Page 14 of 92

Re: Spontanfrågor

Posted: 04 Oct 2014 16:43
by grangeyard
rillepirre wrote:Det finns ett märke på ram/cykel som ser ut att ha namnet skrivet i krylisk text men det står egentligen på engelska (tror jag iaf). Vet någon vad märket heter?
Du menar säkert Kyrillisk(a). Kan det vara UNKNOWN?
http://www.unknownbikes.com
Image

En annan ram jag kom att tänka på samtidigt är ryska Ingria,
deras Airpusher kan fås med rysk text.
http://cargocollective.com/ingria/Russian-decals
Image

Re: Spontanfrågor

Posted: 04 Oct 2014 16:47
by grangeyard
Jonatan F wrote:Köra trainer med alu+kolfiberram?

Helkol och helalu går ju fint men är skarven mellan kol o alu extra känslig? Kör såklart sittande men det kommer ju svaja lite för det. Annars får jag köra upp min spinningcykel :)
Jag har läst någonstans att någon rekommenderar att man ska undvika att köra ståendes i trainer med ramar som är "mixade".

Här pratas det lite om allmän risk: "Bottom line: Bike frames are designed to be resilient and they flex on the road, too, but because they're free to pivot on the wheels it's not noticeable. They can endure a lot more weight and movement than they'll ever see on a trainer. So

So, sweat aside, don't worry about hurting your bike as you pedal it indoors. Instead concern yourself with more crucial issues, like why the hands on the clock have stopped moving." http://forums.cervelo.com/forums/t/2536.aspx

Re: Spontanfrågor

Posted: 04 Oct 2014 19:13
by Q&D
Varför ser inte alla lvg-cyklarna ut så här?
Med mindre hjul blir både hjulen och ramen lättare och den roterande massan blir mindre.


Image

Re: Spontanfrågor

Posted: 04 Oct 2014 19:19
by Larmen
rillepirre wrote:Det finns ett märke på ram/cykel som ser ut att ha namnet skrivet i krylisk text men det står egentligen på engelska (tror jag iaf). Vet någon vad märket heter?
Unknown kanske?

EDIT: New page fail.

Re: Spontanfrågor

Posted: 04 Oct 2014 19:20
by zef
Q&D wrote:Varför ser inte alla lvg-cyklarna ut så här?
Med mindre hjul blir både hjulen och ramen lättare och den roterande massan blir mindre.


[img]titaniumcykel[/img]

Vill du ta kurvor i 40 km/h på den där?

Re: Spontanfrågor

Posted: 04 Oct 2014 19:26
by Q&D
zef wrote: Vill du ta kurvor i 40 km/h på den där?
Gör hjuldiametern någon skillnad ?

Re: Spontanfrågor

Posted: 04 Oct 2014 20:34
by grangeyard
Q&D wrote:Varför ser inte alla lvg-cyklarna ut så här?
Med mindre hjul blir både hjulen och ramen lättare och den roterande massan blir mindre.


Image
Ja det är något industrin helt enkelt har missat, vi vet ju bättre ;) finns faktiskt en engelsk gubbe som svär på den typen av cykel: han tillverkar dem. Minns inte var jag såg videon men han demonstrerar hur snabb den är i kurvorna.

Haha hittade honom: http://en.wikipedia.org/wiki/Moulton_Bicycle

Finns en skön klubb i Thailand:

Re: Spontanfrågor

Posted: 04 Oct 2014 20:47
by grangeyard
Q&D wrote:
zef wrote: Vill du ta kurvor i 40 km/h på den där?
Gör hjuldiametern någon skillnad ?
Några saker jag hittade:

1. Först Några ord från Jobst Brandt:
"A larger wheel rides better on average roads and always corners better
because it brings a longer contact patch to the road. A longer contact
averages traction over more pavement and avoids slip outs for lack of
local traction. Visualize crossing a one inch wide glossy paint stripe
with a 27" wheel and an 18" wheel when banked over in a wet turn."
https://groups.google.com/forum/#!msg/r ... ROn27YOIYJ

2. "Taken to an extreme, really small wheels would confer a significant inertia advantage, but would require either very large chainrings or compound gearing to maintain the net drive ratio. There would be other disadvantages as well, ride quality, stability, for instance.."
http://www.bikeforums.net/classic-vinta ... heels.html

3. "The wheel size on the bike used to set the world speed record on an upright bike was 18 inches. Small wheels usually require fewer spokes to achieve the same stability as the common 26 to 28 inch wheels, and fewer spokes generate less turbulence drag than larger wheels, leading to higher speeds. As pointed out by Alexi Grewal, 1984 Olympic road race gold medalist, a small wheel is more efficient than a large wheel in speeds up to 16 mph. In speeds between 16 and 33 mph, small and large wheels are equally efficient. Only in speeds faster than 33 mph is a large wheel preferable, Grewal says."
http://www.livestrong.com/article/14202 ... s-bicycle/

Re: Spontanfrågor

Posted: 05 Oct 2014 08:08
by Q&D
grangeyard wrote: Ja det är något industrin helt enkelt har missat, vi vet ju bättre ;) finns faktiskt en engelsk gubbe som svär på den typen av cykel: han tillverkar dem. Minns inte var jag såg videon men han demonstrerar hur snabb den är i kurvorna.

Haha hittade honom: http://en.wikipedia.org/wiki/Moulton_Bicycle

Finns en skön klubb i Thailand:
Det var en intressant cykel. Och hängivna Moultonägare verkar det vara :)

Diskussionen om lämplig hjulstorlek är också ganska snårig. Vet du om det finns någon empiriskt genomförd undersökning hur hjuldiameter påverkar kurvtagningen?

Att större hjul går snabbare på ojämt underlag känns rimligt men att mindre hjul skulle släppa tidigare än större är för mig inte självklart.

Re: Spontanfrågor

Posted: 05 Oct 2014 08:44
by grangeyard
Q&D wrote:
grangeyard wrote: Vet du om det finns någon empiriskt genomförd undersökning hur hjuldiameter påverkar kurvtagningen?
Jag har läst lite i tyska forum eftersom de gärna frenetiskt diskuterar sådant.
Jag hittade inget tydligt svar. Någon påstod att gummi har mer än en koefficient att ta hänsyn till p.g.a. materialets egenskaper: så jag har själv ett par följdfrågor:

1. Om man ställer det i förhållande till verkligheten; är det värt något att veta om ett givet däck på en given yta under givna förhållanden talar för resten av alla situationer med olika asfalt, gummiblandningar, lufttryck i däcket jämfört med förarens vikt, väderförhållanden och eventuella egenskaper på fordonet (t.ex. längd och flex) och dess delar (bl.a. hjulens delar), vidare sättet man kör på? Dock, inte för att "sopa bort" vikten av vetenskaplig data.

2. Kan man utgå ifrån att det finns ett visst spann av storlekar, låt oss endast ponera 26-29 tum som är optimala för en människokropps storlek i förhållande till fordonet? Bygg en cykel i normal höjd (alltså föredragen höjd för att få en bekväm och versatil sittposition som på moderna cyklar) och skruva på hjul motsvarande storleken av en radiostyrd leksaksbil med t.ex. bredden 23c, hur blir kurvtagningen?

Re: Spontanfrågor

Posted: 05 Oct 2014 10:12
by rillepirre
Tack ni som svarade och skrev att det var Unknown och ja, det var den jag letade efter. Jag bör kunna stava till "kyrilliska" men icke.

Ska jag köpa köpa en Dolan Pre Cursa frameset istället för att måla om min stålram (måste målas om)?

Problematiken med stålramen:
  • Dryga dropouts, riktade snett nedåt
  • Jag höll på att ge upp på att få i vevlagret. Jag tror att gängorna blev förstörda men jag fick i den på det som jag hade bestämt mentalt skulle vara det sista försöket.

Spontanfrågor

Posted: 05 Oct 2014 10:28
by Je85
^ De beror på hur mycket pengar du tänkte lägga ner på lack?( om de är ekonomin de handlar om). Att måla om en ram behöver inte kosta många spänn. Så jag säger, köp en pc OCH måla om din ram:)

Re: Spontanfrågor

Posted: 05 Oct 2014 10:50
by Naugas
grangeyard wrote:
Q&D wrote:
zef wrote: Vill du ta kurvor i 40 km/h på den där?
Gör hjuldiametern någon skillnad ?
/.../
https://groups.google.com/forum/#!msg/r ... ROn27YOIYJ
/.../
"Only in speeds faster than 33 mph is a large wheel preferable, Grewal says."
http://www.livestrong.com/article/14202 ... s-bicycle/
Kul med internetcitat från 1991... 1991 var jag inte medveten om att internet ens fanns. Brandt har väl aldrig haft fel, någonsin, men jag kan inte tro att det är någon märkbar skillnad i praktiken.

Grewel-citatet verkar bara konstigt, vad grundar han det påståendet på? Källa?

Re: Spontanfrågor

Posted: 05 Oct 2014 11:12
by herr_brun
Q&D wrote:Varför ser inte alla lvg-cyklarna ut så här?



[img]hopfällbar%20cykel[/img]
För att det är fult :wink: skulle aldrig sätta mig på en sån om någon såg mig haha

Re: Spontanfrågor

Posted: 05 Oct 2014 11:20
by grangeyard
Naugas wrote: Kul med internetcitat från 1991... 1991 var jag inte medveten om att internet ens fanns.
Ja haha, jag skaffade internet-anslutning med ett 28.8-modem i runda slängar 1993.
Det var crème de la crème, många satt på 14.4 baud och lägre. Det var väl kanske på IRC som det var roligast att hänga. Grafiken var så dålig att sådant inte ens var värt att hålla på med. Telefonräkningen blev dessutom galen.

Re: Spontanfrågor

Posted: 05 Oct 2014 11:21
by grangeyard
herr_brun wrote:
Q&D wrote:Varför ser inte alla lvg-cyklarna ut så här?



[img]hopfällbar%20cykel[/img]
För att det är fult :wink: skulle aldrig sätta mig på en sån om någon såg mig haha
+1 :)

Posted: 05 Oct 2014 11:33
by abacaxi
Irc var ok, mud och usenet var mina knark. Kopplade dock bara upp mig i plugget då. Modem var ju precis så segt som det låter, men jag hade bara 9600 och jag tror pluggets modempool maxade på 2400. Nåväl, back on topic.

Spontanfrågor

Posted: 05 Oct 2014 17:31
by patrik
abacaxi wrote:Irc var ok, mud och usenet var mina knark. Kopplade dock bara upp mig i plugget då. Modem var ju precis så segt som det låter, men jag hade bara 9600 och jag tror pluggets modempool maxade på 2400. Nåväl, back on topic.
Fuck det där med back on topic. Kan vi inte prata mer om Mud? :D Var också fast i det.

Re: Spontanfrågor

Posted: 05 Oct 2014 17:51
by grangeyard
patrik wrote:
abacaxi wrote:Irc var ok, mud och usenet var mina knark. Kopplade dock bara upp mig i plugget då. Modem var ju precis så segt som det låter, men jag hade bara 9600 och jag tror pluggets modempool maxade på 2400. Nåväl, back on topic.
Fuck det där med back on topic. Kan vi inte prata mer om Mud? :D Var också fast i det.
haha. tror att hälften här inte har en aning om analoga modem eller mud.

Image

Re: Spontanfrågor

Posted: 05 Oct 2014 17:55
by tsarpjotyr
Oi!

Är'e någon som känner till någon billig courier-service mellan England och Sverige? Vill köpa en halvbillig ram från LFGSS, men snubben verkar motvillig mot att gå till postkontoret och tycker att jag borde hitta en kurir.