Frågor och tips om mek med din cykel.
-
Jonatan F
- Posts: 2584
- Joined: 23 Sep 2009 15:35
- Location: GBG
Post
by Jonatan F » 17 Jun 2012 19:29
Se till att du får enbra racer bara, finns racerar som inte är mycket bättre än gubbcyklar förutom att de har bockstyre.
Jag tror vi behöver komma överens om lite ord...

Finns en hel del under nybörjartråden tror jag det är, eller om den har en egen klistrad topic i mek...
Har man inget projekt har man inget liv

-
världsmästarcykeln
- Posts: 4
- Joined: 14 Jun 2012 19:46
Post
by världsmästarcykeln » 18 Jun 2012 18:21
Har inte kollat på cyklen ännu, men det ska vara en racer iaf, inte en ''vanlig'' cykel med bockstyre.
Ingen som vet något om fälgarna jag länkade till tidigare i tråden?
Känns som sagt lite för billigt tycker jag. Sen står det att det är track wheels, betyder det att dom hör hemma på banan och inte alls passa på gatan?
Det var nog främre kedjekransen som jag syftade på chainring enligt bilden som postades här.
Om den har tex 2 drev original, brukar man då kunna plocka bort ett utav dreven då?
Om det går, brukar utväxlingen blir okej?
Har i princip aldrig mekat cykel innan, har en far som är gammal tävlingscyklist så han tog alltid hand om det när jag var yngre och cyklade.
Har själv bara sysslat med motoriserade 2 hjulingar sen tidiga tonåren, så mekvanan finns där.
Ska bli kul att lära sej något nytt, vet att cyklar inte alltid är så lätt skruvat som man kan tro!
-
bizzarro
- Posts: 188
- Joined: 08 Mar 2011 21:55
- Location: Malmö
Post
by bizzarro » 18 Jun 2012 18:55
världsmästarcykeln wrote:Har inte kollat på cyklen ännu, men det ska vara en racer iaf, inte en ''vanlig'' cykel med bockstyre.
Ingen som vet något om fälgarna jag länkade till tidigare i tråden?
Känns som sagt lite för billigt tycker jag. Sen står det att det är track wheels, betyder det att dom hör hemma på banan och inte alls passa på gatan?
Det var nog främre kedjekransen som jag syftade på chainring enligt bilden som postades här.
Om den har tex 2 drev original, brukar man då kunna plocka bort ett utav dreven då?
Om det går, brukar utväxlingen blir okej?
Har i princip aldrig mekat cykel innan, har en far som är gammal tävlingscyklist så han tog alltid hand om det när jag var yngre och cyklade.
Har själv bara sysslat med motoriserade 2 hjulingar sen tidiga tonåren, så mekvanan finns där.
Ska bli kul att lära sej något nytt, vet att cyklar inte alltid är så lätt skruvat som man kan tro!
de hjulparet funkar fint att brukas utomhus. kolla in
http://www.fixedgearshop.se/ tror där finns biliga hjulpar.
det funkar fint att plocka bort en klinga fram. du behöver bara skaffa dig kortare klingbultar. även de hittar du på samma sida jag länka.
har du tex 52 kuggar fram kan det passa bra med 18 bak (dela antal fram kuggar på bak kuggar och allt runt 2.6-2.9 tycker jag är lagom, tänk att 3 är väldigt tungt)
-
världsmästarcykeln
- Posts: 4
- Joined: 14 Jun 2012 19:46
Post
by världsmästarcykeln » 19 Jun 2012 20:34
Va och kikade på en hoj idag, va en gammal peugeot.
Såg ut att passa bra till fixie hoj, gick att justera kedjespänningen genom att flytta bakhjulet också.
Vevlagret hade nog gjort sitt, någon som har koll på vad ett sånt kostar ungefär?
-
bizzarro
- Posts: 188
- Joined: 08 Mar 2011 21:55
- Location: Malmö
Post
by bizzarro » 19 Jun 2012 21:04
världsmästarcykeln wrote:Va och kikade på en hoj idag, va en gammal peugeot.
Såg ut att passa bra till fixie hoj, gick att justera kedjespänningen genom att flytta bakhjulet också.
Vevlagret hade nog gjort sitt, någon som har koll på vad ett sånt kostar ungefär?
150-200 hos din lbs
-
abacaxi
- Posts: 5649
- Joined: 19 Jul 2011 09:28
- Location: Falun
Post
by abacaxi » 19 Jun 2012 21:15
om det inte är en 70-talare då blir det franskt lager och några hundra till.
-
Jocke.söderström
- Posts: 1
- Joined: 19 Jun 2012 13:50
Post
by Jocke.söderström » 20 Jun 2012 09:37
Hej! jag är helt ny på denna sida och har funderat länge på att skaffa fixed gear till att cykla in till centrum när skolan börjar igen. så min fråga är: hur är kvaliten på BikeID's cyklar? någon som har erfarenhet med deras cyklar? har hört att dom är riktigt bra och perfekta för mitt ändanmål.
modellen som jag funderar på är då den med dropdown-styre.
http://www.bikeid.se/design/mens-dropdown-2012/
riktigt tacksam för svar.

Det finns inget hederligt med att dö i strid, så länge du inte gör det med stil. - Ernst Hemingway
-
Koyo
- Posts: 829
- Joined: 23 Oct 2011 19:50
- Location: Sthlm
Post
by Koyo » 23 Jul 2012 15:21
11,3 kg?

-
mabar
- Posts: 56
- Joined: 15 Mar 2012 08:53
- Location: way beyond
Post
by mabar » 31 Jul 2012 17:40
Har börjat fundera över mitt frihjul på min langster.
När jag rullar och släpper tramporna så börjar de snurra med bakhjulet nästan som om det skulle vara en fixedgear. Om jag testrullar bakhjulet (stillaståendes trampande med hjulet i luften) så rullar det inte på så imponerande länge.
Har jag ett defekt frihjul? Det bör vara ett sådant av kvalitet. Langster 2010 kom med shimano MX-30. Bör det bytas?
-
Otto
- Posts: 2416
- Joined: 08 Nov 2007 20:05
- Location: Göteborg
-
Contact:
Post
by Otto » 31 Jul 2012 17:46
mabar wrote:Har börjat fundera över mitt frihjul på min langster.
När jag rullar och släpper tramporna så börjar de snurra med bakhjulet nästan som om det skulle vara en fixedgear. Om jag testrullar bakhjulet (stillaståendes trampande med hjulet i luften) så rullar det inte på så imponerande länge.
Har jag ett defekt frihjul? Det bör vara ett sådant av kvalitet. Langster 2010 kom med shimano MX-30. Bör det bytas?
Låter som om du skall rengöra och smörja upp igen.
-
mabar
- Posts: 56
- Joined: 15 Mar 2012 08:53
- Location: way beyond
Post
by mabar » 31 Jul 2012 18:08
Otto wrote:mabar wrote:Har börjat fundera över mitt frihjul på min langster.
När jag rullar och släpper tramporna så börjar de snurra med bakhjulet nästan som om det skulle vara en fixedgear. Om jag testrullar bakhjulet (stillaståendes trampande med hjulet i luften) så rullar det inte på så imponerande länge.
Har jag ett defekt frihjul? Det bör vara ett sådant av kvalitet. Langster 2010 kom med shimano MX-30. Bör det bytas?
Låter som om du skall rengöra och smörja upp igen.
Ok, behöver man plocka isär för detta?
-
Boo
- Posts: 23
- Joined: 07 Oct 2008 18:47
- Location: Hufvudstaden
Post
by Boo » 18 Aug 2012 16:39
Startade först en egen tråd med min fråga, men kom på att det kanske är bättre att fråga i denna tråd istället, så jag tog bort min tråd.
Jag köpte min första "fina" cykel tidigare i somras (2008 Specialized Langster) och läste mig till en viss oro över hur billiga fabrikshjul presterar med lite tyngre cyklister som mig (~115kg) i sadeln. Alla cykelforum någonsin verkar rekommendera Mavic CXP 33-fälgar på Ultegra-nav för oss tjockisar, så det var vad jag lät bygga. Vid montering hemma uppkom några frågor angående passformen.
1. Ska jag behöva bända på bakgaffel för att få plats med bakhjulet? Det fattas cirka en centimeter i bredd.
2. Det sitter svarta distanser/brickor fastskruvade på gafflarna. Ska dessa sitta kvar?
http://i.imgur.com/DmNPa.jpg
http://i.imgur.com/Q83Ba.jpg
-
abacaxi
- Posts: 5649
- Joined: 19 Jul 2011 09:28
- Location: Falun
Post
by abacaxi » 18 Aug 2012 20:38
1. du har en bancykel och sätter i ett lvg-hjul så det är normalt.
2. de ska vara kvar.
-
Boo
- Posts: 23
- Joined: 07 Oct 2008 18:47
- Location: Hufvudstaden
Post
by Boo » 18 Aug 2012 22:39
abacaxi wrote:1. du har en bancykel och sätter i ett lvg-hjul så det är normalt.
2. de ska vara kvar.
Stort tack för svar som jag kunde Googla vidare på! Det blir väl till att köpa en CX eller något så att jag får användning för hjulen... 2500:- för cykel, 5700:- för hjulbygge som inte passar... Nybörjarvarning!

-
abacaxi
- Posts: 5649
- Joined: 19 Jul 2011 09:28
- Location: Falun
Post
by abacaxi » 18 Aug 2012 23:36
det går iofs att bända ut ramen, är det stål är det bara att ta i och dra tills navet går i, inget finlir behövs och inget kan gå sönder. men du har ju inte så stor användning för ett växelnav på en cykel utan växlar ändå, vill du köra single speed är det bättre att skaffa ett trackhjul med bmx-frihjul.
-
olebole
- Posts: 1952
- Joined: 26 Apr 2008 12:56
- Location: MALMØ
-
Contact:
Post
by olebole » 19 Aug 2012 09:44
Bänd inte i din aluminiumram!
5700 låter saftigt för hjulen, kan du lämna tillbaks dom?
-
Boo
- Posts: 23
- Joined: 07 Oct 2008 18:47
- Location: Hufvudstaden
Post
by Boo » 19 Aug 2012 11:03
olebole wrote:5700 låter saftigt för hjulen, kan du lämna tillbaks dom?
Jo, det blev dyrare än deras prisuppskattning när jag beställde. Komponenterna går loss på 2985:- + frakt om man beställer på nätet. De tog 4640:- för komponenterna. Ångrar jag köpet så får jag inte tillbaka pengarna för arbetstiden.
-
abacaxi
- Posts: 5649
- Joined: 19 Jul 2011 09:28
- Location: Falun
Post
by abacaxi » 19 Aug 2012 11:06
lyssna på o, bänd absolut bara om det är stål, förlåt om jag var otydlig. langstern finns som båda va?
-
olebole
- Posts: 1952
- Joined: 26 Apr 2008 12:56
- Location: MALMØ
-
Contact:
Post
by olebole » 19 Aug 2012 11:14
abacaxi wrote:lyssna på o, bänd absolut bara om det är stål, förlåt om jag var otydlig. langstern finns som båda va?
Inte 2008
-
Boo
- Posts: 23
- Joined: 07 Oct 2008 18:47
- Location: Hufvudstaden
Post
by Boo » 19 Aug 2012 11:33
abacaxi wrote:lyssna på o, bänd absolut bara om det är stål, förlåt om jag var otydlig.
Det var tydligt nog för mig.
