Byta navaxel

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
groedan
Posts: 20
Joined: 31 May 2010 15:41

Byta navaxel

Post by groedan » 10 Jan 2011 15:52

Hej. Håller på att bygga ett hjulpar och har nu fått lite problem. Det är så att naxaxeln är lite för kort, ca 1 cm. detta gör att när jag skruvar på muttrarna så gängar dom bara i 1,5 varv, dvs lite väl lite. Trodde inte det skulle vara så svårt att hitta en ny passande navaxel men har varit hos många cykelhandlar i lund/malmö och det verkar inte som om nån har vad jag söker hemma (eller ens att beställa).
Det är maskinlager i navet och det är en "klack" på axeln (se bild). Jag hittar bara "raka" axlar, vet inte om det skulle fungera också.
Måtten på axeln ska iaf vara 170-175 mm lång, 10mm diameter och fin gänga (tror den kallas 1 mm) och avståndet från klack till klack är 78 mm.

Image

/eirk

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Byta navaxel

Post by Streamliner » 10 Jan 2011 18:42

Har pysslat mycket med axlar och lager och du har ett knepigt problem här. Axeln du visar ser ut att ha lagersäten och mothåll infrästa i själva axeln. Oftast om det handlar om maskinlager så brukar det sitta rörliga lagersäten gängade på axeln så att man kan justera dem sidledes.

Om du skulle välja en sådan axel i stället för din så måste du byta lager också till en version med något större centrumhål i lagret så att det passar en rörlig lagerhylsa.

Det rekommenderas inte att bara montera lagret direkt mot axelns gängning om du nu skulle hitta ett sådant lager.

Singlespeedshop http://www.singlespeedshop.de/ har nog vad du söker i metrisk axel, 175 mm lång samt med rörliga hylsor. Titta under ikonen "Nav och tillbehör" och scrolla ner ganska mycket, då finner du axlarna.

Tror inte det finns en chans att en vanlig cykelhandlare med svarta nävar har detta hemma eller orkar engagera sig tillräckligt för att hjälpa dig, tyvärr.

Köper du från den sajten så mejla först och fråga vad han ska ha för frakten i vanligt brev, ofta fixar han det på smågrejer till lägre pris än det som står i köpinformationen.

Cyclecomponents har lösa axlar i rätt storlek men då saknar du fortfarande lagerhylsorna. http://www.cyclecomponents.com/1/sv/art ... 74-mm.html
Last edited by Streamliner on 10 Jan 2011 18:49, edited 1 time in total.
Loch Ness is Deep.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byta navaxel

Post by Naugas » 10 Jan 2011 18:49

Har du en stålram hade jag satsat på att klämma ihop bakramen.

Ett alternativ med din axel kan vara att lämna in den och borra och gänga för m6-skruvar i ändarna. Kanske den är för hård, men man kan pröva.

Post Reply