Byta vevparti på världsmästarcykel?
-
- Posts: 73
- Joined: 16 Apr 2009 20:06
- Location: Malmö
Byta vevparti på världsmästarcykel?
Egentligen skulle jag bara vilja byta klinga fram, men på cykelaffären sa han att det är nog svårt att hitta. Vevpartiet är ett helgjutet, och klingan fästes med sex bultar.
Tänkte då byta ut hela vevpartiet, så att jag i framtiden inte får några problem att hitta klingor. Någon som vet vad det är man ska ha till en gammal världsmästarcykel?
Återkommer med bilder om det behövs.
Tack på förhand/ Hugo
Såhär ser det ut: http://www.cykelhobby.com/bilder/319-3.jpg
edit: nu gick det för snabbt. Ser ut som på bilden fast inte kilbultat, utan helgjutet.
Tänkte då byta ut hela vevpartiet, så att jag i framtiden inte får några problem att hitta klingor. Någon som vet vad det är man ska ha till en gammal världsmästarcykel?
Återkommer med bilder om det behövs.
Tack på förhand/ Hugo
Såhär ser det ut: http://www.cykelhobby.com/bilder/319-3.jpg
edit: nu gick det för snabbt. Ser ut som på bilden fast inte kilbultat, utan helgjutet.
-
- Posts: 73
- Joined: 16 Apr 2009 20:06
- Location: Malmö
Där kan jag kanske hitta nåt. Så fort jag får hem min klinga så ska jag börja leta. Tack så länge!SNAKEMAN wrote:Kolla på sjscycles.com. Dom har gamla simplex klingor till humana priser vill jag minnas.
Då slipper du helvetet med att hitta misstänkt franskt vevlager till nya vevar osv.
Men om du ska köra fixed kanske kilbultsvevarinte är så kul ändå.
-
- Posts: 353
- Joined: 16 Jul 2008 13:34
- Location: Stockholm
-
- Posts: 73
- Joined: 16 Apr 2009 20:06
- Location: Malmö
Jag misstänker att jag har en exakt likadan cykel som du. Yeah! Den är ju inte någon lättviktig racer direkt, så jag ville göra den till en kul footie istället. Vevpartiet är inte roligt att greja med, men det är jäkligt snyggt!
Det finns dock metoder för att byta det. Ett är att skaffa ett nytt helgjutet vevparti, finns lite varstans, bl.a. på Cykelringen, om man nu känner för att sponsra dem. Till ett sådant går det också att hitta nya framdrev enkelt.
Annars kan man göra som jag gjorde: slakta en sunkig gammal cykel, men låt den inte vara för gammal. Har man tur har den då ett Fauber bb-shell, men med fyrkantslager. Så här ser det ut på min efter bytet (ursäkta den dåliga mobilbilden) till ett dylikt. Finns nog även lätt att få tag på i en källar-LBS, har själv sett sådana både i Uppsala och Sthlm.
Lycka till, fråga gärna om du undrar något!
Det finns dock metoder för att byta det. Ett är att skaffa ett nytt helgjutet vevparti, finns lite varstans, bl.a. på Cykelringen, om man nu känner för att sponsra dem. Till ett sådant går det också att hitta nya framdrev enkelt.
Annars kan man göra som jag gjorde: slakta en sunkig gammal cykel, men låt den inte vara för gammal. Har man tur har den då ett Fauber bb-shell, men med fyrkantslager. Så här ser det ut på min efter bytet (ursäkta den dåliga mobilbilden) till ett dylikt. Finns nog även lätt att få tag på i en källar-LBS, har själv sett sådana både i Uppsala och Sthlm.
Lycka till, fråga gärna om du undrar något!
-
- Posts: 73
- Joined: 16 Apr 2009 20:06
- Location: Malmö
Inte riktigt, såhär såg min ut innan lackeringen. Tror att vi har samma typ av vevparti iaf.
Som du har gjort verkar vara en skitbra lösning. Har dock hittat två klingor som jag kan ha ett tag. När dem är slutkörda får det nog bli din variant.
Vad betyder LBS? Local BikeShop eller?
Tack för hjälpen!
Som du har gjort verkar vara en skitbra lösning. Har dock hittat två klingor som jag kan ha ett tag. När dem är slutkörda får det nog bli din variant.
Vad betyder LBS? Local BikeShop eller?
Tack för hjälpen!