Riktställ eller inte?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
tracklars
Posts: 1
Joined: 02 Aug 2008 08:31
Location: Göteberg

Riktställ eller inte?

Post by tracklars » 08 Aug 2008 15:57

....hjul skall byggas och vill nu ha köptips på vettigt riktställ samt även alternativa lösningar till riktställ.

// L
Nybliven fixie-snubbe, bygger för närvarande projekt i vardagsrummet.

Gdago
Posts: 161
Joined: 20 Feb 2008 15:38
Location: M-LINE

Post by Gdago » 08 Aug 2008 16:22

köp ett riktställ om du ska ha det till hjulbygge, det är värt pengarna absolut. Du kan nog få tag på ett sjysst runt tusenlappen som fungerar bra. TS 8 från parktool är nog helt ok för hemmaknåpande...
...

User avatar
v_klav
Posts: 100
Joined: 15 May 2008 13:34
Location: stockholm

riktställ..

Post by v_klav » 10 Aug 2008 02:00

... är grymt överskattat.

skruva på ekrarna utan att spänna så hårt. montera i ramen. grovrikta så ingenting släpar i ramen. vänd hjulet 180 grader och försök få det centrerat (om du har track-nav bör det inte var dishat åt något håll). snurra hjulet. känn efter med tumnageln och finjustera ekrarna så det är något så när rakt. behöver inte vara perfekt. kolla hur hjulet känns i höjdled genom att lägga fingret över gaffeln och känn efter var det dippar. justera efter behov. kolla en vecka senare och justera där det behövs. jag har byggt ca 7-8 hjul och det har alltid funkat bra.
är du skakig på handen kan du ju tejpa dit en avklippt tops istället för att känna med tummen.
ser det rakt ut är det rakt.

gonatt

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 10 Aug 2008 09:29

Om riktställ är överskattat eller ej låter jag vara osagt då jag aldrig byggt något eget hjul. Det har pratats riktställ på Happy ganska nyligen, så titta igenom den här tråden så kanske du hittar något bra.
Cogs 'n Kegs

Post Reply