Kedjemått

Frågor och tips om mek med din cykel.
Cindy
Posts: 23
Joined: 09 May 2011 08:24

Kedjemått

Post by Cindy » 19 May 2011 20:34

Hej!

Jag är ny på det här och har en fråga.

Jag har köpt ett par nya hjul från Australien. Bakhjulet kom monterat med ett fridrev och ett fixerat. Frihjulet fungerade utmärkt med min befintliga kedja, men när jag nu vänder hjulet till fixed så verkar kedjelänkarna vara för korta. Jag trodde kedja var standard och tycker det är märkligt att frihjulet är annorlunda än det fasta.

Är det olika dimensioner? Vad ska jag ha för dimension? Om jag hittar en annan kedja, passar den då med drevet som sitter fram? Cykeln är en ny crescent retro 2011.

Tacksam för svar.

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Kedjemått

Post by måns » 19 May 2011 21:05

Hej!

Det är inte bara så att det på fixed-sidan sitter ett drev med fler tänder än på frihjulssidan? Får du större diameter på drevet behöver du ju också en längre kedja.

Annars kan det ju vara att dreven är för 1/8-kedja(äldre, oväxlat, bmx etc) eller 3/32(växlat). Fast det ska väl vad jag vet bara påverka hur breda tänder som går i kedjan..

Lycka till och välkommen till forumet!

//Måns

Cindy
Posts: 23
Joined: 09 May 2011 08:24

Re: Kedjemått

Post by Cindy » 19 May 2011 22:05

Tack för välkomnandet.

Kedjan är tillräckligt lång, och det fixerade drevet har lika många tänder som fridrevet.

Jag får lämna in den imorgon och fråga cykelverkstaden. Om jag måste byta drevet, är det värt att köpa verktyg till det, eller är det billigare att låta verkstaden byta det?

Tack för svaret.

/Oskar

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Kedjemått

Post by Streamliner » 19 May 2011 22:52

Vill minnas att Retro har TruVativ vevparti med 3/32" klinga och kedja, bak sitter det ett Dicta frihjul på 3/32 i original. Förmodligen ett fixed kugg på 3/32 också på floppen.

Förmodligen så har du fått en kugg på det nya hjulet för 1/8" kedja, vilket är helt riktigt för fixed. Det som händer är att ditt kugg därbak är för brett/tjockt för kedjan som då inte landar i drevet.

Om det är så byter du bara kedjan till en 1/8" kedja så funkar allt.

Det är olämpligt att köra fixed med en 3/32" kedja, den är smalare, inte lika stark som en 1/8" och gjord för att röra sig i sidled.

Att det sitter en 3/32" på Retro är förmodligen för att de klassar cykeln som en singlespeed och inte fixed.
Loch Ness is Deep.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Kedjemått

Post by Fredde » 19 May 2011 22:57

Streamliner wrote:Det är olämpligt att köra fixed med en 3/32" kedja, den är smalare, inte lika stark som en 1/8" och gjord för att röra sig i sidled.
Varför skulle en 1/8" kedja vara starkare än en 3/32"?

/Fredde

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Kedjemått

Post by Streamliner » 20 May 2011 11:56

Fredde wrote:
Streamliner wrote:Det är olämpligt att köra fixed med en 3/32" kedja, den är smalare, inte lika stark som en 1/8" och gjord för att röra sig i sidled.
Varför skulle en 1/8" kedja vara starkare än en 3/32"?

/Fredde
Bra fråga! Egentligen ser man det om man lägger en 1/8 bredvid en 3/32, till exempel är sidoplåtarna mycket kraftigare på en 1/8, de är inte heller fasade på över och underytorna för att underlätta växling i en kedjeväxel. Nitarna är också helt olika, 3/32 har pressade nitar men en hel del 1/8-kedjor har nitade nitar (men inte alls alla), nitade är väldigt mycket starkare.

Det som också kan vara lömskt på en fixie med en 3/32 är just att den är gjord med ett slags glapp i sidled för att löpa fint i en kedjeväxel, teoretiskt så kan den då ha lättare för att hoppa av dreven vid t ex ett gupp om kedjan är lite dåligt spänd än en 1/8-kedja.

Tycker jag alltså, det finns säkert de som tycker helt annorlunda på forumet :wink:
Loch Ness is Deep.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Kedjemått

Post by Fredde » 20 May 2011 12:26

Streamliner wrote:
Fredde wrote:
Streamliner wrote:Det är olämpligt att köra fixed med en 3/32" kedja, den är smalare, inte lika stark som en 1/8" och gjord för att röra sig i sidled.
Varför skulle en 1/8" kedja vara starkare än en 3/32"?

/Fredde
Bra fråga! Egentligen ser man det om man lägger en 1/8 bredvid en 3/32, till exempel är sidoplåtarna mycket kraftigare på en 1/8, de är inte heller fasade på över och underytorna för att underlätta växling i en kedjeväxel. Nitarna är också helt olika, 3/32 har pressade nitar men en hel del 1/8-kedjor har nitade nitar (men inte alls alla), nitade är väldigt mycket starkare.

Det som också kan vara lömskt på en fixie med en 3/32 är just att den är gjord med ett slags glapp i sidled för att löpa fint i en kedjeväxel, teoretiskt så kan den då ha lättare för att hoppa av dreven vid t ex ett gupp om kedjan är lite dåligt spänd än en 1/8-kedja.

Tycker jag alltså, det finns säkert de som tycker helt annorlunda på forumet :wink:
Morsning!

Fast nu jämför ju du en kedja för enväxlat med en kedja för flerväxlat och de har ju olika egenskaper tex att enklare flytta sig i sidled och att nitarna inte sticker ut. Men det är ju inget som gör den svagare, bara att den flyttar sig enklare i sidled.

En växelkedja kan ju enklare byta drev, eller hoppa av drevet men det innebär ju inte att den är svagare bara för det.

Så om jämförelsen ska vara rättvis så får man ju jämföra en 3/32" trackkedja mot en 1/8" trackkedja och varför skulle i det fallet 1/8" vara starkare?

Peace!

/Fredde

Cindy
Posts: 23
Joined: 09 May 2011 08:24

Re: Kedjemått

Post by Cindy » 20 May 2011 13:45

Tack för alla svar. Ska iväg idag och köpa en 1/8-kedja och testa.

/Oskar

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Kedjemått

Post by Streamliner » 20 May 2011 16:38

Du får rapportera hur det gick sedan :)

På Freddes fråga: Jag känner inte till att det finns 3/32 kedjor speciellt för track, den mest vanliga är väl Wipperman/Connex 808, som dessutom är skitsnygg. Men detta är en kedja utvecklad för 8-delad kedjeväxel från början.

Här kommer lite mer info:

"1/8th inch width chains are commonly used for sprint
distance events on the track. At the world level,
everyone who competes in sprint events uses this
width chain without exception. The reason is that the
men (and some women) often weigh close to 200 lbs,
produce fantastic power outputs along with massive
amounts of torque, especially in standing start events
such as the Team Sprint. The stout construction and
durability of these wider chains mean they very rarely
fail under load. In fact, I can’t remember the last time
I saw or heard of a 1/8th inch chain fail during a track
race or workout."



Läs i sin helhet på följande sajt, riktigt intressant, de rekommenderar tydligen inte att blanda komponenter mellan 1/8 och 3/32 men det är det ju många som gör, man får nog skilja på bana och vardagscykling:http://velodrome.org/mva/sites/default/ ... vTrack.pdf
Loch Ness is Deep.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Kedjemått

Post by Fredde » 20 May 2011 20:00

Streamliner wrote:

Läs i sin helhet på följande sajt, riktigt intressant, de rekommenderar tydligen inte att blanda komponenter mellan 1/8 och 3/32 men det är det ju många som gör, man får nog skilja på bana och vardagscykling
Nä det finns ju ingen poäng/fördel med att blanda 3/32" och 1/8". tex Izumi gör track-kedjor i 3/32". http://www.velosolo.co.uk/izumichain.html

Men visst, det finns ju ingen som helst fördel att ha en 3/32" kedja, en 1/8" ger mycket bättre livslängd med 1/8" dreven. Ett bredare drev går naturligtvis att göra starkare än ett smalare drev, men det är en annan sak.

Känns som en ganska vanlig missuppfattning att en kedja är starkare för att den är 1/8" än 3/32", men det finns ju inget magiskt som gör den starkare för att den är bredare.

/Fredde

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Kedjemått

Post by Streamliner » 20 May 2011 20:14

Tack för tipset med Izumikedjan, det var en god nyhet för mig faktiskt, och det är snart lön... :D

(Jag kör bara med 3/32 på allt i drivlinan, men det är för att jag tycker att de kedjorna i förnicklat är snyggare, tunnare och elegantare än 1/8, har dock separat broms...)
Loch Ness is Deep.

User avatar
långan
Posts: 162
Joined: 06 Jan 2010 13:28
Location: Göteborg

Re: Kedjemått

Post by långan » 27 May 2011 01:06

Lånar tråden lite och frågar rakt ut: Vilken kedja är bäst/mest prisvärd för fixed?
Bäst hållbarhet, stabilitet, ljudnivå, vikt, utseende och så... En som inte töjer sig och blir ojämn för lätt...
Och var ska jag beställa den?

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Re: Kedjemått

Post by mojhoj » 27 May 2011 08:44

kmc d101, annars kmc z510hx. finns på duells.se och din lbs.
π = 44/14

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Kedjemått

Post by oskarwallin » 28 May 2011 16:42

mojhoj wrote:kmc d101, annars kmc z510hx. finns på duells.se och din lbs.
Jag har KMC-kedjan du nämner, men jag är ganska missnöjd. Jämfört med Miche-kedjan jag hade tidigare låter den som ett tröskverk, oavsett kedjespänning och hur mycket jag tvättar, smörjer, torkar och pillar.

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Re: Kedjemått

Post by mojhoj » 29 May 2011 19:24

oskarwallin wrote:
mojhoj wrote:kmc d101, annars kmc z510hx. finns på duells.se och din lbs.
Jag har KMC-kedjan du nämner, men jag är ganska missnöjd. Jämfört med Miche-kedjan jag hade tidigare låter den som ett tröskverk, oavsett kedjespänning och hur mycket jag tvättar, smörjer, torkar och pillar.
trist.. jag bara nämner dom bästa kedjor jag kan hitta hos min lbs och ingen kedja rasslar på min hoj. det är snarare hela drivlinan som låter när något är fel, tror jag.
π = 44/14

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Kedjemått

Post by oskarwallin » 29 May 2011 19:34

Ja, kedjan tillsammans med drev och klinga såklart, men ingen annan kombination av kedja, drev och klingor jag haft rasslar lika mycket, trots att det är den bästa kedjelinjen jag haft på någon av mina cyklar. Kanske är det jag som klantat på något sätt, eller så är KMC-kedjan och Miche-dreven helt enkelt en dålig kombination, vilket verkar märkligt för 1/8" borde ju vara detsamma oavsett tillverkare. :?

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Kedjemått

Post by matsa » 30 Nov 2018 16:40

Lånar den här 7 år gamla tråden:

Är det nån som har koll på hur många mil man kan köra på en 1/8 track kedja ungefär?

På mina växlade cyklar brukar jag byta efter ca 300 mil för att rädda kasette och framklinga. Men på mina fixies har jag levt i tron att en 1/8 del kedja har betydligt längre livslängd då den är mkt fetare än en trådsmal 11-delad växelkedja. Men forum-gurun fredde verkar ha en annan uppfattning ovan.

Undrar oxå om ni som kör med Njs-kedjor anser att det är värt pris skillnaden vs en billig 1/8 KMC kedja?

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Kedjemått

Post by russ_meyer » 01 Dec 2018 10:41

Kolla med ett sånt här verktyg, hur sliten kedjan är:

Image

Byt när den är 1% längre, dvs att nitarna är slitna. Drev och klinga brukar hålla några kedjor men kolla om tänderna ser slitna/"urgröpta" ut.

Läs mer här: https://www.parktool.com/blog/repair-he ... -a-bicycle

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Kedjemått

Post by matsa » 01 Dec 2018 15:41

Jo, jag har en sån där. Får väl bara se till att börja använda den även på mina fixies.

Trodde dock som sagt att en 1/8 track kedja borde hålla fler mil än en ynklig Lvg-kedja, men det verkar inte vara så.

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Kedjemått

Post by rilleh » 01 Dec 2018 16:13

Nu killgissar jag här men jag kan tänka mig att om man skiddar omkring som en galning och kör bromslöst så kommer en track-kedja att slitas ut mycket snabbare än om man kör vanligt växlat. Ligger det sanning i detta? Jag brukar i alla fall byta alla mina kedjor efter en säsong ca. Med tanke på att jag alltid kör bromslöst och att det vore trist om skiten gick i bitar nedför Götgatsbacken.

Post Reply