag vore dig om du nu bestämmer dig för denna, är att byta muttrar som håller fast hjulen, mina har rostat på bara 2 veckor, kromade muttrar känns inte som det är alltför viktigt om man bor utmed havet.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Bra förstafixie?

Post by jp » 07 Sep 2009 16:56

Bratt wrote:Om du hittar en beggad cykel som du gillar så kan du ju komma billigt undan med bara ett par nya hjul från från hojen eller fridhems.
Undvik hojjens hjul, såvida du inte gillar glapp i lagren och rost.
Image

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Bra förstafixie?

Post by Bratt » 07 Sep 2009 17:24

jp wrote:
Bratt wrote:Om du hittar en beggad cykel som du gillar så kan du ju komma billigt undan med bara ett par nya hjul från från hojen eller fridhems.
Undvik hojjens hjul, såvida du inte gillar glapp i lagren och rost.
hört något eller, snubben som sover i rummet bredvid här går ju i tankarna på att köpa ett par där.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Bra förstafixie?

Post by jp » 07 Sep 2009 17:27

Bratt wrote:
jp wrote:
Bratt wrote:Om du hittar en beggad cykel som du gillar så kan du ju komma billigt undan med bara ett par nya hjul från från hojen eller fridhems.
Undvik hojjens hjul, såvida du inte gillar glapp i lagren och rost.
hört något eller, snubben som sover i rummet bredvid här går ju i tankarna på att köpa ett par där.
jag satte ett par på tjejjens cykel i början av sommaren. hon kan inte skidda o har kört den på ett tämligen snällt vis. trots detta så är där som sagt glapp i lagren och rost på navet. Vad ska man säga, kanske måndagsex, men jag hade då inte köpt ett par igen.
Har tänkt gå dit o försöka reklamera ett tag nu, men jag vet han kommer tjafsa emot, så jag har inte pallat änn.
Image

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Bra förstafixie?

Post by Bratt » 07 Sep 2009 17:46

jp wrote:jag satte ett par på tjejjens cykel i början av sommaren. hon kan inte skidda o har kört den på ett tämligen snällt vis. trots detta så är där som sagt glapp i lagren och rost på navet. Vad ska man säga, kanske måndagsex, men jag hade då inte köpt ett par igen.
Har tänkt gå dit o försöka reklamera ett tag nu, men jag vet han kommer tjafsa emot, så jag har inte pallat änn.
Erik får väll be om en rostskyddsgaranti då. Ja lycka till med reklamringen då.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Bra förstafixie?

Post by Busken » 07 Sep 2009 18:48

jp wrote:
Bratt wrote:
jp wrote:
Bratt wrote:Om du hittar en beggad cykel som du gillar så kan du ju komma billigt undan med bara ett par nya hjul från från hojen eller fridhems.
Undvik hojjens hjul, såvida du inte gillar glapp i lagren och rost.
hört något eller, snubben som sover i rummet bredvid här går ju i tankarna på att köpa ett par där.
jag satte ett par på tjejjens cykel i början av sommaren. hon kan inte skidda o har kört den på ett tämligen snällt vis. trots detta så är där som sagt glapp i lagren och rost på navet. Vad ska man säga, kanske måndagsex, men jag hade då inte köpt ett par igen.
Har tänkt gå dit o försöka reklamera ett tag nu, men jag vet han kommer tjafsa emot, så jag har inte pallat änn.
JP, du gör bara en Mel Gibson, som vi snackade om på trevlighetsdagen. Ställ dig i dörrkarmen och slå axeln ur led. Sen går du fram till honom, vrider tillbaks den igen ser han djupt i ögonen och säger "reklamata mina hjul.... motherfucker!" Lovar att han byter dom på stört!

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Bra förstafixie?

Post by jp » 07 Sep 2009 20:43

Såklart!! du är en vis man Simon!
Nån som har nummret till danny glover samt en hockeyfrilla o låna ut?
Image

Post Reply