Brickor till hjulaxel

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Inzah
Posts: 44
Joined: 09 Sep 2018 18:45

Brickor till hjulaxel

Post by Inzah » 31 Oct 2018 22:21

Ok, har letat med ljus och lykta efter låsbrickor till bakaxeln.. 1. Finns det nånstans att få tag på den här typen?
2. Vad heter de/kallas de, låsbricka?
Får inte bakhjulet att sitta, det glider framåt när jag lägger lite kraft i trampet.

Jag lyckades med bravaden att dra av bulten men som tur gick resterna att få ut ur axeln.. kanske funkar med att bara köpa ett par tunna låsbrickor(?) på typ jula att lägga i mellan? De är alltså, på nåt sätt, slitna och greppar inte ordentligt. Jag har tvättat av dem samt dropouten med kemisk ren bensin men utan framgång.
ImageImage

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Brickor till hjulaxel

Post by even » 01 Nov 2018 11:59

Track Nuts? (Mutter med inbyggd bricka; oftast för 10 mm axel)

Ja. Mutter plus vanlig lös bricka brukar greppa tillräckligt väl. Iallafall i stål, splitternya chromade forkend-insatser är lite halare (pga hårdare). Lösa brickor är dock lite småjobbiga då de måste pillas över till rätt sida av gaffeln samtidigt på bägge sidor när man lägger i hjulet. Ingen jättegrej. Bara obekvämt.

Om inte axeln vill sitta, kika på vad du har som greppar på BÄGGE sidor om vardera forkend/dropout (alltså 4 platser totalt). Förutom en bricka på utsidorna kanske en på insidorna av dropoutsen kan var till nytta om hjulets lager-lås-mutter har liten diameter och inte greppar med tillräcklig yta på gaffelns insida. (Visa enklare conversions med horisontell dropout är gjorda för bredare axel än 10 mm så muttrarna klämmer då till hälften i luft i det stora gapet). Är brickorna släta, så försök rugga upp dem.

Kontrollera även gängor. På axel och i muttrar. Det ska bli hårdare och hårdare när du drar åt. Blir det lättare på något sätt mot slutet kan du ha en sliten gänga som inte trycker tillräckligt. Dra för den delen inte åt för/onödigt hårt - vilket tillsammans med dålig kvalitet är främsta anledningarna till att gängor går sönder.

Post Reply