Cykeläventyr i Japan

Resereportage och tips på ställen att besöka!
wesaft
Posts: 19
Joined: 03 Mar 2008 18:00
Location: Mölndal
Contact:

Post by wesaft » 03 Aug 2008 11:15

Petter, sådana som du gör internet till ett bättre ställe.
Underbar tråd.

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 03 Aug 2008 19:32

andy wrote:Petter , gillar ditt nya skägg och din fina fotopost.
Tack :) Skägget ska kompletteras med en helkalt huvud till fotningen när du är hemma från V-kusten :D
ohm wrote:
gerry wrote:Man kan väl se det färdiga resultatet i SVTs fixieinslag?
Japp eller så kan man kolla här:
http://foto.fredde.se/cykelpolo-2008-07-27/index.htm
från cykelpolon 27/7.
Stopp där! ;) Ta inte ut trådfinalen i förskott! Aja baja :twisted: :twisted: :roll:

Och tack till alla trevliga kommentarer. Ikväll fortsätter följetongen...

Hjulhet
Posts: 31
Joined: 05 Jun 2008 22:42
Location: Bromma

Post by Hjulhet » 03 Aug 2008 20:30

Tråden som bara blir bättre o bättre, underbart! :)
/ Hjulhet

Video meliora proboque deteriora sequor.

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 03 Aug 2008 23:54

Hej hej! Här kommer fortsättningen!

Svaret på matfrågan är 1300 yen 73,50 kr :)

Yes, nu kliver vi in i butiken. Det första man möts av en en sjö av fabrikfixies.

En Opera Mercurio för ett pris som jag inte förstår :?

Image

Eller en Ghisallo för 5080kr i alu + kolfiber med Sugino messenger vevparti.

Image

En Schwinn på REA. 3380spänn!!!

Image

Här har vi ett märke jag känner igen :D 5090kr

Image

6000spänn
I Japan är det lag på minst en handreglerad broms om man ska trampa fixerat på gatorna. Förmodligen därför mkt säljs bromsat..

Image

Inte så jätteroliga hojar kanske. Men fantasi hos butikspersonalen verkade det dock inte råda brist på.

Image

Lite längre in i butiken bjöds det på ramkalas

Image

Nu får ni räkna ut priserna själva. När jag var där delade man det japanska priset i 17,8 för att få fram svenska riksdaler.

Image

Image

VAAARFÖR har jag inte 3300kr över??????

Image

Image

Den här butiken var i size med Cykloteket i Stockholm, fast med 5ggr så mycket grejer på samma yta :P och som ni ser, lite större utbud av trackgrejer :lol:
Ändå var det här en butik med fokus på lvg.

Jag frågade efter fasta nav med 110mm bredd. Som tur var hade de en kille i butiken som pratade engelska. Vi knatade bort till den fasta småpryttelavdelningen... :P

Numera i vanlig ordning. Färgprakt.

Image

Och så fick jag beskåda de beryktade problemlösarnaven

Image

Välkända komponenter

Image

och en liten prisdokumentation

Image

Jag slår till på ett Gran Compe nav. Det var det enda med 110mm de hade i svart. 350 spänn.
Jävligt najs. Min glittriga sadelstolpe är också en Gran Compe. Sånt gillar jag!

Läste ett pm från Andye med en liten polo- och tempoinköpslista innan jag åkte iväg på morgonen. Allt på listan fanns. Bl.a. Dura Ace låsringar för 27kr.

Äh, fan, jag slår till på en Svart Deep V fälg till bakhjulet, det blir fint till Gran Compe navet. Min dröm om ett Mavic Ellipse har inte riktigt släppt från hjärnbarken.
- Har ni svarta Aeroekrar?
- Nej, tyvärr.

Ja, ja. De hade tyvärr heller inte en 17t drev som jag önskade. Köper en 16t eftersom det var billigt. Glad i hågen hittar jag fler färgade ventilkorkar i alu. Slår till på ett gäng. Tänker på Arvids guldkomponenter, Jalles guldgaffel och kalis gröna Bassoram. Colormatch är bra :lol:

Vandrar förbi japanska cykelringen på vägen till tunnelbanan

Image

Med mig har jag en kartong som jag fick till ramen. Otroligt nog med rätt märke tryckt på kartongen. Inte bra för tullen tänker jag :? men bättre än ingen kartong alls.

Image

Innen tåget kommer, en rolig webadress

Image

Tappar ut ramen ur kartongen. Jävla skit. Första skråman. Pitt.

Får åka handikappat

Image

Möter upp mina vänner i familjen Maeda och kör mot Nara, på vägen stannar vi och köper kött och vin. Grillfest stundar. Utanför butiken står den här i all sin prakt.

Image

Självklart trackends

Image

Och innanför butiken... det handlades ingen whisky dock, jag hade redan sån fruktansvärd övervikt med allt jag handlat. Reste till Japan med 21,5kg (Max=20kg)

700ml Laphroaig Quater Cask, 168kr

Image

Image

Image

Och några till sorter...

Image

4 liter japansk whisky, 155kr

Image

Hemma med min skörd

Image

och Andyes

Image

PARTY!!!!!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Imorgon åker vi till Takamatsu och spelar den sista konserten. Där finns en Velodrom...

Forts. följer...

eskimo
Posts: 41
Joined: 26 Apr 2008 15:08
Location: Uppsala

Post by eskimo » 04 Aug 2008 22:20

NIPSLIP!!!
Image :lol:

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 06 Aug 2008 03:06

Här kommer en mycket sjuk historia i förkortad form. Den är kanske inte helt ok. Men va fan, det bjuder jag på.

Det visade sig att jag hade ett fan på festen. Hon hade kommit på ett par av konserterna och nu även till grillfesten. Hon hade tre favoriter. 1 Laikonen, en finsk F1-förare. 2 Mig. 3 Johnny Depp. I den ordningen alltså ;)

Generellt. När en japansk kvinna högaktar någon så infinner sig ett för mig mycket underligt beteende. Respekt i form av en undergivenhet som inte är av denna värld. Det bugas och bockas, artighetsfraser strömmar i långa rader i kombination med ett trevligt och ändå glatt beteende.
Vi satt bredvid varandra och alla på festen började hinta om grönt ljus. Jag fattade ingenting, tills de sa, ljudligt, att det nog var dags för oss att gå på en liten promenad. Alltså, alla hörde detta, helt sjukt, vad hade hänt? På samma fina, ärliga och otroligt ödmjuka vis, annars extremt pryda, men nu totalt vulgära. Totalt flippat. Men. Äh, va fan. Kör! Det är väl trevligt att pussas lite. Promenerar iväg...
Hinner inte mer än 10 meter, då det ropas om att jag ska hämta en kanna med vatten!! What? Varför jag? I was doing fan service!
Var bara att kila in i huset med min följeslagare och tillbaka med vatten.

Detta hade hänt:
Under sekunderna innan den lilla promenaden började, yppade någon på japanska; - Men, är inte du gift? Damen i fråga svarade inte, men alla fattade, hennes chef som var där intygade. Hon och hennes make hade visserligen flyttat isär för 7 år sedan, men var gifta på pappret. En livlig lågmäld diskussion utbröt och avslutades på några sekunder med ett rop efter vatten. En del av innehållet stod chefen för, som skulle vara tvungen att avskeda henne från sitt jobb. ( Och i och med det kan man förlora hela sitt sociala nätverk etc.) Så det var bäst att inget hände.
Sen fortsatte grillfesten som om inget hade hänt. Men jävlar vad vi skrattade efteråt när alla gått hem, och även jag fått reda på vad som egentligen hände.


Nåja, vi börjar vår färd mot Takamatsu

Image

Stannar på vägen och köper glass

Image

i den här maskinen

Image

Självklart köps det också lite utav min favoritmat som jag hetsar om hela tiden, men ingen här antagligen vet vad det är.

Daifku

Image

Det här är alltså nån slags efterrätt, typ en seg form av nyttig marsipan, gjord på bönor. Kan vara vita, röda, sojabönor, smaksatt med grönt thé, lila sötpotatis eller nåt annat konstigt. Men så så så gott.

Image

Vi drar vidare. Många timmar att köra.

Image

Vi närmar oss stället vi ska spela på. Och där är den, granne med den lilla puben som vi den här gången spelar på.

Image

Velodromen.

Image

Man skymtar några skyltar utanför, bilar på parkeringen.

- It´s race today!
- Yeeea! Vilken tur! Im lucky!

Vi sätter upp grejerna, soundcheckar, träffar två taikotrumslagare som är förband i kväll.

Image

Tiden går, och sen visar det sig att det visst inte var något race idag. :(
Vi har i alla fall en superkonsert och träffar massa trevligt folk. Åker hem på natten och kommer hem sjukt sent.


Nästa dag är min sista dag i Japan. Familjen Maeda vill gärna att även min tredje dröm ska gå i uppfyllelse. Den första var att köpa en Keirinhoj, den andra att sova i ett rör. Min tredje att se ett race.

Men varje gång jag hade pratat om Keirin under mina två veckor i Japan, så tittade folk konstigt på mig med veckade pannor.
- Keirin. Why?

Ingen fattade.

Eller, kan jag säga nu i efterhand... Jag fattade inte vad Keirin var för något.

Vi bodde i Nara och idag var det race på velodromen i samma stad.

Nara Keirin.

Image

Vi kollar vägbeskrivningen. Ingen vill egentligen följa med.

-Asså, är det ok att vi stannar hemma? Typ...

Chiyako följde med mig. Hon tyckte ändå på nåt vis att det skulle bli, inte kul, men intressant...

Men jag är glad som ni ser.

Image

Men men. Vad är det nu jag hintar om på detta mystiska sätt???

Fundera på det medan vi promenerar genom bostadsområdet vi bor i, och beskådar några japanska trädgårdar...

Image

Image

Image

Image

Strax innan tågstationen står den här parkerad sedan många år tillbaka.

Image

Old School Aerospoke ala Nippon.

Image

Vi tar tåget in till Nara centrum. Där väntar Keirinbussen som kör alla in till banan. Gratis!!!

Image

Framme!
Image

Men på insidan...

Image

Så här är det:

Vad det gäller betting i Japan. Alltså spel där man satsar pengar, så är de tre största:

1. Horse racing (Trav)
2. Boat racing
3. Keirin

Hästkapplöpningen är i särklass mest populär, både den och båtracen knyter stora artister och andra kända personer till sig i sina reklamkampanjer. Keirin har ingen reklam alls.

- It´s the worst form of betting.

Personer längst ned på samhällsstegen spelar på Keirinrace. Lågutbildade, fattiga, alkoholister, men framför allt hemlösa. Själv kan jag inte identifiera en japansk uteliggare. Tyckte alla såg ut som vanliga gubbar inne på stadion. Men Chiyako intygade.

Efter ett tag började jag inse. Det luktade faktiskt urin inne på typ betting arean, där alla höll till. Gammal toalettlukt. När det ropades ut i högtalarna att nästa race var i antågande, gick en del upp och satte sig för att se live. Men de flesta stannade kvar och tittade på TV-skärmarna. Det var en otroligt dekadent stämning inne på stadion. Jag blev faktiskt illa berörd. Ledsen. En otroligt konstig blandning av det jag känt och laddningen inför, tillsammans med den bistra verkligheten.

När vi kom hem så diskuterade vi vad som egentligen var värst. Pachinko eller Keirin?

Pachinko är ett spel med automater där man skickar i metallkulor i några slags banor, kulorna ska trilla ner i rätt rännor och hål för att man ska vinna. En slags japansk variant på enarmade banditer typ.
För länge sen var Pachinkomaskinerna helt manuella, en kula stoppades i itaget. Idag har maskinerna TV-skärmar och högtalare och man häller i tusentals kulor som man köper i korgar. Maskinerna sitter tätt tätt, hela lokalen är fylld av cigarettrök och har en extremt stark ljudnivå av alla spelmaskiner som är igång samtidigt. Det är så starkt ljud att man som svensk inte förstår att det är sant när man går in där. Folk sitter i flera timmar och spelar. Det är lite samma typ av folk som spelar Pachinko och Keirin. Det har vid flera tillfällen hänt att föräldrar på sommaren lämnat sina små barn i bilen när de är inne och spelar, och att barnen dött av värmen när föräldrarna kommit ut och spelat klart.

Här kan ni ladda ner ljudet av Pachinko:
http://www.berndalen.se/Musik/Pachinko.mp3
Jag har gjort en komposition, där jag vandrar runt i 5min. Först utomhus, jag börjar i en gränd. Jag närmar mig sen en lite större gata, om man lyssnar noga kan man höra ett mobilsmycke med en pingla som sticker ut ur min ficka och låter hela tiden. Jag irriterade mig på det där ljudet som hela tiden lät när jag gick.
Pachinkolokalen har automatiska dörrar med sensorer och öppnar sig när man kommer framför dem och stänger sig när man gått igenom. När jag har gått förbi alla maskiner i gångarna där inne, går jag ut tillbaka ut till platsen jag började på.

Varsågoda och njut!

Så här ser spelhallarna ut.
This is Japan. Här finns allt, både det mest fantastiska och det allra värsta.

Image

Men mitt i allt, vi var ju ändå där, klart vi skulle satsa några yen på ett race. När vi kom var två av tolv race kvar.

Image

Den här mannen som jobbade på stadion, hjälpte oss och förklarade hur man spelade.

Image

Image

Forts. följer...

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Post by jp » 06 Aug 2008 19:58

haha, sjukt ljud! Kaosorkester

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 07 Aug 2008 20:49

Ha ha. Först tyckte jag du skrev Kasoorkester. Alltså Kasoo, instrumentet ;) Kazoo kanske det heter?

Nå ja.

Kolumn 1: Race nr 12, Längd, Klockslag
Kolumn 2: Grupper. Du kan spela dels på personer, dels på grupp 2 och 5. Lite som Roluette, ju mer helgarderad desto lägre vinst.
Som ni kan tyda av mina anteckningar så spelar jag på grupp 3 och 6 i race nr 12.
Kolumn 3: 1 vit, 2 svart, 3 röd, 4 blå, 5 gul, 6 grön, 7 orange, 8 rosa, 9 lila cyklist.
Kolumn 4: Gissar att det är färg
Kolumn 5: Minns inte
Kolumn 6: Minns inte
Kolumn 7: Namn och var cyklisten kommer ifrån.
Kolumn 8: Ålder
Kolumn 9: Minns inte
Kolumn 10: Utväxling (Antal framkuggar delat i kuggar bak) Dagens tyngsta var 4,00 :)
Kolumn 11: Minns inte
Kolumn 12: Minns inte
Kolumn 13: Minns inte
Kolumn 14: Minns inte
Kolumn 15: Minns inte
Kolumn 16: Placering i senaste racet
Resten vet jag inte, men högt uppe till höger har det med pengar att göra,
tecknet för yen.

Image

Exited!

Image

Det var flera lager nät och galler runt banan.

Retsuzan Tanabe, en japansk flöjtspelare som jag spelade med tidigare i år sa. Ahh Keirin, Dangerous place. Verkar vara nåt som varken står i drev magazine eller några andra coola tidningar...

Image

Innan cyklisterna kom ut så spelades en melodi runt runt ute på den öde stadion, medan folk stod och bettade utanför under ett tak vid TV-skärmarna och kassorna.

Det var en så så så sjuk stämning där inne på stadion, tänk finlandsfärja. In på småtimmarna när endast några trasiga stackare sitter och halvsover ruset av sig vid ett par Jack Vegasmaskiner. Ta den stämningen x10 och addera bombastisk arkitektur, tryckande 25-gradig fukt som hänger i luften, en tom stadion, betong och leende figurer.

Image

De små tratthögtalarna långt uppe på pelare övergår till att spela ett hjältetema. Bombastisk musik med minimalistiskt ljud.

I samma stund äntrar hjältarna Stadion.

Image

Vid det här laget har folk kommit upp på läktarna.

Bakhjulen låses fast i en lång grej som rullats in på banan.

Image

Position

Image

Bam! Det smäller till, o jävlar vad långsamt det går. Efter ett tag lägger de sig på en rad.

Här kan man se en hare längst fram som drar upp tempot och skyfflar lite luft.

Image

Image

Det tar ett par varv innan det börjar hända saker. Sista 1, 1/2 varvet trampar de ur, jävlar var det går. Så jävla coolt att se live!

Image

Resultaten för race nr 11:

1a Nr 2 svart
2a Nr 5 gul
3a Nr 8 rosa

Nästa kolumn är vilka grupper som gav utdelning, till höger minsta och högsta vinst.

Image

Vi går ner och satsar nya slantar inför race nr 12. Det är 40min mellan race starterna.
På TV-skärmarna under det där taket utanför stadion stod 100-150 likadant klädda gubbar och höll koll på andra lopp.

Image

Vi satsade 100yen var på Race nr 11, Chiyako gick på 100 igen på nästa race, jag höjde insaterserna till 500yen.

Här är race nr 12:

Om de två första i mål är röd, lila eller rosa så vinner jag bigtime och bjuder alla på proper sushi när jag kommer hem. Alltså, riktigt bra sushi ...med japanska mått ;)

[youtube][/youtube]

Jag trodde att skriken i början och slutet var glada tillrop och hyllningar.
Men det var det tyvärr inte.
Det var typ först tilltal med namn, sen: -Titta på folk omkring dig, om du inte vinner över dem är du helt värdelös och borde lägga ner cyklandet för gott! Tilläggas bör att i Japan är detta sätt så extremt oförskämt att det typ finns inte. Men, som sagt, detta klientel...

Image

Ingen vinst tyvärr, men det blev sushi ändå.

Och sashimi

Image

I japan kan man köpa riktigt schysst sushi även på detta sätt

Image

Image

Hemma hos Komatchi (hunden)

Familjen Meada bor i ett finskt timmerhus, pappa Koji San bygger.
Annars har den familjen, dvs fäderna och sönerna byggt speciella tak till buddsistiska shrinetempel i 17 generationer. Yuichiro som spelar gitarr i bandet är den första som bryter den familjetraditionen och väljer att just, spela gitarr, istället.

Image

Chiyako och Yuichiro "bor hemma" fortfarande trots att de är 30 år och strax under. Fast "fortfarande" är fel att säga. Det normala för tjejer i Japan är att det bor kvar hos föräldrarna tills de gifter sig. Då slutar de sitt jobb och blir hemmafru i sitt nya hus. Killarna flyttar hemifrån tidigare om de vill. Fast de senaste åren har detta börjat lukras upp, många unga kvinnor väljer att fortsätta jobba trots giftemål, det börjar så smått accepteras av samhället.

Familjetraditionen och respekten gentemot äldre och framför allt sina fäder är i alla fall extremt stark.

Sushin och sashimin var förrätt. Här kommer huvudrätten:

Taco jaki!

Image

Image

Image

Jag kan också. Jävlar vilken rätt. Jag måste skaffa en sån där tillagningsgrej. Nu nu nu!

Image

Image

Sista kvällen. Historien börjar lida mot sitt slut. Jag saknar dock fortfarande en 17t drev och 32 ekrar.
Innan jag landar för att bygga ihop hojen kommer även ett annat land att besökas...

Packning

Image

Image

Styrlagernyckel. Passar på att spänna biceps lite.

Image

Sista natten

Image

Image

Här inne fanns ett minitempel, alla har ett sådant hemma, i det traditionella rummet med tatamigolv. Massa religiösa symboler, nygjort thé varje dag, färska blommor och bilder på avlidna far- och morföräldrar. Fint.

Last day och äggrullar som jag lärt mig tillaga.

Image

Image

Blev en liten minisightseeing på vägen till flyget.

Image

Image

Japans äldsta tempel

Image

Här är tak som familjen Maedas förfäder gjort

Image

Hem till Sverige, packa om trummorna, hemma 9 timmar varav 7 sovandes i sängen. Lyckades fixa med jetlagen så attt jag fick denna välbehövda sömn, stiger upp kl 06.00 rödsprängd i ögonen och åker tillbaka till Arlanda.

Image

Här är det typ 5min kvar till landning. Men var?

Image

Forts. följer...

Hjulhet
Posts: 31
Joined: 05 Jun 2008 22:42
Location: Bromma

Post by Hjulhet » 07 Aug 2008 21:19

Ser med spänning fram emot fortsättningen... :)
/ Hjulhet

Video meliora proboque deteriora sequor.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 08 Aug 2008 09:11

fan de e skön ångest över Kerinbanan, lite som Bingohallen vid Fridhemsplan...kan det ha varit så att det var ngn slags gärdsgårdsserie/tävling eller liknande....antagligen så är ju Keirin för de lägre sammhällsklasserna och så men jag tänkte att det kanske finns tävlingar som är "finare"...lite som Årjängstravet v.s. Elitloppet på Solvalla liksom.
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 08 Aug 2008 11:18

Jo, det här var ju specifikt för där jag var, men på nåt vis ändå lite generellt.
Men annat var det på Cyclefesta i Tokyo Dome antar jag, som jag missade förresten.
Fick gratisbiljetter om jag ville hos Punch Cycle. Samma dag som jag lämnade Tokyo var detta enorma pistakalas som går av stapeln en gång per år. Världseliten var där. Antar att sunket var längre borta där...

Istället blev det en grillfest och en bra story :lol:

Nå. Var landar planet?

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 08 Aug 2008 11:44

Jag ser berg och snö och tänker av någon anledning ryssland eller kanske alperna nånstans. Säg inte att du ska till Italien och gräva i gamla cykelgubbars lager....

hejdå

Post by hejdå » 08 Aug 2008 11:48

jag tror att planet landar i nord norge, har spenderat otaliga sommrar med folkmusik och cykel-semester där när jag var kid. känns logiskt liksom, folkmusik och cyklar är väl din gebit speedo?

jalle
Posts: 576
Joined: 03 Jun 2008 23:13
Location: Skeppsholmen

Post by jalle » 09 Aug 2008 16:14

Nå. Var landar planet?[/quote]

Ser bergigt ut - Sydsvenska höglandet?

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 11 Aug 2008 12:51

Busken! Vilken Master! Mitt i Prick! :idea:

Trondheim.

Besöker alla cykelbutiker i stan på jakt efter en 17t 1/8 drev, Ingen vet ens vad fixed gear är. Tills jag kommer till Sykkelsenteret!

Image

En kille som jobbade där hade två projekt igång, en 60talspistaram och en 26" hoj. Ingen klar än, blir antagligen de första 2 i Trondheim...
Han hade en egen 16t drev som jag kunde få köpa, men en sån hade jag ju redan.

Tar Ky-steks-pressen och påbörjar turnén. Eller (Kustexpressen) som den visst hette.. :D fast på norska.

Image

Första anhalten. Brekkstad kulturfestival

Har träffat Emilia, bandledaren, och repat två gånger innan. De andra tre, norskarna, träffade jag för första gången.

Här värms det upp. Jag får klara mig utan öl. Tyvärr är inte cigen mina heller. Försöker hålla mig i form när jag är på jobb. En del kanske tycker jag är tråkig, men det skiter jag i :lol:

Image

Ja, nu är man i Norge. Här är allt lite annorlunda.

Hur tänkte de här?

Image

Brød brød brød! Tankarna för mig direkt till 1996 när jag bodde här ett år och var lös i magen de två första veckorna. Brød till frukost och samma mackor till lunch, (lagad middag) och brød till kvällen igen. Inget bra bröd heller, och lite ost och syltetøy på det. Yes!

Som tur var äter jag inte kött, det är typ svenskt norrlandsstuk där uppe, så de hade såklart inga alternativ. Så för jag inte skulle bli utan middag fick jag pengar och gå och handla och laga själv. Räckte till frukost också.

Voila!

Image

Gitarristen Henning Rø var också en hurtbulle, morgonen efter andra giget i Lensvik, kutate vi upp på en topp. En utsikt värd att dö för. I fjorden nedanför passerade hurtigrutten. Man ser den försvinna in bakom min kind...

Image

Tredje giget var typ coolast. Sanslös miljö och ett fantastiskt bemötande.

Image

Image

5-6timmar med bil söderut, men fortfarande berg berg berg. Så jävla fina berg. Kommer fram till en kyrka inte av denna värld, där vi ska spela.

Image

Image

Samma båt från två vinklar :p

Image

Image

Efter spelningen bjuds vi på grillfest ett par 100meter bort i dalen. Äter nyfångad lax och vilar ögonen mot en 800m hög bergvägg.

Image

Bor på en fet anläggning lite upp på ett berg i närheten. Stället hade stängt, så de hade fyllt kylskåpet i vår typ lägenhet där.

Så här ska det se ut. Detta är frukost till två pers: :D

Image

En skön turne är strax över, jetlagen har lagt sig efter 8 dagar här. Nu är jag jäkligt sugen på att komma hem och bygga ihop hojen.

Kör den beryktade trollstigen tillbaka mot Trondheim där tåget mot Sthlm står och väntar på mig.

Image

Har mailat med Phil på Dr Spoke som ska bygga mitt bakhjul. Han hade en 17t drev i lager och även de ekrar som bäst svarar upp till min längtan efter det bakhjul Mavic Ellipse. Som jag tyvärr inte kunde ha på den här blivande hojen eftersom den har Keirinmått på bakgaffeln.

http://cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ ... r&Visn=Std

Syns inte på bilden, men ekrarna är platta :P

Sådär. Nu väntar en natt på tåg. Resan från Stordal hem till Stockholm kommer att ta mig 20timmar. Längre tid än vad det tog att komma hem från Japan.

När jag är hemma så ska hojen byggas ihop!!! :P :P :P

Forts. följer...

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Post by snarkus » 11 Aug 2008 14:31

Oj, jag skulle vilja cykla den där "Trollstigen"!

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 11 Aug 2008 20:50

snarkus wrote:Oj, jag skulle vilja cykla den där "Trollstigen"!
Känner jag dig rätt så skulle du väl vilja ta den uppför... ;)
I Dalarnas djupa skogar..

hejdå

Post by hejdå » 11 Aug 2008 23:01

Speedman wrote:Busken! Vilken Master! Mitt i Prick! :idea:
vad vinner jag speedo??? :lol:

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 12 Aug 2008 01:50

SimonBusk wrote:
Speedman wrote:Busken! Vilken Master! Mitt i Prick! :idea:
vad vinner jag speedo??? :lol:
Tada!

Du och din dam vinner övernattning hos mig när ni besöker Stockholm!

Så slipper ni lägga ut massa onödiga pengar på boende. Jag har en bäddsoffedubbelsäng som ni kan sova i.

Inte så superprivat kanske, sover själv antagligen i samma rum på en madrass..

hejdå

Post by hejdå » 12 Aug 2008 05:46

Speedman wrote:
SimonBusk wrote:
Speedman wrote:Busken! Vilken Master! Mitt i Prick! :idea:
vad vinner jag speedo??? :lol:
Tada!

Du och din dam vinner övernattning hos mig när ni besöker Stockholm!

Så slipper ni lägga ut massa onödiga pengar på boende. Jag har en bäddsoffedubbelsäng som ni kan sova i.

Inte så superprivat kanske, sover själv antagligen i samma rum på en madrass..
Fan vad schysst (juste)! (o)Turligt nog så löste sig boende frågan faktiskt igår, jag hade härjat runt på de flesta vandrarhemmen som låg någorlunda centralt, svårt att ens hitta två separata sängar i samma sovsal. Hotellen hade jag inte betat av eftersom att jag är en simpel brevbärare som inte har råd med sånt. Jag blev lite orolig där ett tag, tänkte att jag och damen skulle behöva sova i en sopsäck som the crack fox. Men så dök det upp en nyckel + en portkod till en lägenhet på hornstull igår. Vi tackar och bokar, samt acepterar priset gladeligen. Dock så ber vi om respit på obestämd tid, nästa gång vi tar till stockholm så cashar vi mer än gärna in priset!

Post Reply