Page 1 of 2

Franskt vevlager

Posted: 06 Jun 2015 22:57
by Biker
Vet ej om detta varit uppe förut, men hittade iaf inget när jag sökte.

Jag har en fransk ram med franskt vevlager (höger-, högergänga), och min fråga är vad som skulle hända om man satte dit ett italienskt vevlager ist. Dvs. ett som är 70mm ist för det franska som skall vara 68mm.

Jag fattar ju att det kommer sticka ut lite, men gör det egentligen så mycket?

Posted: 06 Jun 2015 23:40
by RZ-1
Italienska lager har tyvärr 1mm större ytterdiameter och annan gänga, så den går nog inte in öht. Fransk: 35 x 1mm (25,4 tpi) och ITA: 36mm x 24tpi.

Re: Franskt vevlager

Posted: 07 Jun 2015 05:26
by kukanus
Har för mig att franska vevlager kan vara svåra att hitta om du behöver nytt, men vet att VeloORANGE har:

http://store.velo-orange.com/index.php/ ... ps-62.html

Posted: 07 Jun 2015 14:53
by RZ-1
Har du ett gammalt franskt vevlager som är slut?

Posted: 07 Jun 2015 18:11
by russ_meyer
En variant är att reama ur och gänga om hylsan till italienskt istället.

Re: Franskt vevlager

Posted: 07 Jun 2015 18:32
by ravelax
Det går inte att sätta ett italienskt lager i en franskgängad ram, måtten och gängorna är som sagt helt annorlunda. Att gänga om är ingen idé eftersom italienska lager är bredare än franska. Det skulle nog gå att meka till något som funkar, men det är bättre (och sannolikt också billigast) att helt enkelt köpa ett franskt lager istället. Det är inte alls så svårt att få tag på som många påstår, såvida du inte är totalt ovillig att handla på nätet.

Det dräller av beggade franska vevlager av olika sorter på ebay bl.a., sen finns ju moderna kapslade från Velo Orange som länkats ovan. Även SKF har nån väldigt seriös modell (10 års garanti!) som går att köpa med fransk gänga från Compass Bicycles, men det kostar en hel del... Ett annat lyxalternativ är franska Specialites TA som jag tror fortfarande erbjuder fransk gänga som specialbeställningsalternativ på sina lager.

Lästips om vevlager: http://sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bottom

Re: Franskt vevlager

Posted: 07 Jun 2015 21:11
by Biker
Tackar så mycket för svaren och tipsen!

Hjullagret jag hade var gängpaj på själva bulten som drar åt vevarmen, o den har jag nu fixat så det gå att använda tillsvidare igen.

Insåg dock något intressant när jag monterade av hjullagret då det visade sig att det inte alls var ett franskgängat vevlager som satt på utan ett sådant här: http://www.bikerecyclery.com/mavic-610- ... -68mm-iso/
Någon form av universallager som har en konad mutter i båda ändar och som är lagom litet för att gå innanför gängorna.

Re: Franskt vevlager

Posted: 08 Jun 2015 16:23
by russ_meyer
ravelax wrote:Att gänga om är ingen idé eftersom italienska lager är bredare än franska.
Ja, just därför går det ju eftersom det finns gods kvar att gänga i.

Posted: 08 Jun 2015 19:12
by abacaxi
Bredare som i 70 vs 68 va?

Re: Franskt vevlager

Posted: 08 Jun 2015 23:24
by ravelax
Precis, jag menade bredare som i vevlagerhylsans bredd, inte kopparnas diameter. Jag har inte sagt att det inte går, bara att det inte är någon idé, eftersom det är en onödigt krånglig lösning på ett enkelt problem.

Om man lyckas hitta någon som är beredd att åta sig jobbet att borra ur och gänga om vevlagerhuset kommer det nog också att kosta en slant. Eftersom det inte är någon konst att få tag på ett fullt dugligt franskt vevlager ser jag ingen som helst anledning till att gänga om till italienskt. Vad vinner man på det? Ett teoretiskt sett större utbud av vevlager, om man kan stå ut med att ett kapslat sticker ut en bit extra på vänstersidan, eller om man är extremt kinkig med vilka koppar man vill använda...

Trådskaparen: Det finns inga gängor alls alltså utöver avfasningarna för Mavic-lagret? Då borde du ju helt enkelt kunna låta gänga vevlagerhylsan, om lagret som sitter där är slut. Välj isf engelsk gänga. Gängorna kommer ju bli kortare iom. avfasningarna, men det kan nog funka ändå...

Re: Franskt vevlager

Posted: 09 Jun 2015 12:49
by Biker
ravelax wrote:Trådskaparen: Det finns inga gängor alls alltså utöver avfasningarna för Mavic-lagret? Då borde du ju helt enkelt kunna låta gänga vevlagerhylsan, om lagret som sitter där är slut. Välj isf engelsk gänga. Gängorna kommer ju bli kortare iom. avfasningarna, men det kan nog funka ändå...
Jodå, gängor finns och ser dessutom ut att vara i gott skick. Men vevlagret som sitter där idag är ju koniskt centrerat så det skaver eller nöter inte på gängen alls.

Anledningen till att jag ville kunna använda italienska vevlager var som sagt av den enkla anledningen att det finns ett större utbud. Men som ni påpekar så verkar det ju finnas en del franska att få tag i om man bara söker, dock är ju priserna något högre en andra vevlager. Så att gänga om är nog inget alternativ.

Re: Franskt vevlager

Posted: 12 Jun 2015 11:02
by abacaxi
inte jag som sa det där ju

Re: Franskt vevlager

Posted: 12 Jun 2015 12:12
by Biker
abacaxi wrote:inte jag som sa det där ju
Blev visst något fel där skulle man kunna säga.

Re: Franskt vevlager

Posted: 12 Jun 2015 20:24
by K-dregg

Re: Franskt vevlager

Posted: 13 Jun 2015 16:37
by albinv
Har ett oanvänt vevlager av samma typ som detta. Funkar på din ram. 110 mm brett. PMa om du är intresserad!

Re: Franskt vevlager

Posted: 16 Jun 2015 09:10
by Biker
Frågan är om inte detta borde funka bra också?

http://www.cykelkraft.se/vevlager-fyrka ... -127mm-yst

Re: Franskt vevlager

Posted: 16 Jun 2015 10:21
by ravelax
Biker wrote:Frågan är om inte detta borde funka bra också?

http://www.cykelkraft.se/vevlager-fyrka ... -127mm-yst
Kanske, men det tidigare länkade är nog av bättre kvalitet, detta ser väldigt cheap ut med plastkopparna. Framförallt verkar det bara erbjudas i 127mm längd, vilket ju är bra om du tänkt köra trippelklinga fram, men annars inte.

Re: Franskt vevlager

Posted: 19 Jun 2015 16:17
by Naugas
Biker wrote:Frågan är om inte detta borde funka bra också?

http://www.cykelkraft.se/vevlager-fyrka ... -127mm-yst
Intressant! Undrar om det är den där varianten som Crescent (och Skeppshult?) hade på många cyklar. Det var inga gängor i ramen, utan bara ipressade lager som på bilden.

Re: Franskt vevlager

Posted: 24 Jun 2015 17:43
by even
Naugas wrote:http://www.cykelkraft.se/vevlager-fyrka ... -127mm-yst
Intressant! Undrar om det är den där varianten som Crescent (och Skeppshult?) hade på många cyklar. Det var inga gängor i ramen, utan bara ipressade lager som på bilden.
Jag mailade Cycleurope angående Spectra-vevlagret. Enligt han som svarade är kopparna 36 mm i diameter. Kopparna till pressfit-Fauber/Crescent är 45 mm.

Finns/fanns det fyrkantsvevlager till pressfit-Fauber, kapslade eller okapslade? Antog altid att alla Crescent med tredelade vevpartier hade ISO/English/BSA standard.

Re: Franskt vevlager

Posted: 24 Jun 2015 21:40
by Naugas
even wrote:
Naugas wrote:http://www.cykelkraft.se/vevlager-fyrka ... -127mm-yst
Intressant! Undrar om det är den där varianten som Crescent (och Skeppshult?) hade på många cyklar. Det var inga gängor i ramen, utan bara ipressade lager som på bilden.
Jag mailade Cycleurope angående Spectra-vevlagret. Enligt han som svarade är kopparna 36 mm i diameter. Kopparna till pressfit-Fauber/Crescent är 45 mm.

Finns/fanns det fyrkantsvevlager till pressfit-Fauber, kapslade eller okapslade? Antog altid att alla Crescent med tredelade vevpartier hade ISO/English/BSA standard.
Image

Jag menade inte Faubervevpartier, tror det var Crescent och Skeppshult som hade liknande vevlager som på bilden. Har stött på en handfull sådana på ca. 5-15 år gamla cyklar där de satt ipressade i släta vevlagerhylsor, vet inte om de sitter på nya idag. Hade inte en tanke på att de skulle kunna användas på ramar med trasiga gängor, men det är bra att lägga på minnet. Ser att det inte finns någon fattning på dem, så det är väl tänkt att de bara ska pressas rakt in. Kan bli mycket svårt att få in dem i en franskgängad vevlagerhylsa genom att det bara är 35 mm:s gänga, kanske tillochmed omöjligt.

Fyrkantsaxel till Fauber finns att hitta begagnat, brukar vara populära för att montera modernare vevpartier på Monark testcyklar. Jag har dock bara sett dem med långa axlar, typ 122-128 mm om jag måste gissa, och de vevpartier jag brukar vilja använda behövs det kring 110 mm för.