Spontanfrågor
Posted: 18 Feb 2015 22:47
Jag har fan också sett klipp från den eller hört om den! Försöker googla..
Nu är det folk med tjurmuskler som trycker till vid en start; fundera på hur lika "effektivt" växlande skulle te sig: kan hända mycket med växlar när man trycker på allt man har. Den tunga växeln ger ett pyttelitet "skutt" vid start (nej hojen skuttar inte som en hare).Q&D wrote:Det blir väl ändå snabbare acceleration med en lättare växel? Jag är inte heller riktigt med på hur du tänker med att ett frihjul är farligare.grangeyard wrote:Q&D wrote:Snabbare acc med tung växel. Frihjul överflödigt och farligt. Växlar överflödiga; det är mycket kraft i spel på en kort distans, vilket även skulle göra växlande kontroversiellt och olycksbådande, gissar jag.Q&D wrote:Varför inga växlar på bancyklar?
Min funderingar har kretsat kring om det tar för mycket tid att växla och man därförriskerar tappa viktiga hundradelar.
Men om det är någon som kan berätta mer så är det mycket välkommet. Tycker för min egen del att det är lite besvärande att hänga på ett fixed forum och inte veta svaret på frågan.
Tempocyklister har växlar, även på korta distanser. De köttar ju på bra de med. (ser att jag kanske lät sur? infoga isf. lämplig smilie )grangeyard wrote:prat om hararQ&D wrote:Jag är inte heller riktigt med på hur du tänkergrangeyard wrote:Q&D wrote:GissarQ&D wrote:Varför inga växlar på bancyklar?
Men som jag skrev tidigare. Det är inte så mycket backar och kullar på en velodrom.Jonatan F wrote:Tempocyklister har växlar, även på korta distanser. De köttar ju på bra de med.grangeyard wrote:prat om hararQ&D wrote:Jag är inte heller riktigt med på hur du tänkergrangeyard wrote:Q&D wrote:GissarQ&D wrote:Varför inga växlar på bancyklar?
Fast det där är ju en modifierad TrackMachine01, och inte en modifierad TimeMachine01 (deras landsvägsmotsvarighet)? Att de modifierat den beror väl mest på att de ska upp i 6.8kg och då lagt på massa väv för att göra den starkare, eller jag kanske tolkar artikeln fel?Otto wrote:Fast de som kör timmen gör ju oftast det på landsvägsgrejer. Så lite blyklossar vid vid vevkagerklustret blir det nog.
http://www.bikeradar.com/road/gear/arti ... ted-43546/
Du måste ju även kunna reglera hastigheten i kurvorna. Men dom kanske inte växlar upp och ner då utan bara pressar igenom...Otto wrote:Men som jag skrev tidigare. Det är inte så mycket backar och kullar på en velodrom.
För att kunna hålla samma rytm på en temposträcka så kan växlar behövas om det kommer en backe.
Nä, köp 40-kronors från Biltema istället (de är kmc)CarlJohan wrote:Har haft två riktiga skitkedjor som gått av efter något halvår, men kmc's kedjor har hållt bra mycket längre.
Så köp inte 50 kronors kedjor från clas ohlson.
Jag har nog inte riktigt förstått den där Njs-grejen.abacaxi wrote:Njs?
vad är det att förstå? för att en cykel ska vara njs måste allt på den vara stämplat och då får du tjacka grejer med stämpel på, det är som att samla på mynt från ett visst årtal eller frimärken från östtyskland vad vet jag. men så mycket hipster tax är det ju ändå inte, mest kostar det för att det är bra grejer?Q&D wrote:Jag har nog inte riktigt förstått den där Njs-grejen.abacaxi wrote:Njs?