Måla konturen på muffarna på en gammal crescent?
Måla konturen på muffarna på en gammal crescent?
Köpt en 92318 från 1980, vad som verkar vara den sista årgången med de vackra muffarna. Riktigt sunkig lack nu, beige/silver/metallic historia.
Tänkte lämna in den för lackering och få den Crescent orange. (någon som vet färgkod?)
Dock skulle jag vilja måla konturen på muffarna, men med vad?
Som originalet:
Tänkte lämna in den för lackering och få den Crescent orange. (någon som vet färgkod?)
Dock skulle jag vilja måla konturen på muffarna, men med vad?
Som originalet:
Sån där man målar plastflygplan med lär väl funka?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Måla konturen på muffarna på en gammal crescent?
Lär inte den färgen försvinna snabbt?
Varför det? Är väl lackfärg?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Måla konturen på muffarna på en gammal crescent?
Hobbylackfärg, typ humbrol, funkar.
Re: Måla konturen på muffarna på en gammal crescent?
Humbrol finns i flera varianter. Mig veterligen vill ingen av dem överlackas med lösningsmedelsbaserad klarlack. Även den som är oljebaserad reser sig om den överlackas med toulen-klarlack.
Lägger du den ovanpå klarlacken är det inget problem. Håller länge.
Randning och "lug lining" görs bäst med en pensel av typen svärdsläpare men Nervexmuffarna har så korta "längder" mellan släppen att man kan göra det med nästan vilken sorts liten fin pensel som helst. Om man skall vara lite elak kan man säga att - det är svårt att göra det sämre än det var original...
Några av mina gamla synder (ledsen för oskärpan):
Svårare när det blir längre sträckor...
Lägger du den ovanpå klarlacken är det inget problem. Håller länge.
Randning och "lug lining" görs bäst med en pensel av typen svärdsläpare men Nervexmuffarna har så korta "längder" mellan släppen att man kan göra det med nästan vilken sorts liten fin pensel som helst. Om man skall vara lite elak kan man säga att - det är svårt att göra det sämre än det var original...
Några av mina gamla synder (ledsen för oskärpan):
Svårare när det blir längre sträckor...
Grön våg för grå man...
Måla konturen på muffarna på en gammal crescent?
Ang färg, jag jobbar som plåtslagare och använder ofta bättringsfärg efter färdigställt jobb. Svinbra, gjord för utomhusbruk och snabb torktid. Sitter en smidig liten pensel under locket. Använde den själv när jag fyllde i pantograferingar på min chesini. Kan fixa åt dig om du vill. Pm:a
Re: Måla konturen på muffarna på en gammal crescent?
Jag har ibland undrat om de inte hade någon yrkesstolthet alls på den avdelningen på Crescentfabriken? Fy fasen vilka fula och kletiga originalrandningar det finns exempel på.J2000E wrote:/.../
Om man skall vara lite elak kan man säga att - det är svårt att göra det sämre än det var original...
/.../
Men hur är det med "Crescentorange"? Finns det någon passande färg? Har sett flera som haft problem på den punkten. Verkar inte finnas någon färdig bilkulör åtminstone? Iofs så verkar ju färgen ha varierat en del på cyklarna genom åren.
Re: Måla konturen på muffarna på en gammal crescent?
Tyvärr kan jag inte hjälpa till med någon bra färgkod för Crescent-orange. Det pinsamma är att när jag renoverade cykeln ovan så gick färgen att köpa över disk hos din lokale Crescent-handlare... Det är ett tag sedan.
På åttiotalet tyckte folk i allmänhet och cykelhandlare i synnerhet att man var j-ligt underlig som höll på och renoverade gamla och halvgamla tävlingscyklar. Så är det väl fortfarande - men i och med internets genombrott så kan man ju strunta i allmänheten och cykelhandlarna och tillåta sig känslan av "normal" inom nät-cykel-kotteriet.
På åttiotalet tyckte folk i allmänhet och cykelhandlare i synnerhet att man var j-ligt underlig som höll på och renoverade gamla och halvgamla tävlingscyklar. Så är det väl fortfarande - men i och med internets genombrott så kan man ju strunta i allmänheten och cykelhandlarna och tillåta sig känslan av "normal" inom nät-cykel-kotteriet.
Grön våg för grå man...