Page 47 of 92

Re: Spontanfrågor

Posted: 02 Feb 2016 12:16
by CarlJohan
Hur funkar biopaceklingor med ss/fixed? jag förvirrar mig själv känner jag då jag försöker klura ut det, men kedjan kommer väl inte vara tillräckligt spänd hela tiden? någon som har erfarenhet av att köra biopace, hoppar kedjan mycket?

Re: Spontanfrågor

Posted: 02 Feb 2016 12:45
by ravelax
Tror Sheldon Brown har en artikel om det där. Tror att han hävdar att det funkar, i motsats till alla som hävdar att det inte funkar...

Re: Spontanfrågor

Posted: 02 Feb 2016 20:53
by Jonatan F
Måste ju funka med ss och fjäderbelastad kedjespännare...

Re: Spontanfrågor

Posted: 02 Feb 2016 22:15
by CarlJohan
Jo det är klart, men har inget på lagret direkt hehe, tänkte mest om någon hade erfarenhet av att kedjan hoppade väldigt mycket eller så.
Såg även efter lite googling att det kunde funka med en så kallad ghostring, såg rätt coolt ut.

Spontanfrågor

Posted: 02 Feb 2016 22:41
by matsa
Randeas wrote:Får inte dessa dojjor att klicka in i ett par campa chorus pedaler, passar de ens eller måste jag byta klossar? den lilla metall bygeln verkar vara lite ivägen och klossarna verkar lite stora:
Det där ser ut som Look klossar. Och de passar Look Keo pedaler. Köp nya klossar.

Re: Spontanfrågor

Posted: 03 Feb 2016 12:56
by omnium
Nu skriver jag, igen! Nu är det dock roligare saker på gång 8) Den är beställd:

Image

Jag planerar att bygga upp den helt själv, eftersom det är första gången skulle jag uppskatta om någon kunde hojta till om något är glömt, se listan nedan. Styrlager och sadelklämma följer ju med. Framförallt är jag helt grön vad gäller installation av vevlager och framgaffel/styrlager, det är tur att Youtube finns...

Hjulpar
Däck
Bakdrev
Låsring
Sadelstolpe (kolfiber)
Sadel
Kedja
Vevparti (Miche Primato Advanced)
Vevlager (Miche Primato Track)
Pedaler
Styrstam
Styre

Verktyg:

Park Tools Vevlager- och vevarmsverktyg
Vevlagerverktyg för Campagnolo
Fiber Grip (sadelstolpe)
Monteringsfett (framgaffelrör samt styrlager)

Jag har redan 5Nm-skruvnyckel, pedalnyckel, kedjebrytare, låsringsverktyg och kedjepiska utöver "de vanliga verktygen".

Re: Spontanfrågor

Posted: 03 Feb 2016 13:10
by DawWwes
Kul!

jag hade kört på korgar o straps också!

Re: Spontanfrågor

Posted: 03 Feb 2016 14:03
by Bratt
Du kommer ju även behöva en nyckel för låsringen. Annars låter det som att du har allt. Var försiktig bara när du drar i vevlagret. Du ska kunna skruva i flera varv innan du tar fram verktygen.

Re: Spontanfrågor

Posted: 03 Feb 2016 14:15
by omnium
Det blir landsvägspedaler, jag planerar inte att glida runt på stan i Vans med denna.

Tack, Bratt, jag har så klart de verktygen sen gammalt... Ska tänka på det där med vevlagret.

Re: Spontanfrågor

Posted: 03 Feb 2016 14:21
by RZ-1
Jag är ingen mekaniker men använder fett överallt där metall monteras mot metall. Alla gängor osv.

Är det kanttrådshjul saknas fälgband och slang i listan.
Och någon form av grips/linda till styret.

Re: Spontanfrågor

Posted: 03 Feb 2016 14:31
by omnium
Fälgband följer med! Jag nämnde inte allt i inköpslistan men slang och styrlinda är givetvis med. Fett är bra har jag hört :)

Re: Spontanfrågor

Posted: 03 Feb 2016 16:03
by Knurra
CarlJohan wrote:Hur funkar biopaceklingor med ss/fixed? jag förvirrar mig själv känner jag då jag försöker klura ut det, men kedjan kommer väl inte vara tillräckligt spänd hela tiden? någon som har erfarenhet av att köra biopace, hoppar kedjan mycket?
Körde hela förra säsongen på biopace utan problem. Nu kör jag förvisso vare sig särskilt aggressivt eller extremt långt, utan dagspendling till och från jobb. Det har dock gått problemfritt, låter kanske lite extra, men inte så noga på ett fulbygge. Se bara till att kedjan är som mest spänd när klingan är i störst läge.

Re: Spontanfrågor

Posted: 04 Feb 2016 19:31
by herr_brun
CarlJohan wrote:Hur funkar biopaceklingor med ss/fixed? jag förvirrar mig själv känner jag då jag försöker klura ut det, men kedjan kommer väl inte vara tillräckligt spänd hela tiden? någon som har erfarenhet av att köra biopace, hoppar kedjan mycket?
Körde en halv säsong SS på biopace. Det var innan jag fattade att de var ovala. De är gjorda på så sätt att de inte diffar så värst mycket ändå..

sheldon brun körde fixed med det så det borde du också göra
http://www.sheldonbrown.com/biopace.html

Re: Spontanfrågor

Posted: 04 Feb 2016 20:05
by abacaxi
Knurra wrote:Se bara till att kedjan är som mest spänd när klingan är i störst läge.
Svårt att undvika tänker jag. :) men vi hajar vad du menar.

Re: Spontanfrågor

Posted: 04 Feb 2016 23:31
by filipberggren
Skulle ett Dura Ace 7700 vevparti funka på en gammal crescent fashion line 307, gammal gubbracer? Vevlagret ser nog ut som nedanstående lånad bild.

Image

Re: Spontanfrågor

Posted: 04 Feb 2016 23:50
by herr_brun
Nej fungerar inte tyvärr, fel vevlagerhus

Det är bara såna vevalager som bilden visar som fungerar har jag för mig, men de går bra att serva!

Re: Spontanfrågor

Posted: 04 Feb 2016 23:59
by Randeas
matsa wrote: Det där ser ut som Look klossar. Och de passar Look Keo pedaler. Köp nya klossar.
Allright, tack för hjälpen. Efter lite googling så verkar det vara campagnolo pro-fitklossar jag ska ha, kan det stämma?

(http://www.wiggle.com/campagnolo-profit-pedal-cleats/)

Re: Spontanfrågor

Posted: 05 Feb 2016 01:04
by ravelax
filipberggren wrote:Skulle ett Dura Ace 7700 vevparti funka på en gammal crescent fashion line 307, gammal gubbracer?
Snacka om att sminka en gris...

Re: Spontanfrågor

Posted: 05 Feb 2016 11:16
by filipberggren
ravelax wrote:Snacka om att sminka en gris...
Vad är problemet med det? Om jag har delen liggandes och det skulle funka, why not?

Tack för svar Mr. Brown.

Re: Spontanfrågor

Posted: 05 Feb 2016 16:47
by ravelax
Vem har sagt något om fel? :)

Jag menar bara att det skulle se rätt knasigt ut med en sån vev på en sån cykel. Det är liksom inte en cykel som vinner särskilt mycket på att få en Dura-Ace-vev, varken prestandamässigt eller estetiskt (men visst, det senare är ju en smaksak). Om du helt enkelt behöver ett nytt vevparti finns det lämpligare lösningar (t.ex. en billig fyrkantsvev som funkar med axellängden du har där, det bör du kunna hitta i en vanlig cykelaffär), och om du vill ägna dig åt landsvägscykling är det bättre att hitta en landsvägscykel (vilket Crescent 307 inte är, oavsett vevparti).

Om du nu har veven och vill använda den på cykeln borde det gå att lösa, men det kostar nog mer än det smakar. Vevlagret på Crescenten är ett fauber-vevlager och Dura-Ace 7700 är en vev för octalink-standarden. Du behöver alltså en adapter för att kunna montera ett vanligt gängat vevlager i ramen, samt ett passande octalink-vevlager. Oavsett vad du vill göra blir det ju lite att gå över ån efter vatten, vilket inte är fel, men ganska onödigt. :)