Verktyg till ombyggnation av en Bianchi rekord 748

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Victor2
Posts: 268
Joined: 23 Aug 2008 10:18
Location: Jönköping

Verktyg till ombyggnation av en Bianchi rekord 748

Post by Victor2 » 23 Aug 2008 10:56

Hej!
Är i full fart att bygga om en Bianchi rekord 748 till fixed eller singelgear.
Det mesta är i hyfsat skick men en omlackering och demontering av växelreglagepinnar och framväxelfästen krävs för att den skall bli riktigt snygg.
Innan allt detta kan ske så måste dock vevlager och styrlager väck. Är det någon som vet vilket styrlagerverktyg, respektive vevlagerverktyg som jag behöver till min cykel?
Snubbarna på cykelaffären ville ha över 500bagis för att demontera dem så jag antog att det är billigare att köpa verktygen själv?

Image
Image
Image
Image
Image

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Post by Gustav » 23 Aug 2008 11:28

Gipiemmelagret ser ut att kunna försvinna med ett vevlagerverktyg för 6-taggade shimano-dito. Bor du i Stockholm är du välkommen att låna mitt.
Låsringen till styrlagret tar du med en polygrip typ, sen verkar du behöva nån halvcirkelrund sak med en pigg.

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 23 Aug 2008 14:38

oj, fin bianchi. är det campa record på den? Skulle jag vara du skulle jag spara alla delarna och behålla framväxelfästen, växelreglagefästen mm. Så det går att sätta ihop den till en fin retroracer när suget för en sån kommer.. Det kommer komma ;)

Victor2
Posts: 268
Joined: 23 Aug 2008 10:18
Location: Jönköping

Post by Victor2 » 23 Aug 2008 16:36

Jonis! wrote:oj, fin bianchi. är det campa record på den? Skulle jag vara du skulle jag spara alla delarna och behålla framväxelfästen, växelreglagefästen mm. Så det går att sätta ihop den till en fin retroracer när suget för en sån kommer.. Det kommer komma ;)
Växlarna och vevlagret är av Campagnolo om det är det du menar?
:D

Kanske bättre att köpa en ny ram då kanske? Vart hittar man schysta sånna för en bra penning? För visst känns det lite hårt att sätta sågen i ramen. Iofs byggde faktiskt ihop en annan Bianchi för en vecka sedan så man kanske kan offra den ialla fall?

Image

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 23 Aug 2008 17:34

Victor2 wrote:
Jonis! wrote:oj, fin bianchi. är det campa record på den? Skulle jag vara du skulle jag spara alla delarna och behålla framväxelfästen, växelreglagefästen mm. Så det går att sätta ihop den till en fin retroracer när suget för en sån kommer.. Det kommer komma ;)
Växlarna och vevlagret är av Campagnolo om det är det du menar?
:D

Kanske bättre att köpa en ny ram då kanske? Vart hittar man schysta sånna för en bra penning? För visst känns det lite hårt att sätta sågen i ramen. Iofs byggde faktiskt ihop en annan Bianchi för en vecka sedan så man kanske kan offra den ialla fall?

img][/img]
Den svarta var också fin (även om en bianchi såklart ska vara celeste) :)
Du behöver ju inte sätta sågen i ramen, bara låta de grejerna sitta kvar. Är växlar och sånt av campas record eller super record serie så är de fiiina. Btw, om du inte visste det så sitter sadelstolpen bakochfram på första bilden, ser skojsigt ut :)

Post Reply