Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by h.wallin » 17 Mar 2019 13:33

Ja, jag såg den där med. Oaktat hur den ser ut fattar jag ju tanken med den vinkeln om man ska köra typ single track med en gravelcykel. Det ser ju ut som en modern ht nästan.. men snyggt, det kan man ju diskutera om det är. Fast jag tror det är en trend som kommer hålla i sig framöver ändå.

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by matsa » 17 Mar 2019 14:41

^ Jo, med ett brett riserstyre kan den kanske vara kul att köra då geon ser ut som en HT. Men med bock: Nä!

Absolut en kul trend annars med monstercrossar, men man behöver ju inte gå bananas med vinklarna bara för att få plats med breda däck.

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by h.wallin » 17 Mar 2019 18:13

Nej kanske inte, men jag vet inte om man kanske vänjer sig.. jag har def vant mig vid de helt absurda vinklarna på nya enduro/dh-hardtails..

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by Naugas » 18 Mar 2019 13:00

Ser det inte ut att vara en väldigt liten ram? Då väljer många tillverkare att undvika tåöverlapp genom att vinkla styrhuvudet så framhjulet kommer längre fram. Det går inte riktigt att komma runt problemet utan att använda mindre hjul.

Vinkeln på styrhuvudet har för övrigt tvärt emot vad man kan tro väldigt lite att göra med styregenskaperna. Det är hur mycket "trail" det blir som påverkar mest, men genom att tillverkare normalt inte har möjlighet att ändra på gaffelns försprång vid olika gaffelvinklar blir det i praktiken mycket olika egenskaper, på gott och ont. Mest ont.

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by matsa » 18 Mar 2019 16:30

^Jo, det ser ut som en rätt liten ram. En lösning som jag har sett flera tillverkare av monstercrossar använda för att komma runt problemet med platsbrist för bredare däck är ett längre topprör. Som sen kompenseras med en kortare stam.

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by h.wallin » 19 Mar 2019 15:02

Men även det känns ju som att det är väldigt likt mtb eller hur? Tänker att gravelhojar kommer bli mer xc-mtb på sikt från att gå från att vara en cx med annan utväxling typ.. men den utvecklingen kan ju gå åt båda hållenoch svänga fort antar jag. Men åter till utseende! Såg att Thomson redan för typ ett år sen hade en ht-mtb i titan, och den såg ju sjukt fet ut. Men hade heller inget som stod ut på den. Bra mkt snyggare än den gravelhojen iaf.

User avatar
Randeas
Posts: 192
Joined: 06 Nov 2008 18:51
Location: Göteborg

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by Randeas » 07 Mar 2020 23:26


User avatar
Tangatore
Posts: 95
Joined: 20 Mar 2014 19:44
Location: Karlstad

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by Tangatore » 09 Apr 2020 22:32

Nope.Image

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk


Post Reply