Problem med Spricka i tyget på tubdäcken

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Martenart
Posts: 50
Joined: 31 Jan 2011 13:34

Problem med Spricka i tyget på tubdäcken

Post by Martenart » 01 Oct 2013 18:40

Nyss skaffat mig mina första tubhjul och köpte gatorskin däck till dem. när jag skulle sätta på dem första gången var de så sjukt tighta att jag bestämde mig för att cykla på dem ett tag för tänja ut dem. (krävdes två pers och 20 min för att få på dem)

efter ett tag cyklades bestämde jag mig för att limma på dem. första hjulet gick bra även om det var riktigt kämpigt. det kändes som om de krympt under den timmen jag väntade på att limmet skulle torka...

andra hjulet gick det åt helvete med. jag drog och drog men det gick inte att få på det, och det var ändå riktigt långt kvar tills det skulle kuna glida på. Till slut tog jag en däckavtagare i plast och bände lite för att sakta låta däcket glida på men i stället sprack på baksidan i tyget... det blev inget stor spricka men det är som två inbuktningar i slangen på framsidan nu... någon som haft liknade problem? tror ni man kan cykla på det ändå om det känns ok när det rullar?

/ Mårten

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Problem med Spricka i tyget på tubdäcken

Post by abacaxi » 01 Oct 2013 19:52

lite ot men limmade du bara en gång och väntade bara en timme? är det du som är smart och snabb eller jag som är övernitisk som följer instruktionerna och limmar tre gånger med flera timmar mellan varje?

on topic: ta en bild, jag förstår inte riktigt. är det "base tapen" som har spruckit, och så mycket att däcket blir deformerat på utsidan? jag hade nog slängt tror jag, eller cyklat på så långt det funkade och sett till att ha ett reservdäck redo. eller så går det säkert att laga med nål och tråd, det är ju tyg.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Martenart
Posts: 50
Joined: 31 Jan 2011 13:34

Re: Problem med Spricka i tyget på tubdäcken

Post by Martenart » 01 Oct 2013 20:13

nja jag har ju cyklat rätt länge utan lim så att limma 3ggr känns ju lite väl overkill... det funkar ju bra utan. dess utom tog limmet slut 8) att däcket sprack hade inte med limmet att göra. tyget på undersidan sprack vilket skapade två inåtvända bulor på däcket. det är inte helt runt längre... känns som gatorskin däcken är jävligt små, nästan för små då jag töjt det rätt så länge. men som sagt, är ny på tubfronten så jag gissar bara.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Problem med Spricka i tyget på tubdäcken

Post by abacaxi » 01 Oct 2013 21:18

Martenart wrote:nja jag har ju cyklat rätt länge utan lim så att limma 3ggr känns ju lite väl overkill... det funkar ju bra utan.
det beror nog på hur hårt du tar kurvorna. om det är nåt man inte vill göra på en cykel så är det att tappa däcket i svängen. :-) jag har aldrig haft problem med att montera tubdäck (om jag sträckt dem innan i alla fall och det låter det ju som om du har minst sagt), du la väl ett sista lager som du bara lät torka lite i alla fall, så det glider lite när däcket ska på? ska tillägga att jag själv är relativ nybörjare men har fallit för tub och har rätt många såna hjul nu.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Post by Otto » 02 Oct 2013 07:45

Gör om gör rätt.

För sträck däcken i 48 timmar på ett par hjul. Contidäck är kända för att va tighta. Sen kör du efter manualen när du skall limma.

Att köra olimmat är bara idiotiskt. Den gången du tar en tight kurva snabbt eller får punka i en brant utförslöpa så är man va glad att man limmade. Om inte för din egen skull, för alla andra på vägarna.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Problem med Spricka i tyget på tubdäcken

Post by Bompet » 02 Oct 2013 12:19

^Vad Otto säger + att förtydliga att det viktiga vid sträckningen är, att när de väl är på fälgen, pumpa upp dem till maxtryck (10 bar+) Om man bara kränger på dem på fälgen utan att pumpa dem hårt kommer de inta att sträckas ut.
Image

Martenart
Posts: 50
Joined: 31 Jan 2011 13:34

Re: Problem med Spricka i tyget på tubdäcken

Post by Martenart » 03 Oct 2013 15:47

tack för tippsen! får ta å göra om och göra rätt. försökte sy ihop tyget på baksidan av däcket men de två inåtbuktande bulorna försvann tyvärr inte så det blir till att köpa nytt däck. Får dock bli tubtejp denna gång, känns mer tidseffektivt.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Problem med Spricka i tyget på tubdäcken

Post by abacaxi » 03 Oct 2013 16:22

Martenart wrote:Får dock bli tubtejp denna gång, känns mer tidseffektivt.
visst, men just det var väl en sjukt dålig anledning, hur ofta hade du tänkt limma däck egentligen? nu har du ju dessutom redan förlimmat fälgen.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Problem med Spricka i tyget på tubdäcken

Post by Indurain » 04 Oct 2013 10:23

Låt först däcket sitta på en ren fälg i 48h med maxtryck, sedan penslar du på 1lager lim på däck & fälg, vänta ca 25min innan det torkat, sedan ytterligare ett lager på fälgen, låt torka 25min, montera sedan däcket
Rule #242 - More is good ... all is better.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Problem med Spricka i tyget på tubdäcken

Post by abacaxi » 04 Oct 2013 11:38

^ så gör jag med fast jag väntar över natten efter första lagret, det brukar stå så men är det overkill alltså? en gång har jag till och med lagt två grundlager på fälgen och väntat först över natten sedan hela dagen. såg nån youtubevideo där de tyckte det.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Problem med Spricka i tyget på tubdäcken

Post by bankiren » 09 Oct 2013 03:17

Indurain wrote:Låt först däcket sitta på en ren fälg i 48h med maxtryck, sedan penslar du på 1lager lim på däck & fälg, vänta ca 25min innan det torkat, sedan ytterligare ett lager på fälgen, låt torka 25min, montera sedan däcket
+ Lite lim just innan montering för lite bekvämt glid när tuben ska centreras.

Tubtejp kanske verkar smidigt, men kan vara ett rent jävla helvete att få av tuben vid eventuell punka, lim alla dagar i veckan för min del!

Tub och fälg som redan har varit limmad så räcker det med ett redigt lager på fälg sen pang på. (dock bara mina samt några vänners erfarenheter).

Olimmat på en cykel man kör hårt på är bara korkat.. :?
@fistasthlm

Post Reply