Bygga fixie med ram med horisontella drop outs

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
mickepoja
Posts: 4
Joined: 04 Nov 2019 08:50

Bygga fixie med ram med horisontella drop outs

Post by mickepoja » 21 Nov 2019 08:39

Hej!

Till att börja med så är jag är en rookie när det gäller fixie, så ha tålamod :).

Men jag tänkte höra om någon har erfarenhet av att bygga en fixie med en ram som har inte har en "track fork end". Jag har en gammal trotjänare till ram (guldfärgad crescent världsmästarcykeln) som jag funderar att bygga om till fixie. Har cyklat SS med den i flera omgångar och det har fungerat bra. Den har en horisontell dropout och jag undrar om detta är kompatibelt för att köra fixie. Bifogar bilder på ramen nedan.

Tack för svar på förhand!

Image
Image

gnorf
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2019 06:28
Location: Tokholm

Re: Bygga fixie med ram med horisontella drop outs

Post by gnorf » 22 Nov 2019 09:48

Då ingen annan annan svarar får väl jag svamla lite :)

Om man bara måste (och pengar/tid/resurser inte är ett problem) så kan man ju göra fixie av vadsomhelst, men jag tror inte det är det svaret du vill ha ;)

Tycker ju den där cykel är en underbar "footie" beater, ge den lite kärlek och använd den som den är! Och fiska upp en billig ss/fixie begagnat istället om du vill ha fastnav ? - Då får du förhoppningsvis bättre geometri och saker som är gjorda för att lekas med på det sättet.

Om du bara måste så ..
Har inte koll på vad för kedjelinje (avstånd från center på ramen till klingan) eller OLD (Over Lug Dimension) bakgaffeln kan ha men det bör gå att få in ett fixed bakhjul/nav med våld/distanser och få det att iaf funka. LIte pill med kedjlängden (kanske en halvlänk behövs) lär det bli då spelet i bakgaffeln lämmnar lite att önska. Annat alternativ är att låsa navet på befintligt hjul.. har du en svets ?

mvh
g

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Bygga fixie med ram med horisontella drop outs

Post by ravelax » 19 Dec 2019 18:59

Svaret ovan är klokt. Själv hade jag inte lagt några pengar på den cykeln, åtminstone inte för att förvandla den till fixed. Tung ram med trist geometri, inget eller mycket blygsamt andrahandsvärde den dag du tröttnar. Kör som den är alt. varsam renovering till för modellen korrekt gubbglidarcykel, men att bygga fixie av den vore fåfängt, även om det förstås är möjligt.

Post Reply