fjonk; tycker att jag lyckats riktigt bra med historisk korrekthet och notera inga handskar och strumpor precis som en del Sovjetiska atleter tävlade. Fast skorna var helvetisk tajta. Man sitter riktigt fast och inget flex i varken skor eller remmarna vilket är viktigt under korta distanser då man drar så hårt.
hagard, Den var mer imponerande än väntat. Är den styvaste temporamen jag har kört på. Ett vanligt problem med äldre temporamar från 80-talet är flexet som märks när man drar ingång cykeln eller pumpar hårt med låg kadens. Ofta pendlar vevpartiet som på Moser tempocyklar. Sen baktriangeln som kan slå vilket märks tydligt när man har ett tyngre bakdisk som vill dra sidledes när man ev. står upp vid backkörning.
Temporamarna är oftast kompakta och en del kommer med böjda rör och svaga tunna rör så ramarna var förr inte de styvaste.
En del cyklister gillar lite flex i ramarna men något jag skyr och det beror på körstil och kadens.
Lasern har en mycket kompakt geometri med mycket korta kedjestag. Detta bidrar till att den är mycket startsnabb och jag gjorde några teststarter som i sprint med cykeln stilla ej pendlande som i velodromcykling. Jag drog igång den på 55/14 och den var som ett spjut. Mycket stabil sen under tempokörningen. Notera den långa styrstammen som kommer en bit framför framnavet som trycker och fördelar vikten så att cykeln blir stabil.
En kort stam sen ett riserstyre som på en fixie, gör cykeln instabil och den skulle inte fungera till att köra tempo med. Speciellt inte med dubbla diskhjul och viktdistributionen är a och o på en tempocykel.
Ev. kommer jag köra någon tempotävling med den i år och ger rapport isåfall.
Muffat stål, maxrören kräver maxade ben det är något som är säkert