Page 38 of 92

Re: Spontanfrågor

Posted: 10 Jul 2015 16:42
by olle
Q&D wrote:Vad är fördelen med trackends?
Horisontella dropout är ju lättare att hantera.

Och varför används inte QR på trackcyklar?
Även det är väldigt praktiskt
Trackends: så att man inte ska råka trampa ur/loss bakhjulet vid starten..

QR: det sitter inte lika bra..

Kanske..

Posted: 10 Jul 2015 17:53
by RZ-1
Finns det ett behov av qr?

Re: Spontanfrågor

Posted: 10 Jul 2015 20:43
by Q&D
Det går väl inte att dra loss en korrekt åtspännd qr med trackutväxling?

Re: Spontanfrågor

Posted: 10 Jul 2015 22:00
by olle
Q&D wrote:Det går väl inte att dra loss en korrekt åtspännd qr med trackutväxling?
kanske inte för dig och mig men proffsen kanske gör det. Sen är det lättare att dra åt en mutter med korrekt spänning än QR.

Dessutom finns det väl inget behov av QR då man inte stannar och byter hjul mitt under tävling på velodromen.. om man får punka eller så är det redan kört och man får rulla in i mitten och har gått om tid att ta fram sin ringnyckel!

Re: Spontanfrågor

Posted: 13 Jul 2015 00:14
by Håkan
olle wrote:
Q&D wrote:Vad är fördelen med trackends?
Horisontella dropout är ju lättare att hantera.

Och varför används inte QR på trackcyklar?
Även det är väldigt praktiskt
Trackends: så att man inte ska råka trampa ur/loss bakhjulet vid starten..
Trackends vs drop outs: Med trackends kan du få bra kedjespänning utan att meka med kedjan när du byter utväxling. Det kan du inte med moderna dropouts...
+ det som olle skrev.

Re: Spontanfrågor

Posted: 14 Jul 2015 14:24
by jkarlsson
Hej!

Sitter i sommarstugan och är lite nojjig.

Slagit personligt rekord i punka på min lilla fixietouring light och är nere på min sista slang, så jag har lappat de två andra jag fått punka på. Men när jag blåser upp de lagade slangarna för att kolla så lapparna tål lite tryck så är de jävligt ojämna i diameter! Slangarna ser liksom ut som om de är ormar som svalt en råtta, men vid lapparna har de rediga midjor.

Är ju en bit från nåt ställe som säljer slang, men ska man vara orolig, är det normalt? Aldrig lappat räserslang förut, så känner mig lite osäker...

Såhär ser det ut: https://www.dropbox.com/s/zzg9wk9sm4a4c ... 8.jpg?dl=0

Re: Spontanfrågor

Posted: 14 Jul 2015 14:33
by viktor
Det är normalt, lapparna är inte lika följsamma som slangarna alltså blir det midjor. Däcket kommer "hålla emot" sen så trycket sprids jämnt över slangen.

Re: Spontanfrågor

Posted: 14 Jul 2015 14:46
by jkarlsson
viktor wrote:Det är normalt, lapparna är inte lika följsamma som slangarna alltså blir det midjor. Däcket kommer "hålla emot" sen så trycket sprids jämnt över slangen.
Godt! Mange takk!

Posted: 14 Jul 2015 14:50
by RZ-1
Jag tror att det är ok. Där det är lappat blir ju gummit dubbelt så tjockt och därmed mindre elastiskt, väl på plats i fälgen jämnar däcket förhoppningsvis ut trycket i slangen tillräckligt mycket...


Edit: lol, viktor hann tydligen posta exakt samma inlägg medans semesterhjärnan skrev.

Re: Spontanfrågor

Posted: 14 Jul 2015 18:06
by Lars Grov
Glöm inte att detaljgranska insida av däck och fälg för att utesluta skavanker som orsakar punkorna, vassa kanter, dåliga fälgband, vassa gruskorn osv.

Re: Spontanfrågor

Posted: 14 Jul 2015 18:30
by Randeas
Vars köper man billiga och bra tubdäck?

Re: Spontanfrågor

Posted: 14 Jul 2015 19:52
by grangeyard
Randeas wrote:Vars köper man billiga och bra tubdäck?
http://www.bike-discount.de/en/shop/roa ... 47/o-preis

Re: Spontanfrågor

Posted: 14 Jul 2015 21:26
by Indurain

Re: Spontanfrågor

Posted: 14 Jul 2015 23:14
by kimw
Vart hittar man "fista" klistermärken i sthlm?

Re: Spontanfrågor

Posted: 14 Jul 2015 23:18
by Slowie
kimw wrote:Vart hittar man "fista" klistermärken i sthlm?
Det gör man inte. Med lite tur hittar dem dig...

Re: Spontanfrågor

Posted: 16 Jul 2015 19:53
by kimw
Slowie wrote:
kimw wrote:Vart hittar man "fista" klistermärken i sthlm?
Det gör man inte. Med lite tur hittar dem dig...
Lägger min tillit till turen då :) Får cykla runt sjöstaden och hoppas min cykel blir bombad!

Re: Spontanfrågor

Posted: 05 Aug 2015 13:07
by Tidningsbudet
Var lite sugen på att ta med hojen på bilen. Har ingen dragkrok så jag började kolla på takvarianterna. Spontant känns det ju stabilare med gaffelfäste fram men de har alla en maxfartbegränsning på 130 km/h medan de där man spänner fast hjulen inte skriver ut fartbegränsing. Kan man utgå ifrån att det är samma? Är det lätt att skada gaffel/fälg vid transport? Ska stockholm-mora och skulle gärna köra lite fortare än 130...

Spontanfrågor

Posted: 05 Aug 2015 13:23
by Je85
Jag använder en Thule freeride där hjulet sitter kvar. Man klämmer fast den i ramen, kör även DH cykeln på den som är rätt tung. Klarar säkert hastigheter över 130, men tappar du hojen över 130 och skadar nån annan så blir de inte så kul för dig tror jag :)

Re: Spontanfrågor

Posted: 05 Aug 2015 13:23
by abacaxi
det är väl bara till enköping du behöver/kan köra fortare än så? jag brukar testa fartresurserna på 2-1-vägen efter sala men då kommer man ju bara ifatt folk hela tiden så det är ingen idé utom för skojs skull. framhjulet vobblar järnet redan i 90 med de där du spänner fast för övrigt så kör skruvar du.

Re: Spontanfrågor

Posted: 05 Aug 2015 13:33
by Tidningsbudet
Tackar för input! Finns det nån annan än Thule som har gaffelfäste?