Hur gör Hjul?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Melker
Posts: 5
Joined: 18 Aug 2008 11:24

Hur gör Hjul?

Post by Melker » 21 Aug 2008 19:48

Hej på er.
Håller på och bygger om en Crescent 92316 från 1985 (möjligen 1986). Tänker behålla original-vevlager (fransk gänga) och armar men funderar på att köpa nya färdigbyggda hjul.
Fundering:
Är det något särskilt jag ska tänka på om jag beställer hjul från the US så att jag kan vara säker på att det passar?
Hur mäter man ut kedjelinjen? (Måste jag det, förresten?)

/Melker

User avatar
vader
Posts: 87
Joined: 08 Jan 2008 09:26
Location: Sthlm

Post by vader » 21 Aug 2008 21:41

Okej, då kör vi:

Jag antar att din ram har horisontella drop-outs.

Börja med att prova lagom drev fram med lagom drev bak, alltså cykla omkring ett tag på en och samma växel tills du hittar en som är lagom. Utäxlingen bör ligga mellan 2.6 och 2.8. Exempel: 42 kuggar fram, 16 kuggar bak ger utväxling 2.625 (42 dividerat med 16).
När du vet vilken utväxling du vill ha, beställ drev därefter.

Ekonokisk variant: Du behåller vevparti och klinga. Dessa är med all sannolikhet 3/32", varför du ska skaffa ett bakdrev i storlek 3/32" också, samt kedja (3/32" den också). Ja, man bör ha ny kedja till nytt drev. Klingan fram håller oftast längre.

Dyr variant: Du köper nytt vevparti och ny klinga. Nu kan du välja vilken storlek du vill, hur långa vevarmar du vill ha osv. Här bör man tänka 1/8", för det finns mest grejer i den dimensionen. men nu ville du ju behålla framdelen av transmissionen, så detta är en parentes.

Kedjelinje = hyfsat viktigt. Du bör hamna rätt +/- 1 mm iaf. Så här mäter man:
http://www.sheldonbrown.com/gloss_sp-ss.html#spacing

För att få full koll krävs ofta att man provar olika vevpariter på olika vevlageraxlar (men det har man inte tid eller råd med). Tänk så här:
ditt nya baknav med tillhörande drev kommer ge an kedjelinje på ca 42-44mm.
Kolla vilken kedjelinje du har fram på inre klingan och yttre. Troligen kommer den inre positionen att vara ganska bra. Om ingen position är bra, mät din kedjelinje fram, plocka ut vevlagret, mät axeln så som Sheldon beskriver (OBS! ta hänsyn till assymetri), kolla hur långt ifrån du är dessa 42-44mm och så vet du hurdant nytt vevlager du behöver.

Exempel: Din inre klinga ger en kedjelinje på 48mm, ditt vevlager är 113mm. För att komma ner till 43mm måste du drav 5mm från vevlagret, dvs skaffa ett som är 108mm. I övrigt ska det nya vevlagret ha samma egenskaper som ditt gamla, alltså samma gängor, samma fyrkantskona (ISO eller JIS "taper") osv. En händig polare eller en schyrre cykelbutik kan göra underverk här.

Det var kedjelinjen. Nu hjulmåtten:
Fram har du med all sannolikhet 100mm, bak 120, 126 eller 130mm. Kolla så att du får nav med rätt mått.

Sheldon har listat rätt mycket nav, drev, vevlager etc så att man kan räkna ut fiktiva kedjelinjer innan man köper. Kolla runt på hans sida. Det kan vara svårt att hitta, men ger ofta mycket bra upplysningar.

Melker
Posts: 5
Joined: 18 Aug 2008 11:24

Post by Melker » 22 Aug 2008 17:02

Kanon!
Jag bugar mig du mäktige Vader och tackar för din tid. Stort tack för vägledning!
Låt kraften vara med dig.
/Melker Cp3O

Post Reply