Milano?

Resereportage och tips på ställen att besöka!
Post Reply
PaaC
Posts: 28
Joined: 03 Jun 2008 10:34
Location: Stockholm

Milano?

Post by PaaC » 18 Jan 2009 16:12

Tjaba!

Ska snart till Milano och undrar om nån har sköna tips på cykelrelaterade saker att se/besöka där? Har hittills lyckats hitta 'La Stazione delle Biciclette' (http://www.lastazionedellebiciclette.com/index.html) och Velodromo Vigorelli.

Tackar!

Hare!

Sönke
Posts: 1330
Joined: 07 Nov 2007 20:19

Post by Sönke » 18 Jan 2009 17:09

Kolla in denna sida. http://www.ciclistica.it/

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 18 Jan 2009 17:30

Maila någon på http://www.milanofixed.com/about och fråga om tips.

timmy
Posts: 16
Joined: 06 Oct 2008 20:00

Re: Milano?

Post by timmy » 07 Nov 2010 09:07

Lite sent med info nu kanske, men för framtida bruk!

Jag var nere ett par dagar i Milano nyligen och besökte ciclistica, som sönke tipsar om. Extremt trevliga killar, de har egna ramar och allt möjligt sjyst. Någon gammal Cinelli här och där, någon enstaka linjecykel men annars nytt och lite små-hipster.

Det som finns i webshopen finns inte nödvändigtvis i butiken märkte jag ganska fort, och då killarna i butiken knappt pratar någon engelska överhuvudtaget fick man mest gå runt och kolla själv. Knappt några prislappar framme förutom på de cyklarna som var färdiga på deras egna ramar. Pris från 750 € och uppåt beroende på komponenter. Ville man ha pris på något annat så fick man peka så skrev de pris på en lapp och visade.

Grymt trevliga och tillmötesgående trots språkproblemet. Jag gled därifrån med ett par nav och två styren.

När det gäller milanofixed så har jag försökt kontakta dem flera ggr. Aldrig något svar, även om bloggen verkar vara aktiv. Synd, hade varit kul att kolla lite polo då de verkar ha en aktiv scen.

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Milano?

Post by måns » 27 Jun 2012 23:01

Så kommer en liten uppdatering. Ber om ursäkt för de tattiga iPhone-bilderna, det blev kvantitet före kvalitet pga tidsbrist och jag orkar inte fixa/hipstrifiera alla utan det blir direktuppladdning. Kanske kan få tag på lite uppdaterade bilder senare från min bror som också var med(lite stadigare på handen och med ett bättre öga för detaljer). Håll till godo så länge! ;)

Jag var nyligen nere i Lombardiet-regionen och medverkade i en musikfestival och fick tillfälle att besöka Milano under en dag. Tyvärr var vi stationerade i Legnano som trots sin historik var en rätt död stad cykelmässigt sett. Vår guide Isacco(som visade sig vara extremt cykelintresserad och förövrigt anordnade turer längs med touren och girot-etapperna samt på sardinien) tipsade om Farta(http://www.farta.it) som var en liten trevlig affär, men med noll koll på fixed/bancykelkultur. De sålde bland annat en vintage Colnago kolfiber-ram(54 cm lvg/C40 typ) för 300€ som jag blev lite sugen på, men gubben i affären bara skakade på huvudet och sa "troppo piccolo" och vägrade alltså sälja till mig. :mrgreen:

Nog om detta och tillbaka till Milano. Egentligen hade jag tänkt besöka både Masi, La stazione delle bici och Ciclistica men med sällskap som bara ville käka glass och dricka Aperol blev det till slut Masi som prioriterades.

Runt Duomon och ner på Via Dante stötte jag ihop med de här två killarna som var väldigt trevliga och hjälpsamma(och kunde verifiera att Ciclistica och la stazione.. antagligen var stängt då det var mitt på dagen). Killen till höger hade tydligen vunnit en alleycat veckan innan och ägde en Cinellitillverkad Losa. Gillar väskan. Även fulkonverteringen på singlespeeden som säger mycket om hur man ser på cykeln som arbetsverktyg, inget lull-lull eller bling.
Image

Efter en lång promenad från Buonarroti-tunnelbanan var man framme vid Vigorelli där en liten skylt visade vägen:
Image

Själva Velodromen är ju vilande vad jag förstod det som men kanske finns det hopp(kan inte italienska)? Intressant är att det generella intrycket man fick var att cykling är på väg nedåt i Italien, det finns tydligen bara en vettig inomhusvelodrom och intresset för italiensk cykelkultur är mycket större i övriga världen än i själva Italien(detta enligt Isacco).
Image

Så var man framme:
Image

Det första jag möttes av var en splitterny Prestige(super?) som ju faktiskt känns otroligt bekant. Full SR-panto, helt sjukt snyggt hantverk. Jag påpekade för den yngre mekanikern(som stod och skruvade på en billig kinesisk damcykel i alu, sjukt rolig kontrast) att det fanns typ en exakt likadan i Sverige med Cronometro-stagen. Denna var tydligen "for an Italian client".
Image
Alltså denna framgaffel, jävlar i havet!
Image
Färgkladd. Haha! :mrgreen:
Image
Random ramar:
Image
Oidentifierad gubbe som plockade lite i lådorna, sjukt pedantisk ordning i verkstaden för övrigt:
Image

Detta fick en verkligen att känna historiens vingslag. En riktigt gammal Bianchi signerad Coppi själv. När kan han ha kört den? Skön kontrast mot hojen bredvid också. Den blå Special Pista som hänger lite längre bak var f.ö. sjukt snygg. Jag är grymt glad att jag prioriterade att besöka Masi, det var helt klart en upplevelse och jag rekommenderar verkligen att man tittar förbi om man är i krokarna.
Image

Som avslutning en bild som är väldigt talande för vilken typ av cyklar man uteslutande såg mest av. Jag åkte ner i tron att det skulle krylla av gamla fina landsvägshojar och fixies var man än tittade men dessa var överallt. "Gubbcykel deluxe", enkelklinga fram med kedjeskydd, muffad ram och typ gran-sport eller triomphe-växel. Blandade tillverkare, Legnano, Bianchi, Pinarello, Atala.. Ofta väldigt slitna(välanvända) cyklar och jag tar verkligen med mig intrycket hem hur man använder cykeln som ett transportredskap som är meningen att användas, inga museiföremål som hänger på väggen eller bara får komma ut på söndagarna.
Image

Alla Prossima,

//M

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Milano?

Post by klasolsson » 28 Jun 2012 08:48

Rolig läsning och fina bilder, kul!

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Milano?

Post by d'epoca » 28 Jun 2012 11:35

Tackar för inlägget. Det ser ut som om någon Masi-entusiast har blivit inspirerad av J2000Es modell och lagt till ytterligare egna detaljer.
Yesterday's Technology Today

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Milano?

Post by Ronny » 28 Jun 2012 15:14

Kanonbilder som är mycket intressanta. Masin är du säker på den var en nybyggd sak? Framgaffeln är mycket fin.
Мясо это убийство

User avatar
lafattaturchina
Posts: 17
Joined: 23 Aug 2010 15:26
Location: Uppsala (från Italien!)

Re: Milano?

Post by lafattaturchina » 25 Jul 2012 11:27

Lite sent, men kanske användbart för nästa resa:

Dodici Cicli - http://www.dodicicicli.com/
Dem öppnade ny butik för några månader sedan

Ciclofficina Stecca/ +bc - http://www.piubici.org
En cykelförening som driver en allmän cykel verkstad

Post Reply