Newbie hjälp
Newbie hjälp
Hej jag har köpt en peugout racer billigt och vill göra om den till fixed men kan inte ett skit om hur det går till. Jag har hållt på och mekat med cyklar rätt så mycket annars.
Jag undrar om någon kan hjälpa en nybörjare att bygga sin första fixie. Vad ska jag börja med? Är det ens möjligt att bygga om denna cykel till fixie? Vilka mått på cykeln behöver ni för att kunna svara på dessa frågor?
Gärna så ekonomiskt som möjligt.
Jag undrar om någon kan hjälpa en nybörjare att bygga sin första fixie. Vad ska jag börja med? Är det ens möjligt att bygga om denna cykel till fixie? Vilka mått på cykeln behöver ni för att kunna svara på dessa frågor?
Gärna så ekonomiskt som möjligt.
http://www.sheldonbrown.com/fixed-conversion.html
... och sen den klistrade tråden med länkar:
http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?t=371
... och sen den klistrade tråden med länkar:
http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?t=371
Det behöver bygga om bakhjulet. Till det behöver du en trackhub, låsring och drev(lilla drevet bak). Innan du skaffar en drev föreslår jag att du räknar tänderna på framdrevet. Där sitter det förmodligen 2 drev i nuläget, du kommer att ta bort ett av dem, förslagsvis sparar du det mindre drevet. Sedan kollar du i en sk skid patch calculator(nån kan väl posta länk till en sån, eller det finns kanske redan i länksamlingen?) så att du får ett bra gäng ställen att nöta däck på.
När du hittat en track hub kan du antingen lämna in för bygge på cykel butik(kostar runt 500:-) eller bygga själv men då behöver du ett riktställ. Om du befinner dig i sthlm kan jag tänka mig att bygga hjulet åt dig i utbyte mot en burk Ben&Jerrys.
När du sedan har hjulet klart så ska du se till att få en rak kedjelinje, se artikeln på sheldon browns sida.
Du kommer behöva korgar och remmar på pedalerna.
lycka till!
När du hittat en track hub kan du antingen lämna in för bygge på cykel butik(kostar runt 500:-) eller bygga själv men då behöver du ett riktställ. Om du befinner dig i sthlm kan jag tänka mig att bygga hjulet åt dig i utbyte mot en burk Ben&Jerrys.
När du sedan har hjulet klart så ska du se till att få en rak kedjelinje, se artikeln på sheldon browns sida.
Du kommer behöva korgar och remmar på pedalerna.
lycka till!
checka länksamlingen överst i forumet...eBay annars...
Affärer med webshop som säljer fastnavs-prylar:
Cyclecomponets (Sverige)
http://www.cyclecomponents.se
Track bikeshop (Danmark)
http://fixie-king.dk/oscommerce2/catalog/index.php
Singlespeed Shop (Tyskland)
http://www.bmx-onlineshop.de
Hubjub (England)
http://www.hubjub.co.uk
Parker International (England)
http://www.parker-international.co.uk
St John Street Cycles (England)
www.sjscycles.co.uk
London Fixie bike (England)
http://www.londonfixiebike.co.uk/shop.html
On-One (England)
http://www.on-one-shop.co.uk/acatalog/Track.html
Ben's Cycle (USA) (Obs, tullas nästan alltid!)
www.benscycle.com
Alien Bikes (Norge/USA)
www.alienbikes.com
King Kog (USA)
http://www.kingkog.com/kogshop
Trackstar (USA)
http://www.trackstarnyc.com
Swobo (USA)
http://www.swobo.com
W-Base (Japan)
http://www.w-base.com/onlinestore
Affärer med webshop som säljer fastnavs-prylar:
Cyclecomponets (Sverige)
http://www.cyclecomponents.se
Track bikeshop (Danmark)
http://fixie-king.dk/oscommerce2/catalog/index.php
Singlespeed Shop (Tyskland)
http://www.bmx-onlineshop.de
Hubjub (England)
http://www.hubjub.co.uk
Parker International (England)
http://www.parker-international.co.uk
St John Street Cycles (England)
www.sjscycles.co.uk
London Fixie bike (England)
http://www.londonfixiebike.co.uk/shop.html
On-One (England)
http://www.on-one-shop.co.uk/acatalog/Track.html
Ben's Cycle (USA) (Obs, tullas nästan alltid!)
www.benscycle.com
Alien Bikes (Norge/USA)
www.alienbikes.com
King Kog (USA)
http://www.kingkog.com/kogshop
Trackstar (USA)
http://www.trackstarnyc.com
Swobo (USA)
http://www.swobo.com
W-Base (Japan)
http://www.w-base.com/onlinestore
The Blood I bleed is Black indeed!
Ja det är väl rimligt....MEN...det beror ju helt på materialet. Du kan säkert få ner priset om du kör egenimport och knallar dit med grejjerna, då borde du kunna komma ner till 2 500 SEK för ett hjulpar, men då handlar det ju att lägga tid på internettet och krångla och hålla på...
The Blood I bleed is Black indeed!
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Var på en annan cykel affär (runt s:t eriksplan) och dom konstaterade att drevpartiet bara är att kassera och byta ut, men det var nåt i och med att det är en Peugout så var den "franskgängat" och var svårt att hitta nytt och onödigt dyrt om man hittade. Lägger ner Peugouten och försöker hitta nån annan cykel att bygga om.
Ni får gärna tipsa om vad jag ska leta efter.
Ni får gärna tipsa om vad jag ska leta efter.
plockade de isär vevlagret eller konstaterade de bara att det skulle kasseras? saken är den att de flesta TROR att alla gamla peugeot är franskgängade, men i själva verket gick de över till engelsk gänga under perioden 1982-84 för de cyklarna som såldes i europa. den hojen du har ser ut att vara från början eller mitten av 80-talet så det är väl kanske fifty-fifty på vad det är för gänga, alltså inte alls säkert att det behöver vara dyrt eller jobbigt...larsonic wrote:Var på en annan cykel affär (runt s:t eriksplan) och dom konstaterade att drevpartiet bara är att kassera och byta ut, men det var nåt i och med att det är en Peugout så var den "franskgängat" och var svårt att hitta nytt och onödigt dyrt om man hittade.
Gamla vevlager går ofta att rädda genom att byta ut kulorna och vevaxeln. Själva lagerkopparna är hårdare så lagerbanorna är ofta inte slitna lika mkt. Även om det inte blir perfekt så kan det ofta vara good enough med en sådan operation. Ny axel kan vara lite trixigt att få tag på men då har du även chansen att laborera med kedjelinjen m.h.a olika axellänger. Detta kräver förstås lite grundäggande mekkunskaper, fast det hade du ju sa du. Fast jag blir ju lite tveksam när du använder begrepp som "drevparti" förståsslarsonic wrote:Var på en annan cykel affär (runt s:t eriksplan) och dom konstaterade att drevpartiet bara är att kassera och byta ut, men det var nåt i och med att det är en Peugout så var den "franskgängat" och var svårt att hitta nytt och onödigt dyrt om man hittade. Lägger ner Peugouten och försöker hitta nån annan cykel att bygga om.
Ni får gärna tipsa om vad jag ska leta efter.
EDIT: Alltså, för att förtydliga. Med ovan beskriven operation behöver du inte bry dig om fransk, eng, italiensk, whatevergänga. Eftersom du behåller originalkopparna.