Kugghjul för att skapa ett "fixed-nav"?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Fredells
Posts: 17
Joined: 16 Feb 2009 14:58
Location: Stockholm

Kugghjul för att skapa ett "fixed-nav"?

Post by Fredells » 22 Feb 2009 14:40

Med risk för att bli utskrattad, idiotförklarad mm så måste jag ändå fråga följande...

Finns det ngt sätt att skapa ett fixie nav? Med ett kugghjul och en låsring kanske?
Och på sa sätt kunna använda ex vis fina gamla campa-nav?

Jag skruvade precis av en kassett från mitt campa-nav och därav min tanke...

Tacksam för all hjälp!

hejdå

Post by hejdå » 22 Feb 2009 15:32

Beroende på vilket nav du har så går de ju att skruva på ett fixed drev. Problemet är ju att du inte får en låsring och de kan du inte vara utan!

Fredells
Posts: 17
Joined: 16 Feb 2009 14:58
Location: Stockholm

Post by Fredells » 22 Feb 2009 15:34

SimonBusk wrote:Beroende på vilket nav du har så går de ju att skruva på ett fixed drev. Problemet är ju att du inte får en låsring och de kan du inte vara utan!
Okej.... Den får inte plats alltså....?

hejdå

Post by hejdå » 22 Feb 2009 15:52

nej, navet är alltså inte gängat för låsring, vilket betyder att du inte kommer kunna skruva på en låsring med en gänga som är gängat motsatt mot drevet. Det finns massor med info här på forumet om hur du gör. Kort sagt så kan man väl säga att vill du cykla fixed så är det bättre att skaffa dig ett nav som är gängat för låsring, gamla fina campanav kan man ha och köra växlat på! Men det är bara min åsikt...

Fredells
Posts: 17
Joined: 16 Feb 2009 14:58
Location: Stockholm

Post by Fredells » 22 Feb 2009 16:04

SimonBusk wrote:nej, navet är alltså inte gängat för låsring, vilket betyder att du inte kommer kunna skruva på en låsring med en gänga som är gängat motsatt mot drevet. Det finns massor med info här på forumet om hur du gör. Kort sagt så kan man väl säga att vill du cykla fixed så är det bättre att skaffa dig ett nav som är gängat för låsring, gamla fina campanav kan man ha och köra växlat på! Men det är bara min åsikt...
Ok. Tack för tipset! Phil Wood.... Here i come!

hejdå

Post by hejdå » 22 Feb 2009 16:16

Fredells wrote:
SimonBusk wrote:nej, navet är alltså inte gängat för låsring, vilket betyder att du inte kommer kunna skruva på en låsring med en gänga som är gängat motsatt mot drevet. Det finns massor med info här på forumet om hur du gör. Kort sagt så kan man väl säga att vill du cykla fixed så är det bättre att skaffa dig ett nav som är gängat för låsring, gamla fina campanav kan man ha och köra växlat på! Men det är bara min åsikt...
Ok. Tack för tipset! Phil Wood.... Here i come!
eller forumla, det är billigt och ganska bra

Post Reply