Fotbromsnav till fixerat

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
mzee
Posts: 14
Joined: 21 Jul 2008 15:28
Location: Eskilstuna

Fotbromsnav till fixerat

Post by mzee » 13 Aug 2008 18:42

Hur pass kutym är det egentligen att göra om ett fotbromsnav till fixie? Gör man allt verkstadsmässigt korrekt så blir det bra precision, säkert och inte alltför tungt om man tar bort insatsen. Det blir ju ett litet glapp i och med att dreven är splines men annars funkar det klockrent. Saken är den att jag tänker bygga en fixie och sälja den. Frågan är om den går att få såld om det sitter ett ombygt fotbromsnav på??
Mimi ni fundi baiskeri.

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Re: Fotbromsnav till fixerat

Post by Mossa » 13 Aug 2008 19:20

mzee wrote:Saken är den att jag tänker bygga en fixie och sälja den. Frågan är om den går att få såld om det sitter ett ombygt fotbromsnav på??
Om du nu bygger en fixie endast i syfte att sälja, varför bygger du isåfall inte "riktiga" fastnavshjul? Annars kan du ju lika gärna sälja en vanlig fotbromsad hoj? Jag förstår inte poängen/syftet helt.

Jag ska försöka vara lite konstruktiv också: vill du sälja en fastnavshoj och riktar dig till potentiella köpare som är intresserade av fastnav så är det väl bara att bygga en riktig fastnavshoj? Om det finns folk som är intresserade av att köpa diverse fixerade hemmalösningar vet jag inte riktigt, men gissningsvis kan du väl alltid hitta någon köpare till "rätt" pris.

Post Reply