Page 1 of 1

Peugeot racer vevarmar och vevlager

Posted: 18 Jun 2022 18:48
by FastFred
Hej!

Började med att jag skulle laga en punka, sen blev jag sugen på nyare pedaler, då upptäckte jag glapp i vevlager. Blev sugen på att montera isär och inspektera. Tänkte att det skulle vara lättare att få loss pedalen om jag få loss vevarmen (har koll på gängorna för pedal, men det sitter benhårt)

Ungefär hur går det till? Har tagit bort täcklocket på vevarmen och fått loss den lilla bulten. Bara att dra av vevarmen? Har knackat men den sitter också hårt.
Några tips på vägen? Tips på bra länkar?

Re: Peugeot racer vevarmar och vevlager

Posted: 18 Jun 2022 20:34
by xshzu
Tja! Du behöver en vevarmsavdragare: https://www.bikester.se/shimano-vevarms ... doQAvD_BwE

Re: Peugeot racer vevarmar och vevlager

Posted: 18 Jun 2022 21:08
by FastFred
Topp! Tack för svaret.
Länge sedan jag pysslade med just detta, hittade faktiskt en sådan i källaren :oops:

Har testat lite nu, men den sitter också hårt, mera smörj och tålamod!
(kommer säkert nån fråga till om ett tag)

Re: Peugeot racer vevarmar och vevlager

Posted: 11 Aug 2022 10:22
by FastFred
Vad tror vi om den här då? Vanlig eller tvärtomgängad?
Vänstersidan gick bra, den hade vanlig gäng.

Sitter benhårt, vill helst inte chansa med våld åt fel håll

Re: Peugeot racer vevarmar och vevlager

Posted: 29 Jun 2023 14:31
by ravelax
Nästan ett år för sent här, men for future reference: fr.o.m. sent 70-tal verkar Peugeot ha kört schweizisk gänga (sådan är det i alla fall på vevlagret på min gamla PR10 anno 1977), vilket innebär franska mått på själva gängan, men riktningen är som vanlig brittisk. Vad jag kan se av cykeln tycks det vara en tidig 80-talare eller däromkring? Jag hade provad försöka gänga ur som om det var schweizisk gänga, (dvs som brittisk). Gamla vevlagerkoppar kan sitta REJÄLT fast, så man måste våga ta i lite. Ordentlig hävarm är bra också. Går det inte loss, prova åt andra hållet ifall det trots allt skulle vara fransk gänga.