Sjuk sizing på alien ramarna?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Free
Posts: 15
Joined: 05 Aug 2008 20:04

Sjuk sizing på alien ramarna?

Post by Free » 15 Aug 2008 00:23

Denna tråden hör ju sannerlighen hemma här. Är det någon som förstår sig på varför Alienbikes ramen storleks rekomendationer skilljer sig mot andra ramars.
En 55 ram är tex till för dem 168-175cm och en 57 til 173-180.

Ser någon vilka mått på ramen som gör att man ska ha ett så högt c-t mått?


keep it

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 20 Aug 2008 20:22

Jag hänger inte med här....när jag kollade c-c och c-t måtten så verkar de vara baserade på gamla hederliga ¨retro¨ mått och inga miniatyr mått som är standard nu.
Vad jämför du deras ramar med?

Free
Posts: 15
Joined: 05 Aug 2008 20:04

Post by Free » 21 Aug 2008 18:12

Ronny wrote:Jag hänger inte med här....när jag kollade c-c och c-t måtten så verkar de vara baserade på gamla hederliga ¨retro¨ mått och inga miniatyr mått som är standard nu.
Vad jämför du deras ramar med?

Exakt, identiska mått med cinelli supercorsa pista.. Det jag reagerade på var längd-rekomendationerna. Att jag som 177centimetare skulle ha en 57c-t ram låter fel i mina örön, men det kanske är jag som misstar mig..?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 21 Aug 2008 21:29

Free wrote:
Ronny wrote:Jag hänger inte med här....när jag kollade c-c och c-t måtten så verkar de vara baserade på gamla hederliga ¨retro¨ mått och inga miniatyr mått som är standard nu.
Vad jämför du deras ramar med?

Exakt, identiska mått med cinelli supercorsa pista.. Det jag reagerade på var längd-rekomendationerna. Att jag som 177centimetare skulle ha en 57c-t ram låter fel i mina örön, men det kanske är jag som misstar mig..?
Till dina 177cm så sitter en 57 c-t perfekt. Jag själv som är 175cm körde förr (även nu) på 56cm-57cm pga. min benlängd. Man hade inte då dessa hysteriskt långa sadelstolpar som nu florerar på marknaden till alla miniatyr ramar. Man gick mer efter kroppslängden förr än benlängden. De flesta av oss är väl inte så extremt udda i fysiken mer än man kan justera sadelhöjd och styrstammens längd för att få en korrekt position på cykeln.
Man hamnar ofta i lite bryderi med de cyklister som inte kommer från ¨the old school¨
:lol: de har lite andra referenser och tycker allt är för stort när det gäller vintage cyklar och man ser ju att de hamnar lite fel ibland och kör på för små ramar.

hejdå

Post by hejdå » 21 Aug 2008 23:34

Nu vet jag att Ronny är en cykel afficinado deluxe, men jag väljer ändå att ta bladet från munnen. Jag cyklar runt på en 54cm's ram och den passar mig som handen i handsken. Nu har jag glidit runt både på 52or och till och med en 50a innan. Jag vet gott och väl att en 57:a skulle passa mig mycket väl, smaken är ju lite som baken... eller som benen kanske. Jag trivs inte så bra på en ram som är 52 cm, men njuter livet till fullo på 54. Mitt råd är att prova dig fram!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 23 Aug 2008 11:01

SimonBusk wrote:Nu vet jag att Ronny är en cykel afficinado deluxe, men jag väljer ändå att ta bladet från munnen. Jag cyklar runt på en 54cm's ram och den passar mig som handen i handsken. Nu har jag glidit runt både på 52or och till och med en 50a innan. Jag vet gott och väl att en 57:a skulle passa mig mycket väl, smaken är ju lite som baken... eller som benen kanske. Jag trivs inte så bra på en ram som är 52 cm, men njuter livet till fullo på 54. Mitt råd är att prova dig fram!
:lol: det epitetet kan jag leva med Simon :wink: Visst är det alltid bättre med en liten (för liten) ram än en för stor! Man har ju som sagt bättre möjligheter att justera sen känns en sådan cykel bättre att cykla.

Post Reply