Hjälp att hitta rätt tubdäck!

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
Jon_S
Posts: 133
Joined: 22 Apr 2010 14:43
Location: Karlstad
Contact:

Hjälp att hitta rätt tubdäck!

Post by Jon_S » 10 Feb 2022 15:38

Hej!

Lyckades fynda en äldre Nishiki Roadmaster som jag håller på att fräscha till för att bli nya pendlingsracern. Dessvärre är det tubdäck på den och detta är något helt nytt för mig. Förstår att det är ett spektakel i sig att limma men för det första har jag ingen om vilka däck som passar?

Det jag kan urskilja är att det står 600x24 - B-154 på de som sitter på idag. Och ja, de är helt slut.

Cykeln i sig är i superfint skick, sadlen (Kashimax) var dessvärre utan stoppning och har sett sina bästa dagar så den blir att renovera.

Nån här som kan ge tips om däck som borde passa? Att limma ser jag som en kul grej att lära sig!
Attachments
IMG_0960.jpg
IMG_0191.jpg
SOLAFIX

BLB

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Hjälp att hitta rätt tubdäck!

Post by Håkan » 03 Jul 2022 23:36

Kollla Sheldon Browns hemsida. Där kan man hitta väldigt mycket matnyttigt:
https://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html

Sedan hittade jag den här tabellen. Där kanske du kan hitta något som överensstämmer med ditt däck?
https://www.internet-bikes.com/en/size- ... yre-sizes/#

Tänker att du har ett däck som är 600mm högt utsida-utsida när det är pumpat. 24 indikerar nog antalet tum.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Hjälp att hitta rätt tubdäck!

Post by ravelax » 29 Jun 2023 14:37

Tubdäck är kul och trevligt! Limningen inte så fasligt läskig och bökig som vissa ibland vill göra gällande. Vittoria Rally är helt okej budgettuber, jag kör ett par på min primära landsvägscykel sen findäcken som satt där tidigare slitits ut. Blev förvånad över hurpass bra sniktuberna faktiskt står sig i jämförelse!

Hjulen ser ut som vanliga 700-hjul? Märklig märkning på däcket, fattar ingenting!

Post Reply