Utväxling och skid..

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
allmightyfill
Posts: 8
Joined: 12 Jun 2008 10:14

Utväxling och skid..

Post by allmightyfill » 08 Aug 2008 10:08

Tjena,

Jag kör 52/18 för tillfället vilket jag klarar mig riktigt bra med i sthlm. Det jag undrar över är huruvida skid/bromsa blir enklare ju mindre vevparti/klingor man har? Eftersom jag kör på ganska stora, så får jag ju också längre kedja.

Körde på min kompis 46/17 vilket kändes dubbelt så lätt att bromsa?... Är det bara en fix-idé jag har?

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 08 Aug 2008 10:09

http://software.bareknucklebrigade.com/ ... pplet.html

sen ere bara att söka på det här forumet, det står och har diskuterats en hel del om ämnet i andra trådar....
kör själv 47/18 och tycker det är sjukt lätt skiddat....48/16 på min andra, lite tyngre....

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 08 Aug 2008 10:32

Du får olika utväxling (hur "tungt" det är att trampa, samt hur mycket hjulen utifrån det roterar på ett tramptag) beroende på vilka drev du kombinerar. Utväxlingen får du fram om du dividerar framdrevet med bakdrevet.

I ditt fall blir det alltså ~2,89, medan i din kompis fall blir det ~2,71. Med andra ord har du en tyngre utväxling, vilket även gör att det är "tyngre" att bromsa. Olika drevkombinationer kan ge typ samma utväxling, t.ex. 42/14 (3) och 48/16 (3). Då finns det lite olika för- och nackdelar som skiljer utväxlingarna åt, trots att de är i princip lika "tunga". Sheldon Brown skriver en del om det här.

Ska du skidda är det väl kanske bra att tänka på hur många bromsytor du får också, vilket varierar beroende på utväxling. Sheldon skriver givetvis om det också.

Post Reply