Page 26 of 92

Spontanfrågor

Posted: 18 Feb 2015 22:47
by kwanjangnim
Jag har fan också sett klipp från den eller hört om den! Försöker googla..

Re: Spontanfrågor

Posted: 21 Feb 2015 11:58
by grangeyard
Q&D wrote:
grangeyard wrote:
Q&D wrote:
Q&D wrote:Varför inga växlar på bancyklar?
Snabbare acc med tung växel. Frihjul överflödigt och farligt. Växlar överflödiga; det är mycket kraft i spel på en kort distans, vilket även skulle göra växlande kontroversiellt och olycksbådande, gissar jag.
Det blir väl ändå snabbare acceleration med en lättare växel? Jag är inte heller riktigt med på hur du tänker med att ett frihjul är farligare.

Min funderingar har kretsat kring om det tar för mycket tid att växla och man därförriskerar tappa viktiga hundradelar.

Men om det är någon som kan berätta mer så är det mycket välkommet. Tycker för min egen del att det är lite besvärande att hänga på ett fixed forum och inte veta svaret på frågan.
Nu är det folk med tjurmuskler som trycker till vid en start; fundera på hur lika "effektivt" växlande skulle te sig: kan hända mycket med växlar när man trycker på allt man har. Den tunga växeln ger ett pyttelitet "skutt" vid start (nej hojen skuttar inte som en hare).

Frihjul är ytterligare en del som kan gå sönder och kan plötsligt börja snurra eller "halka" under extrem belastning (kolla hur ett frihjul "engage"). Och vad är vitsen med frihjul utan bromsar...och vad ska man med bromsar till i en velodrom...

Re: Spontanfrågor

Posted: 22 Feb 2015 18:19
by Jonatan F
grangeyard wrote:
Q&D wrote:
grangeyard wrote:
Q&D wrote:
Q&D wrote:Varför inga växlar på bancyklar?
Gissar
Jag är inte heller riktigt med på hur du tänker
prat om harar
Tempocyklister har växlar, även på korta distanser. De köttar ju på bra de med. (ser att jag kanske lät sur? infoga isf. lämplig smilie )

Re: Spontanfrågor

Posted: 22 Feb 2015 19:06
by Otto
Jonatan F wrote:
grangeyard wrote:
Q&D wrote:
grangeyard wrote:
Q&D wrote:
Q&D wrote:Varför inga växlar på bancyklar?
Gissar
Jag är inte heller riktigt med på hur du tänker
prat om harar
Tempocyklister har växlar, även på korta distanser. De köttar ju på bra de med.
Men som jag skrev tidigare. Det är inte så mycket backar och kullar på en velodrom.
För att kunna hålla samma rytm på en temposträcka så kan växlar behövas om det kommer en backe.

Re: Spontanfrågor

Posted: 22 Feb 2015 20:51
by Jonatan F
var menat som en kommentar till grangeyard då jag förstod "kan hända mycket" som att växlarna skulle kunna gå sönder. Men kanske menade hen tvärt om?

Re: Spontanfrågor

Posted: 23 Feb 2015 09:30
by lugosi
Otto wrote:Fast de som kör timmen gör ju oftast det på landsvägsgrejer. Så lite blyklossar vid vid vevkagerklustret blir det nog.

http://www.bikeradar.com/road/gear/arti ... ted-43546/
Fast det där är ju en modifierad TrackMachine01, och inte en modifierad TimeMachine01 (deras landsvägsmotsvarighet)? Att de modifierat den beror väl mest på att de ska upp i 6.8kg och då lagt på massa väv för att göra den starkare, eller jag kanske tolkar artikeln fel?

Att många kört på modifierade landsvägstempo-cyklar beror nog mest på sponsorer. Trek, som Voigt körde på, har väl inga track-hojar på den nivån och hade därför inget val.
När Wiggins kör tror jag knappast han lär göra det på en Pinarello eller vad nu Team Wiggo kör för märke, utan han lär använda brittiska tracklandslagets custom-ram (möjligen rebrandad).

Re: Spontanfrågor

Posted: 23 Feb 2015 10:55
by Bratt
Otto wrote:Men som jag skrev tidigare. Det är inte så mycket backar och kullar på en velodrom.
För att kunna hålla samma rytm på en temposträcka så kan växlar behövas om det kommer en backe.
Du måste ju även kunna reglera hastigheten i kurvorna. Men dom kanske inte växlar upp och ner då utan bara pressar igenom...

Re: Spontanfrågor

Posted: 28 Feb 2015 23:00
by Q&D
Är en dyr kedja bättre än en billig?
Vad är det som skiljer mellan olika prisnivåer.?

Re: Spontanfrågor

Posted: 01 Mar 2015 02:23
by abacaxi
vad jag förstår är det stor skillnad på växelkedjor eftersom de ska växla bra och de slits mer och går av oftare, men på en trackhoj vete fan? eftersom jag kör kmc:s billigaste från biltema utan vidare reflektion är jag också nyfiken.

Re: Spontanfrågor

Posted: 02 Mar 2015 21:46
by CarlJohan
Har haft två riktiga skitkedjor som gått av efter något halvår, men kmc's kedjor har hållt bra mycket längre.
Så köp inte 50 kronors kedjor från clas ohlson. :lol:

Re: Spontanfrågor

Posted: 02 Mar 2015 21:47
by ravelax
CarlJohan wrote:Har haft två riktiga skitkedjor som gått av efter något halvår, men kmc's kedjor har hållt bra mycket längre.
Så köp inte 50 kronors kedjor från clas ohlson. :lol:
Nä, köp 40-kronors från Biltema istället (de är kmc)

Re: Spontanfrågor

Posted: 02 Mar 2015 21:58
by Q&D
Eller Julas för 30kr.
Men använd inte det medföljande kedjelåset. Har inte förstått hur man ska få upp det igen.

https://www.jula.se/catalog/fritid/cyke ... ja-639235/

Re: Spontanfrågor

Posted: 02 Mar 2015 22:00
by Bratt
Brukar köpa mina beggade från japan. NJS export brukar alltid ha en del inne men även 8pilgrim8 säljer dom i bundels tillsammans med lite smått och gott.

8pilgrim8

Re: Spontanfrågor

Posted: 02 Mar 2015 22:05
by Q&D
Begagnade kedjor för över 200kr? :shock:

Vad är det du betalar för?

Posted: 03 Mar 2015 01:50
by abacaxi
Njs?

Re: Spontanfrågor

Posted: 03 Mar 2015 07:25
by Q&D
abacaxi wrote:Njs?
Jag har nog inte riktigt förstått den där Njs-grejen.

Re: Spontanfrågor

Posted: 03 Mar 2015 08:43
by Bratt
NJS Export har kedjor för $11. Frakten blir ju rätt saftig om man bara ska en kedja.

Re: Spontanfrågor

Posted: 03 Mar 2015 08:58
by abacaxi
Q&D wrote:
abacaxi wrote:Njs?
Jag har nog inte riktigt förstått den där Njs-grejen.
vad är det att förstå? för att en cykel ska vara njs måste allt på den vara stämplat och då får du tjacka grejer med stämpel på, det är som att samla på mynt från ett visst årtal eller frimärken från östtyskland vad vet jag. men så mycket hipster tax är det ju ändå inte, mest kostar det för att det är bra grejer?

Re: Spontanfrågor

Posted: 03 Mar 2015 10:17
by Bratt
Det är väl samma sak som den franska grejen eller den italienska grejen eller grejen med vad som. Men du kanske undrar vad själva stämpeln är till för?

Re: Spontanfrågor

Posted: 03 Mar 2015 10:34
by klasolsson
Kolla på de som kör bana på riktigt, alltså proffsen. Många (om inte alla) kör på DID eller IZUMI V-kedjor och då just den NJS-godkända varianten. Dessa ska vara de bästa som finns enligt många i väldstoppen.

En ny kostar ca 400SEK så 200SEK är väl överkomligt, de slits inte så värst om de bara körs på bana i Japan.