Kan jag "bygga" ett fixed bakhjul med detta navet?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
ojahaja
Posts: 11
Joined: 10 Aug 2008 09:58
Location: Malmö

Kan jag "bygga" ett fixed bakhjul med detta navet?

Post by ojahaja » 10 Aug 2008 10:43

Hej!

Vet att denna fråga säkert förekommit massor av gånger här, men frågar igen eftersom jag inte är riktigt med på allt teknik- och måttlingo. Skickar jag med ett par bilder hoppas det ska hjälpa någon eventuellt vänlig själ som orkar bemöda sig med att svara. :D
Kan jag bygga en fixie av/med detta navet, en fixie som jag ska kunna slira, trixa med och så vidare? Har förstått att man helst ska ha två olika storlekar på gängorna. Det innersta stora högergängat resp. det mindre yttersta vänstergängat för att kunna låsa upp drevet. Men det måste väl finnas någon smart teknisk lösning för att låsa fast drevet även om man bara har ett stort högergängat nav eller?


Image
Image

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 10 Aug 2008 10:53

Du kan svetsa fast drevet, då kommer det nog sitta rätt bra.

ojahaja
Posts: 11
Joined: 10 Aug 2008 09:58
Location: Malmö

Post by ojahaja » 10 Aug 2008 11:19

Aluminium och svetsning går ju inte så bra ihopa.... :(

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Post by snarkus » 10 Aug 2008 11:52

Även om du lyckas få fast drevet tror jag det blir svårt att få en bra kedjelinje med det där navet.

chrobin

Post by chrobin » 10 Aug 2008 12:17

snarkus wrote:Även om du lyckas få fast drevet tror jag det blir svårt att få en bra kedjelinje med det där navet.

Man får centrera om det. Så det är ungifär lika mycket jobb att få det där att funka som att bygga ett nytt hjul med ett riktigt track nav.
Men visst gåt det att få det och funka.

/ ChR

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 10 Aug 2008 12:35

stora mängder loctite och våld för att få fast det.. kom ihåg att göra helt rent innan det limmas, typ med aceton eller något likande. Inget jag skulle ge mig på att köra dock :)

User avatar
v_klav
Posts: 100
Joined: 15 May 2008 13:34
Location: stockholm

Post by v_klav » 10 Aug 2008 13:03

har gjort några (2) såna där lösningar och kört över ett år med. men alltid med frambroms. som sagt, gör rent ordentligt och dra på fint med hårdaste (finns väl olika hårdhetsgrader har jag för mig) loctite, jag har satt på en högergängad låsring (samma gänga och diameter som låsringen till 68mm vevlager) och dragit åt den utav helvete så den klämmer mot drevet oxå. men, som sagt, det kallas suicide-lösning så det handlar väl oxå om hur mycket du väger och hur hårt du tänkt cykla. jag har iaf ännu inte stött på några problem. dock kör jag inte längre med denna lösning.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 10 Aug 2008 15:15

ojahaja wrote:Aluminium och svetsning går ju inte så bra ihopa.... :(
Inga problem att svetsa alu så länge både drev och nav är av aluminium och med ung samma smältpunkt. Alu-nav och ståldrev lirar inte med svets eftersom navet smälter långt före drevet.

User avatar
vader
Posts: 87
Joined: 08 Jan 2008 09:26
Location: Sthlm

Post by vader » 11 Aug 2008 08:37

Jag är inte heller någon förespråkare av självmordslösningen, men om man nu måste göra en sån lösning kan det vara bra att spana in dessa Loctite-produkter:

#243 (Blå gegga) Mycket hård och dessutom oljetolerant (man bör dock göra rent ordentligt innan!)

#620 (Grön gegga) The mother of all. Heter egentligen "Cylindrisk fastsättning", men den funkar hur bra som helst för gänglåsning också. Lite mer spaltfyllande än 243:an, men kräver noggrannare avfettning.

För dessa typer av lim är det anaerob härdning som gäller, dvs när syret försvinner härdar limmet. Därför måste det vara ganska smala spalter, och därför är heller inte flaskan helt fylld när man köper den.
Man kan lägga det som ska limmas i ett lufttätt utrymme (typ under en glaskupa) och tända lite värmeljus därunder. När ljusen slocknar har syret tagit slut och då härdar limmet bra.
Dessutom finns Loctite:s aktivator, #7649, som gör att det härdar på några sekunder, om man har bråttom.

ojahaja
Posts: 11
Joined: 10 Aug 2008 09:58
Location: Malmö

Post by ojahaja » 11 Aug 2008 18:04

Tack för alla svaren!! Projektet ligger just nu på is, eftersom jag lyckades dra sönder gängorrna på min ena vevarm när jag skulle ta av den.......... Så vet i fan vad jag skall göra nu!?!? Blir väl att plocka fram vinkelslipen och sen köpa ny vevarm :cry:

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 18 Aug 2008 12:24

Du kan även flipp-floppa hjulet och veven så kedjan går på vänster sida så drevet dras åt när du bromsar och lossnar när du trampar istället för tvärt om... :)

/Fredde

User avatar
carlm
Posts: 360
Joined: 13 Aug 2008 22:51
Location: Göteborg

Post by carlm » 19 Aug 2008 10:44

Probelemet är väl knappast att få en rak kedjelinje, det är bara att mecka med brickor en stund..

hjulet kommer däremot sitta väldans nära ramen men det funkar, körde på denna lösningen ett bra tag och har den fortfarande på vinterhjul.

Röd loctite krävdes det och sen har jag inte använt vare sig låsring eller frambroms, tjo!

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 19 Aug 2008 11:09

carlcapone wrote:Probelemet är väl knappast att få en rak kedjelinje, det är bara att mecka med brickor en stund..

hjulet kommer däremot sitta väldans nära ramen men det funkar, körde på denna lösningen ett bra tag och har den fortfarande på vinterhjul.

Röd loctite krävdes det och sen har jag inte använt vare sig låsring eller frambroms, tjo!
Välkommen till forumet! :)

Om jag förstår dig rätt så menar du att navet hamnar längre åt ena hållet (när man sätter in brickor för att få en rak kedjelinje) vilket gör att fälgen/däcket i sin tur hamnar på eller åtminstonde nära ramen?

Om det är det du syftar på så finns det en relativt enkel lösning: man flyttar fälgen i sidled. Krävs bara en ekernyckel om man är djärv, eller en ekernyckel och ett riktställ om man är perfektionist. Lätta på högra sidans ekrar och spänn åt vänstra sidans ekrar så hamnar fälgen längre åt vänster.

User avatar
carlm
Posts: 360
Joined: 13 Aug 2008 22:51
Location: Göteborg

Post by carlm » 19 Aug 2008 17:34

Mossa wrote: Om det är det du syftar på så finns det en relativt enkel lösning: man flyttar fälgen i sidled. Krävs bara en ekernyckel om man är djärv, eller en ekernyckel och ett riktställ om man är perfektionist. Lätta på högra sidans ekrar och spänn åt vänstra sidans ekrar så hamnar fälgen längre åt vänster.
Tackar!
Det där lät ju spännande, ska testas basta!

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 19 Aug 2008 19:54

carlcapone wrote:Tackar!
Det där lät ju spännande, ska testas basta!
OM du inte har byggt eller riktat hjul förut kan det vara bra att först läsa igenom grundläggande tekniker hos Sheldon:
http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html

User avatar
carlm
Posts: 360
Joined: 13 Aug 2008 22:51
Location: Göteborg

Post by carlm » 20 Aug 2008 09:12

Mossa wrote: OM du inte har byggt eller riktat hjul förut kan det vara bra att först läsa igenom grundläggande tekniker hos Sheldon:
http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html
Jodå, Sheldon får alltid hjälpa till. det vill han så gärna :D

Post Reply