Någon glad fixiebiker som vill introducera mig till the Fixie world :)

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
ceoo
Posts: 1
Joined: 24 Dec 2020 20:28

Någon glad fixiebiker som vill introducera mig till the Fixie world :)

Post by ceoo » 24 Dec 2020 22:00

hej!

helt ny på Fixie bike...
testade idag å blev givitvis påkörd av en taxi!
Fastnade i strapsen med ena foten samtidigt som jag försökte svänga ifrån taxin som körde rakt emot mig trots att han sett mig redan 10 sekunder tidigare.
Slog hårt i isen å har ont i huvudet nu å blåmärke över armbågen.

Men överlevde ... så ska ta det lugnt å hålla mig borta från trafiken tills jag kan hantera detta på ett säkert vis.

Har försökt mig på Skid inne i en park men cykeln är tung trampad innan man får upp en ganska hög fart, 'skiden blir jätte korta om ens alls riktiga skids...
Följt en del på youtube för kolla instruktionsvideos, men i verkligheten var det väldigt mycket mer muskelkraft som krävdes för mig att få till det.
Kan vara min teknik helt enkelt som är off.
-Är ju som sagt första gången jag testat.

Hur gör man egentligen; finns det någon vänlig fixie-biker där ute som tycker det är kul å visa andra å kan introducera mig till denna värld å få mig å komma in i detta på rätt sätt å på ett säkert sätt !

Hör av er så kanske vi kan mötas upp en dag när vädret är bra!

Hittade precis detta forum, så hoppas på lära känna fler Fixie Bikers!
:lol:

Gaerdet
Posts: 65
Joined: 15 Oct 2018 22:41
Location: Sthlm

Re: Någon glad fixiebiker som vill introducera mig till the Fixie world :)

Post by Gaerdet » 25 Dec 2020 15:04

ceoo wrote:
24 Dec 2020 22:00
hej!
Hej!

Till och börja med är jag väl inget proffs, om det nu ens är folk som kallar sig det. Har kört i en tre år och har byggt ihop typ 6 cyklar.

Tips nr 1 är att slänga på en frambroms iaf, speciellt nu när det är bajsväder. Kör lugnt i trafiken med frambroms tills du känner dig bekväm. Inga krav på att montera bort den om du inte vill ha lite mer fixie points.

Vet du din gear inch ratio?: https://www.bikecalc.com/gear_inches

Då är det enklare att förstå hur tungt du har idag. Jag har testat allt mellan 72 och 80, inte haft problem med skids. Öva på en parkeringsplats när det är lite vått först, ta fart och lås benen när vevarna är nära horisontella. Testa en halvtimme så kan jag nästan garantera att kan du kan det halvdant. Just skids är väl mest en rolig grej och inte optimalt för att sänka hastighet, jag kör på "skid-hopp" för att sänka farten snabbast med bakhjulet, vanliga skids glider du längre med.

Träffas gärna när vädret är bättre! Dock har min hoj nyligen blivit stulen så har byggt upp en råttigare fixed gear hoj nu, får se hur den håller måttet.

Det finns ju också torsdagsrundor på kvällstid som kan vara skoj när vädret tillåter (och folk orkar), har inte tagit mig till en sån ännu men då träffar du fler! Borde jag också göra.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Någon glad fixiebiker som vill introducera mig till the Fixie world :)

Post by ravelax » 30 Dec 2020 21:37

1. Ingen kallar sig väl för tusan "fixie biker"? :?
2. Ingen bil, taxi eller annan, hinner väja ordentligt på tio sekunder. Man kan aldrig utgå från att de hinner se en även om man tycker de haft god tid.

Frambroms är vettigt. Skidda är som sagt inget effektivt sätt att bromsa på och i knepiga lägen är det skönt att ha ordentlig bromskraft. Sparar på knäna också. Att skidda är till övervägande del teknik, behövs inte så mkt muskelkraft egentligen. Svårt i början men övning ger färdighet! Leta upp nån tom parkeringsplats där du kan öva.

Post Reply