nybörjarproblem
nybörjarproblem
Hej.
Trevligt att ha hittat det här forumet.
Jag har ganska nyligen börjat cykla fixed gear och råkade idag ut för lite strul som måste åtgärdas.
Problemet är att baknavet inte är helt fast utan skippar när man bromsar in eller trampar igång med mycket kraft från stillastående. Dessutom har det börjat rassla lite olycksbådande från kedjan sen jag bytte däck på bakhjulet.
Jag förstår att det här antagligen är nybörjarproblem och att jag skulle kunna ha läst på mer men om Någon känner igen problemet och vet vad det är som behöver repareras/bytas ut eller åtgärdas vore jag oerhört tacksam för svar?
hej hej.
/G
Trevligt att ha hittat det här forumet.
Jag har ganska nyligen börjat cykla fixed gear och råkade idag ut för lite strul som måste åtgärdas.
Problemet är att baknavet inte är helt fast utan skippar när man bromsar in eller trampar igång med mycket kraft från stillastående. Dessutom har det börjat rassla lite olycksbådande från kedjan sen jag bytte däck på bakhjulet.
Jag förstår att det här antagligen är nybörjarproblem och att jag skulle kunna ha läst på mer men om Någon känner igen problemet och vet vad det är som behöver repareras/bytas ut eller åtgärdas vore jag oerhört tacksam för svar?
hej hej.
/G
Dra åt låsringen som sitter utanpå det lilla drevet på bakhubben. Kom ihåg att det är gängat åt fel håll. Det kan behövas flera åtdragningar med tiden eftersom varje gång du trampar järnet kan det dras åt en liten smula, tills du når max.
Kolla hur pass rak din kedjelinje är, kan vara nått knas där. Har du ett ovalt framdrev? det är ganska vanligt om det är en konverterad racer som du cyklar på. När du satte tillbaka hjulet efter däckbytet, spände du då kedjan så innåthelvette hårt? (som man bör) Det kan rassla endel då men brukar ge sig efter lite olja och lite rotation.
Kolla hur pass rak din kedjelinje är, kan vara nått knas där. Har du ett ovalt framdrev? det är ganska vanligt om det är en konverterad racer som du cyklar på. När du satte tillbaka hjulet efter däckbytet, spände du då kedjan så innåthelvette hårt? (som man bör) Det kan rassla endel då men brukar ge sig efter lite olja och lite rotation.
Som Solomon skrev. Dra åt drevet och låsringen.
Jag hade exakt samma problem ett tag. Efter tre juvelkross så stod jag inte upp och cyklade på några månader. Sen drog jag åt låssing och drev. Nu är jag läskigt snabb så fort trafikljusen slår om till grönt...
Summan av det hela: dra åt drev/låsring.
Jag hade exakt samma problem ett tag. Efter tre juvelkross så stod jag inte upp och cyklade på några månader. Sen drog jag åt låssing och drev. Nu är jag läskigt snabb så fort trafikljusen slår om till grönt...
Summan av det hela: dra åt drev/låsring.
Cogs 'n Kegs
Framdrevet kan nog vara lite ovalt som Solomon sa. Jag har märkt att kedjan är olika hårt spänd beroende på i vilket läge framdrevet är. I vissa lägen är den stenhård och i andra kan man rubba den någon centimeter upp och ner. Finns det inte risk att kedjan går av om jag spänner den allt för hårt?
Jag tror problemet började efter jag gjort en hård "hoppinbromsning" igår. Är det något man bör hålla på med eller är det väldigt slitsamt för dreven och kedjan? Det känns i alla fall som det påfrestar ganska mycket.
All right. Tack för tipsen!!
Jag tror problemet började efter jag gjort en hård "hoppinbromsning" igår. Är det något man bör hålla på med eller är det väldigt slitsamt för dreven och kedjan? Det känns i alla fall som det påfrestar ganska mycket.
All right. Tack för tipsen!!
-
- Posts: 27
- Joined: 02 Apr 2008 16:50
- Location: mörka småland
Att det började rasla från kedjan efter däckbytet skulle ju kunna bero på att du inte fick dit hjulet helt rakt. Detta bör du åtgärda, så att inte kedjan hoppar. Att kedjan är olika spänd, beror nog som redan skrivits, på att klingan är lite oval eller dåligt centrerad på vevpartiet.
Varför det skippar, vet jag inte. Har du riktigt tracknav eller suicidelösning? Om suicide, sitter hjulet fast med snabblås eller med muttrar?
Varför det skippar, vet jag inte. Har du riktigt tracknav eller suicidelösning? Om suicide, sitter hjulet fast med snabblås eller med muttrar?
det verkar helt klart som det är låsringen som ska dras åt. Behöver man något speciellt verktyg för det eller går det bra med en stor skiftnyckel?
http://img98.imageshack.us/img98/4568/navetvx7.jpg
http://img98.imageshack.us/img98/4568/navetvx7.jpg
För en sån låsring skulle jag använt ett skruvstäd. Sätt fast låsringen i skruvstädet och använd hjulet som hävarm. INTE en skiftnyckel, den rätta benämningen på skiftnyckel borde vara muttersvarv... Isåfall en riktigt bra fast nyckel (dyr), men somsagt, skruvstäd. Det brukar jag använda när jag lossar gängade frihjul, sätt fast i skruvstädet, och använd hjulet som hävarm. Funkar varje gång!