Monteringshjälp
Monteringshjälp
Jag grejar med min första fixo och behöver hjälp.
Frågan lyder: när man fixerat navet till drevet vad ska man då ha låsringen till? Jag har nog inte förstått hur man ska motera den, var den ska sitta eller vad den gör..
Vore för övrigt schysst med lite youtube-klipp eller liknande med monteringsnissar.
whoo
Frågan lyder: när man fixerat navet till drevet vad ska man då ha låsringen till? Jag har nog inte förstått hur man ska motera den, var den ska sitta eller vad den gör..
Vore för övrigt schysst med lite youtube-klipp eller liknande med monteringsnissar.
whoo
bruse wrote:Vad låsringen gör, hörs på namnet, det är en ring som låser. Den låser drevet så inte det gängar loss sig när du bland annat skiddar. Kan bli rätt otrevligt om bakdrevet lossnar.
Oftast är låsringen vänstergängad, alltså gängad åt andra hållet, annars skulle ju den åxå gänga loss sig.
Schysst!. Jag har nog kommit ett litet steg närmare i att få klarhet i detta. Men jag förstår inte hur man fäster drevet i navet, för låsringen sitter väl på andra sidan om jag har förstått det hela rätt..
Om låsringen ska låsa drevet, så måste det ju sitta brevid varandra. Eller hur?wolfons wrote:bruse wrote:Vad låsringen gör, hörs på namnet, det är en ring som låser. Den låser drevet så inte det gängar loss sig när du bland annat skiddar. Kan bli rätt otrevligt om bakdrevet lossnar.
Oftast är låsringen vänstergängad, alltså gängad åt andra hållet, annars skulle ju den åxå gänga loss sig.
Schysst!. Jag har nog kommit ett litet steg närmare i att få klarhet i detta. Men jag förstår inte hur man fäster drevet i navet, för låsringen sitter väl på andra sidan om jag har förstått det hela rätt..
wolfons:
Jag vet inte vad det är för typ av nav som du har. Om du tittar på bilden som eskimo postade så ser du att den yttre del som har gängor i 2 "trappsteg" inte ser lika dan ut på vänstra sidan(har bara ett trappsteg). Det är den sidan med 2 steg som du skall använda. Hjulet skall sitta så att denna sida hamnar på samma sida som framdrevet borta vid tramporna, i nästan alla fall höger sida. Du börjar med att gänga på drevet så hårt du kan på det första, inre trappsteget, men smörj in gängorna innan(kan vara kul om du någonsin vill få isär delarna igen) och sedan låsringen utanför på trappsteg nummer 2. Dra även åt här jävulhårt. Nu kan du sätta på hjulet och kedjan och dra ut en sväng, men förmodligen kommer drevet och låsringen börja glappa efter ett tag och du blir tvungen att dra åt mer.
Jag vet inte vad det är för typ av nav som du har. Om du tittar på bilden som eskimo postade så ser du att den yttre del som har gängor i 2 "trappsteg" inte ser lika dan ut på vänstra sidan(har bara ett trappsteg). Det är den sidan med 2 steg som du skall använda. Hjulet skall sitta så att denna sida hamnar på samma sida som framdrevet borta vid tramporna, i nästan alla fall höger sida. Du börjar med att gänga på drevet så hårt du kan på det första, inre trappsteget, men smörj in gängorna innan(kan vara kul om du någonsin vill få isär delarna igen) och sedan låsringen utanför på trappsteg nummer 2. Dra även åt här jävulhårt. Nu kan du sätta på hjulet och kedjan och dra ut en sväng, men förmodligen kommer drevet och låsringen börja glappa efter ett tag och du blir tvungen att dra åt mer.
vad jag har svårt att förstå är varför man inte läser igenom saker som sheldon browns hemsida, pumas fixed gear 101 eller 63xc.com innan man börjar fråga till synes väldigt triviala saker?
om inte så kan det vara bra att råka stöta viktiga saker teoretiskt, som hur man lämpligtvis stannar när kedjan hoppat - innan det händer i verkligheten.
edit: det kanske vore läge att författa en liten faq eller åtminstånde en samling bra länkar
om inte så kan det vara bra att råka stöta viktiga saker teoretiskt, som hur man lämpligtvis stannar när kedjan hoppat - innan det händer i verkligheten.
edit: det kanske vore läge att författa en liten faq eller åtminstånde en samling bra länkar
Kanske för att dessa länkar inte lärs ut i grundskolan, så det enklaste är nog att ge personer som ställer sådana frågor länkarna samt be dem läsa igenom innan de ställer fler frågorJonis! wrote:vad jag har svårt att förstå är varför man inte läser igenom saker som sheldon browns hemsida, pumas fixed gear 101 eller 63xc.com innan man börjar fråga till synes väldigt triviala saker?