Tommasini tempobygge

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Tommasini tempobygge

Post by Ronny » 10 Jul 2014 20:04

Så en ny tempobyggtråd. Denna en Tommasini i sk. retinato lackering som är något jag alltid har gillat hos 80-tals cyklarna.
Denna är speciellt intressant när den är byggd i Columbus AIR vilket daterar den till första hälften av 80-talet.
Ska berätta mer om Tommasini och AIR rören lite senare. Ramens första ägare ska ha varit en elitcyklist sen om det nu var han eller någon annan vet jag inte men den såldes till Odd Number (Sönke) där jag såg den för första gången för flera år sedan.
Blev sedan såld till Alex som hade den och udda Bottecchia till salu på en swap. Jag köpte Bottecchian och vän till mig köpte Tommasinin.
Bottecchia blev det en byggtråd av här på forat medan Tommasinin blev hängande i en samling tills jag fick den.
Har inte bestämt mig alls om komponenter och hjul så vi får se vad det blir av den.

Image
Image
Image
Image
Image
Мясо это убийство

dart
Posts: 132
Joined: 22 Apr 2014 12:56

Tommasini tempobygge

Post by dart » 13 Jul 2014 01:43

Tjena, fin cykel!! Jag har en tommassini i oria-tubing, vet absolut inget om den eller märket så lite info vore inte fel!!

Mvh Calle

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Tommasini tempobygge

Post by Alex » 13 Jul 2014 15:17

Ska bli riktigt kul att se Ronny!
Hade den skönheten varit rätt storlek för mig så hade jag aldrig släppt den...

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Tommasini tempobygge

Post by Ronny » 13 Jul 2014 19:20

dart wrote:Tjena, fin cykel!! Jag har en tommassini i oria-tubing, vet absolut inget om den eller märket så lite info vore inte fel!!

Mvh Calle
Oftast när det är Oria i en ram hos Tommasini, är det en sk instegsmodell som det rör sig om. Oria med Columbus Cromor brukades användas till de billigare modellerna för amatörer och juniorcyklister.
Men undantag finns när det gäller temporamar som då oftast var toppmodeller som byggdes i oria. Motivet till det var att flertalet av columbusrören som SLX,MS och MAX inte lämpade sig för att böjas.
Annars hade Irio Tommasini ett tätt samarbete med Columbus/Gilco och var bland de första förutom Cinelli, som tillverkade ramar i nyframtagna rörsatser som AIR och MS. Dels fick han custom tillverkade vevlagerhylsor i MS utan udda par gaffelben till sin Velocista ram.
Slänger upp min Tommasini tempo som jag hade en gång i tiden. Även den i klassisk retinatolackering. Rörsatsen var Oria (mannesman).
Image
Мясо это убийство

dart
Posts: 132
Joined: 22 Apr 2014 12:56

Tommasini tempobygge

Post by dart » 24 Jul 2014 18:13

Jag gick upp och hämtade den från vindsförrådet. Ganska snygg i blå vi röd. På ramen står det oria special tc 0.8 och på framgaffeln tubi oria tc 0.8

Skruvar m m på ramen är giepiemme och styret är 3ttt, bakväxeln är "campagnolo" klingorna är "brev campagnolo" vevarmarna är "superbe" och pedalerna är sylvan lite. Resten är shimano 600.

Ursprungligen satt det en vit turbosadel på men den bytte jag för den var helt slut.

Jag tar gärna emot alla ledtrådar om modell, ålder m m. Jag vet absolut ingenting om cykeln.


Den väger ca 9.5 kg mätt på badrumsvåg och är riktigt skön att cykla på:)

Mvh calle

dart
Posts: 132
Joined: 22 Apr 2014 12:56

Tommasini tempobygge

Post by dart » 24 Jul 2014 18:16

ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Tommasini tempobygge

Post by Ronny » 27 Jul 2014 21:51

Det är en sk instegsmodell och oftast står det racing fram på toppröret men inte i detta fall. Troligen är den ihopbyggd av någon cykelhandlare här i Sverige när komponenterna är så blandade. Värd att bevara som den är när skicket ser riktigt bra ut.
Мясо это убийство

dart
Posts: 132
Joined: 22 Apr 2014 12:56

Tommasini tempobygge

Post by dart » 28 Jul 2014 10:23

Den e svårt smutsig men en trevlig vardagscykel :) så den får bli kvar i originalskick. Någon uppfattning om ålder?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 28 Jul 2014 11:21

Kom igen nu får ni gå back on topic, jag tror ju byggtråden är uppdaterad varje gång det finns oläst. :)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Tommasini tempobygge

Post by Ronny » 23 Oct 2014 19:30

Så äntligen dags för en liten uppdatering. Har inte haft tid att fokusera mig på bygget men ska försöka få den klar under vintern tilsammans med lasern och textiman som båda är under ¨ombyggnation¨.
Fick dit en sadel idag som kom med posten från Slowie. Tycker den ser ok och heller en blå än en svart sadel. När jag byggde ihop lasern så var det en idealbild med allt det senaste i komponentväg som stod tillbuds när ramen föddes 1986 men har efter det visat den med andra komponenter.
Tommasini kommer jag inte bygga efter någon idealisk broschyrbild från första hälften av 80-talet som denna ram kommer ifrån, utan med blandade fabrikat av komponenter. För att visa en tempocykel som har använts under flera år och kanske under loppet har fått prova olika komponenter.
Kommer givetvis då täcka flera år till non fluted campagnolo vevar från kanske tidiga Modolo krono bromsar som vore helt idealiska till detta bygge. Får se vad som dyker upp.
En sak som är speciellt intressant är att lackeringen av sk. ¨retinato¨ modell som ofast förknippas med Colnago ingalunda var först hos Colnago utan det var Tommasini som den fanns först hos.
Dock var det samma lackerare som lackerade båda fabrikaten.
Image
Image
Мясо это убийство

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Tommasini tempobygge

Post by ravelax » 23 Oct 2014 20:11

Kul att projektet lever!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Tommasini tempobygge

Post by Ronny » 16 Oct 2015 19:36

Så dags att ta itu med bygget efter en lång tids retrofrånvaro.
Fann efter många om och men den där bilden från Tommasini med en tempocykel med customlackerade diskhjul som jag har tänkt efterlikna till mitt eget bygge. På bilden syns två ramar i sk retinato lackering som alltså är rutmönster. Tommasini var det märket som var först med den lackering som nu oftast förknippas med Colnago.
Den blå concor sadeln åker av och ersätts av svart dito.
Har par diskar som jag har tittat på som förhoppningsvis kan bli lackerade under vintern.
Image
Мясо это убийство

Post Reply