Köpenhamn

Resereportage och tips på ställen att besöka!
Post Reply
User avatar
antone
Posts: 364
Joined: 17 Sep 2008 19:53
Location: Umeå

Köpenhamn

Post by antone » 01 Jul 2010 19:43

Vi åker ner till köpenhamn om någon vecka och jag har inte så jäkla bra koll på den staden. Tänkte jaga designklassiker inom möbelvärlden samt äta och dricka gott... Har ni några guldkorn i Köpenhamn får ni gärna dela med er!

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Re: Köpenhamn

Post by solomon » 02 Jul 2010 23:19

Louisiana bör inte missas:
http://www.louisiana.dk/dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Säger att du gillar möbler, kanske detta kan vara ngt.
http://www.genbyg.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Billigt och endel riktigt fina lampor tex.
http://www.genbyg.dk/brugte_elartikler/ ... php?page=1" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
wellpapp
Posts: 296
Joined: 29 Sep 2009 17:10
Location: Karlstad/Stockholm

Re: Köpenhamn

Post by wellpapp » 03 Jul 2010 12:20

Skön tråd!
FARSTNAVARNA åker på sykkeltrip dit juli/aug - som anton, äta drick gott, å louisiana kommer inte missas!

Fina tips, mer tips!
SOLAFIX

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Köpenhamn

Post by Busken » 04 Jul 2010 01:31

hallå motherfuckers!

Jag bor i Köpenhamn och har gjort det i ungefär tre år nu, glädj er till att få ta del av min kunskap... eller kunskap och kunskap, låt oss kalla det för galenskap istället.

Köpenhamn är en stor stad och samtidigt en liten stad. Innerstaden är gammal vilket betyder att gatorna vindlar och är små, kan verka förvirrande i början. Kommer man utanför volderne (tullarna på svenska) så finner man fem olika stadsdelar Nørrebro, Vesterbro, Østerbro, Frederiksberg & Amager. Låt oss nu gå igenom staden del för del.

Inne i city, det som kallas för København K kan du hitta det mesta. Här ligger svensk-klassiker som ströget, nyhavn och runde torn. Området kring rundetorn kallas för latinerkvarteren och där ligger det en gata som heter krystalgade. I krystalgade har woodwood & henrik vibskov sina butiker, förmodligen värt ett besök om man gillar sånt. Själv så besöker jag oftast studiestræde och den lilla kaffe baren risteriet den är trevlig men kaffet är dyrt i den här stan. I studiestræde så hittar du allsköns butiker, allt från bdsm till vintage. Samma sak gäller även för granngatorna Skt. Pederstræde och Vestergade, bagaren i Skt. Pederstræde är lätt värt ett besök.

Området runt nyhavn kallar vi på jobbet för ankaret (eftersom att det är en stor ankarstaty på nyavn). Här tycker jag inte det finns så mycket av värde förutom roliga enkelriktade gator man kan trampa loss på men min tjej säger att det finns en massa små fina inredningsbutiker själv så tittar jag inte riktigt efter sånt. På store kongensgade finns det dock en resturang som heter madklubben, den är lätt värt ett besök. Priserna är fruktansvärt rimliga, maten god, servicen fin och stämningen resturangig, det är inte allt för svårt att få bord men det är en god idé att boka någon timme innan man går dit. Madklubben har också en filial i Pilestræde som jag varmt kan rekomendera. I Dronningens tværgade som korsar Store Kongensgade ligger det en liten liten pizzeria med mycket förmånliga priser och gudomliga pizzor, deras pesto-lasagne är dock något man bör pröva innan man dör. 35dkk under lunch tid, som hittat! I det här området ligger ju även nyhavn med fulla svenskar och tatueringsbutiker, inte så värst kul om ni frågar mig.

Pilestræde som jag nämde innan är en trevlig gata, där och dom små gatorna däromkring huserar en massa trevliga ställen. Madklubbens steakfilial som är nämd innan, en klädbutik som heter norse (där har jag en gång köpt den dyraste tröjan jag äger) ett otal små trevliga pubbar, byens kro i møntergade, trykbar på samma gata och charlies bar i pilestræde har alla mitt sign of approval.

Gothersgade är en trevlig gata som inte ligger långt ifrån pilestræde här hittar man secondhand butiker för möbler, resturang pastis som är en av köpenhamns bästa franska bistro:er (och med helt okej priser) samt en del mer eller mindre habila bagelställen.

Nansensgade ligger utanför volderna men fortfarande inne i K, den är en mycket trevlig gata som bjuder på många kulinariska upplevelser, sushi, tapas, dansk cafe mat (rekomenderas varmt), italienskt käk, thai... you name it! Jag brukar rekomendera bank-e-råt för deras delikata wraps, stora portioner och härliga inredning. Nära nansengade ligger Israelsplads som är ett torg under ombyggnad, här finns inget att se eller uppleva förutom jægerstuen, 13 spänn för en öl! SÅDAN!

Christianshavn är en pärla av stadsdelar i köpenhamn, min stads svar på söder skulle jag vilja säga. Här flyter vattnet stilla fram igenom kanalerna och haschdoften sipprar ut ifrån christiania. Lunas diner på Skt. Anna gade har en brunch att dö för (kom bara ihåg att boka bord), Eifelbar i wildersgade är en fruktansvärt trevlig bodega med sympatiska priser Café Wilder ett stenkast ifrån Eifelbar är också värt ett besök. Är du miljonär så ligger ju noma längst ute på strandgade. Christianshavn är lyxigt på ett köpenhamskt sätt, det vill säga att det dräller av haschsäljande gangsters, fulla grönländare och dyra bagare. En frukost på laukagehuset på chr.havns torg är inget man ska missa om man är i stan. Köp en kaffe och bröd till överpris, sätt dig på en av barstolarna och blicka ut över staden som är köpenhamn, detta görs dock med fördel på hösten, på sommaren bör man köpa något av deras bakverk och inmundiga det vid kanalen istället. När vi snackar om christianshavn så kan vi inte undgå att snacka lite om christiania. Det må vara så att alla hippies skal arkebuseras en dag, men jag gillar nog christiania ändå. Det är inte mycket som slår att spendera en efter middag på "staden" titta på folk, dricka en öl och ha det fint. Vill man röka jazztobak kan man ju göra det om man vill, vill man inte det så rekomenderas måltid på månefiskaren varmt.

Från Christianshavn är det inte mer än ett par hundra meter till Amager, men ändå är avståndet ofattligt långt. Amager är en del av köpenhamn och ändå inte, det är där killarna har tribaltatueringar och tjejerna har trampstamp säger vissa. Personligen så gillar jag amager, det är avslappnat och det får mig osökt att tänka på London. Ute på amager ligger också Den Blå Hal som är köpenhamns bästa loppmarknad! Amager strand är också värt ett besök om man är badsugen.

Vesterbro är hippt, hippt som fan! Här ligger centralstationen och nära den ligger gator som är fyllda av narkomaner, hitsmugglade nigerianska prostituerade, drogförsäljare och andra skuggor av människor. Otrevligt tycker jag. Tar man sig bara ett par hundra meter längre bort ifrån stationen blir vesterbro mycket trevligare, sønder boulevard huserar nu för tiden ett par trevliga caféer och några bodegor som påminner oss om att köpenhamn en gång var en skitig arbetarstad, utöver det så är det mest bara bostäder och en boulevard. På enghave plads (hjärtat av vesterbro) finns det inte så mycket att göra tycker jag, här ligger det caféer, butiker och barer, inget att hurra för om du frågar mig. Eller vänta! Köpenhamns bästa cortado går att köpa på den lilla kaffebaren utan namn på enghave plads, det höll jag på att glömma!

Utöver enghave och istedgade så är vesterbro också många smågator som brukade vara fyllda med butiker, nu är det finanskris så förvånansvärt många av dom har slagit igen. En gata man dock inte får missa är Værnedamsvej en av mina favorit gator i hela köpenhamn! Här hittar man nästan allt gott som går att äta, jag orkar inte namedroppa några ställen. Åk hit istället och prova er fram!

Værnedamsvej gränsar till frederiksberg. Det är typ som östermalm fast ändå inte, det finns vissa områden av Frb som är jätteposha, andra är mer vanliga. Frb är inte så spännande. Gammel kongevej är dock en gata som inte bör missas, här ligger bla världens minsta kaffebar och ett gäng skivbutiker som brukar ge utdelning.

Vidare till Nørrebro!

Nørrebro är min stadsdel, det är här jag lever mitt liv, det är dom här gatorna jag går på och det är här jag trivs bäst! Nørrebro är stort, jättestort faktiskt. Det är uppdelat i tre delar: indre nørrebro, ydre nørrebro och det dom kallar för nord vest. Indre nørrebro är även det uppdelat i två, den rika och den fattiga delen, den svarta och den vita delen. I den fattiga delen ligger blågårds plads, här skriver medierna om att det är gängkrig... och det är det väl också ibland. Men man ska inte låta några drive bys skrämma en. Blågårds plads och blågårds gade kan bjuda på otaliga kullinariska upplevelser, det arbiska madhus, kates joint, café props och det lilla stället mitt emot props rekomendras varmt. Runt hörnet från blågårds plads ligger också trackbike shops nya lokaler och dom får man inte missa! Gillar man möbler så är ravnsborgsgade din gata, här ligger det en massa antikhandlare. Jag har ingen aning om det är bra eller dåligt själv men min tjej säger att kvallen är god men att handlarna vet vad dom ska ta betalt för sina grejer.

Skt hans torv är ett torg runt hörnet från ravnsborgsgade och även runt hörnet från min lägenhet, här kan man med fördel hänga, dricka en öl, äta en glass och titta på folk. Det är lugnt och skönt, finns uteserveringar om man behöver det men annars gör man bara som alla andra och slår sig ner på torget. Fælledvej som ligger i anslutning till torget bjuder fram för allt på snabbmat, här ligger fælledvej shawarma (tror jag dom heter) deras hemgjorda burgare är monstruösa! En sån och du är mätt i dagar! Smag som ligger lite närmre torget ligger i det helt andra spektrat och erbjuder nyttig och mättande mat till vettiga priser. Mitt emellan rent geografiskt och kulinariskt ligger gefärlich och brevid gefärlich ligger det en skivbutik, mitt emot den en möbelbutik. Elmegade går paralellt med fælledvej och är även den ett myller av butiker och resturanger, är du hungrig så välj något och ät, det är förmodligen gott. Är du kaffesugen så går man med fördel till kaffe baren, som vanligt är det lite dyrt men det är gott.

Knallar man lite längre ut längs med nørrebrogade så kommer man gå förbi en massa kebaberior men också några antikhandlare, designbutiker, skivbutiker, några cykelbutiker och några caféer. När man har gått ett tag kommer man till en korsning, den heter i folkmun för rondeller och markerar där det yttre nörrebro börjar. Här finns det inte lika mycket att upptäcka men jag rekomenderar varmt jægersborgsgade och stefansgade där finns mycket gott att äta, dricka och köpa.

Østerbro är ganska tråkigt, här räcker det att hålla sig till caféerna på bopa plads, resturangerna kring rosenvængets allé och nordre frihavnsgade.

Sen finns det ju en massa andra feta grejer att göra och se i stan. Vill ny hyra cyklar så googla baisikeli, dom är schyssta!

diskonto
Posts: 105
Joined: 07 Jul 2008 16:20

Re: Köpenhamn

Post by diskonto » 05 Jul 2010 11:14

Tack för tipsen! Alltså: jag har ju varit i Köpenhamn förut ett gäng, gånger men först nu börjar det gå upp för mig vilken fantastisk stad det är. Cykelvägarna ser superfina och välplanerade ut, och parkerna - parkerna!

Vi hade det jättebra jag och familjen, och jag sprang tillochmed in i nån form av cykelfestival där det spelades cykelpolo och racades på rullar. Mysigt!

Fv02
Posts: 92
Joined: 23 Aug 2009 22:25

Re: Köpenhamn

Post by Fv02 » 08 Jul 2010 14:56

Lånar denna tråd en aning, finns det några bra gedigna butiker i köpenhamn där man skulle kunna hitta ett par bra högkvalitativa begagnade ramar?

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Köpenhamn

Post by Busken » 11 Jul 2010 08:54

Fv02 wrote:Lånar denna tråd en aning, finns det några bra gedigna butiker i köpenhamn där man skulle kunna hitta ett par bra högkvalitativa begagnade ramar?
Nej, det finns inte så många gedigna butiker kvar. Heino ute i Brøndshøj och Banani Sport i Valby är väl det jag skulle prova men den här stan är ganska så ordentligt genomsökt genom många år. De gamla ramar man hittar finns oftast hos privat personer, gamla proffs och liknande. Trackbikeshop har några begagnade ramar inne, men dom är dyra och förmodligen njs stämplade. Nu ska man ju aldrig säga aldrig och så vidare, den finns säkert någon som har något gammalt i sina gömmor men det existerar inte någon "guldgruva"...

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: Köpenhamn

Post by fjonk » 11 Jul 2010 09:08

Busken wrote:hallå motherfuckers!

Jag bor i Köpenhamn och har gjort det i ungefär tre år nu.....

....Sen finns det ju en massa andra feta grejer att göra och se i stan. Vill ny hyra cyklar så googla baisikeli, dom är schyssta!
Lätt bästa guiden av københavn! Ska definitivt ha den i bakhuvudet nästa gång jag tar mig över sundet, med cykeln på tåget!

User avatar
antone
Posts: 364
Joined: 17 Sep 2008 19:53
Location: Umeå

Re: Köpenhamn

Post by antone » 18 Jul 2010 11:03

Nu har vi gjort Köpenhamn och Busken´s guide var guld värd! Tack för den!
Gillar att det var så nära till allting, vi traskade nästan överallt utan problem. Hittade en hel del dansk design till vettiga priser, mycket efter Ravnsborgsgade och espresson på Risteriet och kanske framförallt Ricco's gillade jag skarpt! Amager strand var sjukt nära stan och helt ok! Försökte hitta igen track bike shop men det gick inget vidare och frågade en kille som trodde han visste men det gick åt skogen ändå. Jag hade behövt ett par clips och single straps till tjejen. Norse hade halva priset på mycket så hittade en keps, en jacka och en jävligt skön skjorta till ok pris. Pizzan efter Dronningens tværgade var lätt den bästa vi ätit. Min flickvän var lite skeptisk till stället i början men det fick hon äta upp. Så¨åå goda pizzor! Danskarna vi träffade var sjukt trevliga och gästvänliga. Tummen upp!

User avatar
fflife
Posts: 110
Joined: 25 Apr 2009 10:15
Location: Göteborg 414

Re: Köpenhamn

Post by fflife » 17 Jul 2012 10:17

Nån som kan tipsa om billiga och trevliga hostels? Gärna med plats för cykelparkering på innegård eller liknande. Åker över från Göteborg måndag 30/7 om nån vill möta upp.
#SBFG

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Re: Köpenhamn

Post by matsa » 26 Jul 2012 21:31

Kom nyss hem från Köpenhamn. Shit vilken skön cykelstad. Har aldrig sett så många cyklar i en och samma stad. Bilen är helt klart nr 2 i detta cykelmecka. Tipsen ovan var klockrena och här kommer ett till: "The Fixiest" på Studiestraede 21. Skönt hål i väggen ställe på liten yta men med bra priser och grymt snygga prylar. Trackbikestore värt ett besök också, även om jag inte hittade något där som jag inte har sett förut. //Mats

Post Reply