Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
-
Q&D
- Posts: 449
- Joined: 29 Aug 2013 22:38
- Location: Helsingborg
Post
by Q&D » 16 Jun 2014 08:39
Har ibland svårt att hitta en självklar tråd att posta mindre plötsligt uppkomna frågor.
Startar därför denna tråd för dessa cykelrelaterade frågeställningar och funderingar.
Svara ni som kan och orkar och ha överseende ifall frågan redan är ställd 28 ggr tidigare.

Men låt inte lättjan ta över och posta alla frågor här direkt. Gör alltid en sökning och se ifall en lämplig tråd redan finns.
Last edited by
Q&D on 30 Jun 2014 07:57, edited 2 times in total.
-
Q&D
- Posts: 449
- Joined: 29 Aug 2013 22:38
- Location: Helsingborg
Post
by Q&D » 16 Jun 2014 08:43
"Platform pedals do have their downfalls in everyday riding however, namely the width that reduces cornering clearance and the relative difficulty of flipping them over,
hence the bolt and washer in the second image. "
Vad gör skruven och brickan för nytta egentligen?

-
herr_brun
- Posts: 900
- Joined: 03 Jul 2013 18:47
- Location: Götebronk
Post
by herr_brun » 16 Jun 2014 10:09
så man kan flippa runt den
-
Q&D
- Posts: 449
- Joined: 29 Aug 2013 22:38
- Location: Helsingborg
Post
by Q&D » 16 Jun 2014 10:27
Jo, men skulle det inte vara bättre om den då satt på andra sidan? Så att man får tag på pedalen med undersidan av skon och tårna glider in i strapsen.
Eller kickar man bara till pedalen och fångar strapsen med skotån?
-
CarlJohan
- Posts: 160
- Joined: 31 Jul 2011 12:48
- Location: Lund, Nöbbelöv
Post
by CarlJohan » 16 Jun 2014 16:49
spontant känns det ju som att snubben inte vet vad han pratar om, om han tycker att det där gör det lättare att flippa dem... men han kanske har någon intressant teknik till det hela
EDIT: möjligtvis så är det hälen han tänker använda?
Last edited by
CarlJohan on 17 Jun 2014 00:45, edited 1 time in total.
-
Q&D
- Posts: 449
- Joined: 29 Aug 2013 22:38
- Location: Helsingborg
Post
by Q&D » 16 Jun 2014 19:17
Idén är kanske bättre än resultatet eller så måste man testa för att förstå det geniala. Tanken att skruva dit något för att underlätta vändningen är ju faktiskt riktigt bra.
-
RZ-1
- Posts: 1498
- Joined: 27 Jul 2011 01:45
- Location: Uppsala
Post
by RZ-1 » 16 Jun 2014 19:23
Eller tynger den ned framsidan så pass att pedalen blir lättare att fiska upp ¿
-
Q&D
- Posts: 449
- Joined: 29 Aug 2013 22:38
- Location: Helsingborg
Post
by Q&D » 22 Jun 2014 23:15
Vad heter fulmek på engelska?
-
Q&D
- Posts: 449
- Joined: 29 Aug 2013 22:38
- Location: Helsingborg
Post
by Q&D » 23 Jun 2014 13:08
-
justinfamous
- Posts: 60
- Joined: 08 Apr 2013 08:24
- Location: Linköping
Post
by justinfamous » 24 Jun 2014 07:31

Någon som kan förklara den bakvända gaffeln, den 30 mil långa stammen och sadelpositionen för en okunnig? Antar att det måste ha någon slags funktion.
-
abacaxi
- Posts: 5649
- Joined: 19 Jul 2011 09:28
- Location: Falun
Post
by abacaxi » 24 Jun 2014 08:01
Stayer heter de men det visste du kanske. Den bakvända gaffeln kombinerad med det lilla hjulet och branta vinkeln ger nog ett rätt normalt försprång trots allt så det är inte jättekonstigt. Exakt vad fördelen med en så kort fram var vet jag ej. Aero?
EDIT: snabb jag var då
Last edited by
abacaxi on 24 Jun 2014 10:16, edited 1 time in total.
-
Kohlis
- Posts: 6
- Joined: 10 Jun 2014 16:55
Post
by Kohlis » 24 Jun 2014 10:12
Här kommer en spontanfråga:
Vart kan man köpa softa stickers till ramen??
-
Q&D
- Posts: 449
- Joined: 29 Aug 2013 22:38
- Location: Helsingborg
Post
by Q&D » 24 Jun 2014 12:08
Vad orsakar "Den klassiska skadan på toppröret"?
-
grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Post
by grangeyard » 24 Jun 2014 12:53
Q&D wrote:Vad orsakar "Den klassiska skadan på toppröret"?
Blir bra fart på det också (alltså styret som nämndes ovan) utan bromsvajrar eller dylikt som hindrar det en aning i alla fall.