3/32" fram och 1/8" bak, hur fungerar detta?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
dan
Posts: 186
Joined: 26 Dec 2007 10:01

3/32" fram och 1/8" bak, hur fungerar detta?

Post by dan » 19 Feb 2008 15:35

Jag är i det kreativa stadiet av fixieprojekt, har för tillfället "strippat" av allt som jag ej behöver. Min tanke var att använda det större av de två främre dreven. En 52-taggare som är i tillsynes gott skick. Min fundering är nu, 52:an är såklart 3/32". När jag då köper trackdrevet bak, så blir det såklart 1/8".

Kommer detta att medföra någon eventuell konflikt, jag antar att jag måste köra med en 1/8" kedja? Bör jag helt enkelt satsa på att köpa ett trackdrev även fram?

MVH// Dan

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 19 Feb 2008 15:41

Det fungerar alldeles utmärkt att köra 3/32 fram och 1/8 bak med en 1/8 kedja.
Om du inte har en kappsäck med pengar som du bara måste spendera så kan du ju lungt köra slut på den framklingan som du har nu innan du byter till något annat.

User avatar
dan
Posts: 186
Joined: 26 Dec 2007 10:01

Post by dan » 19 Feb 2008 15:43

Tackar!

Tur för mig att jag inte behövde någon kappsäck med pengar då.

bengterik
Posts: 194
Joined: 06 Nov 2007 21:09
Location: STHLM

Post by bengterik » 19 Feb 2008 23:51

Du kan ju även köpa (3/32) cogg bak så slipper du våndas, brukar finnas lite varstans.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Post by euskadi » 04 Mar 2008 23:53

jag rekommenderar 1/8 kombinerat med 1/8 bak. kör du utan broms kan en hoppad kedja betyda en del tråkigheter. detta har hänt mig i nedförsbackar på skogsväg.

men kör du långsamt på plana gator med broms så funkar det fint med 3/32!

Uffe Tuff
Posts: 32
Joined: 16 Feb 2008 22:25
Location: Jönköping
Contact:

Post by Uffe Tuff » 01 Apr 2008 17:30

Jag har 3/32 både fram och bak... har inte fått någon hoppad kedja ännu. Eller är det bara risk för det om man har olika bak och fram eller?

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 05 Aug 2008 00:22

Jag har kört 3/32 fram, 1/8 bak och 1/8 kedja i över ett år. Pumpat på ordentligt. Kedjan har inte ens tenderat att hoppa en enda gång.
Satsa på rak kedjelinje, bra kedjespänning och pengar kvar i plånboken.

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Post by boon » 08 Aug 2008 10:23

kör 3/32 fram och 1/8 bak.
framklinga tror jag har blivit lite skev efter bara ett par veckor.
den är bra mycket lösare i vissa lägen och riktigt spänd andra.
vet inte om det har med belastningen från skids mm eller om klingan är ovanligt tunn och skör.
har ett paket med sugiomessenger 1/8 vevparti på ingång för just nu vågar jag knappt cykla på den mer än till affären.

bara jag som varit med om detta?

User avatar
Nibbe
Posts: 321
Joined: 06 Jun 2008 13:49
Location: Stockholm

Post by Nibbe » 08 Aug 2008 10:34

Nä inte bara du boon:
Körde 3/32 klinga fram förut och resten 1/8", framklingan i alu var inte vacker, ordentligt skev och tänderna förstörda. Men den höll i 1.5år iallafall. Fast man ska nog inte ha så höga förväntningar på en 20+år gammal alu-klinga :)
I My Honda
Flickr
Image

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Post by AndreasVH » 18 Aug 2008 13:32

Uffe Tuff wrote:Jag har 3/32 både fram och bak... har inte fått någon hoppad kedja ännu. Eller är det bara risk för det om man har olika bak och fram eller?
Lyfter lite eftersom jag också undrar detta...

Som trådskaparen vill jag också återanvända en av originalklingorna eftersom den är i bra skick.
Är det i så fall bättre att skaffa 3/32 kedja och -drev och köra samma "runt om"?
Eller är det aldrig att rekommendera att köra 3/32 på fixed?
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
vader
Posts: 87
Joined: 08 Jan 2008 09:26
Location: Sthlm

Post by vader » 18 Aug 2008 13:41

Japp. Lika barn leka bäst, liksom.

Men man hamnar i en knivig situation:
Det är ekonomiskt att behålla framklingan och köra 3/32.
Men de flesta track-prylar finns bara i 1/8, så när man har blivit stark i benen och vågar köra lite vildare och vill byta utväxling kanske man åker på att byta rubbet, bara för att det finns så mycket mer 1/8-grejer på marknaden.

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Post by AndreasVH » 18 Aug 2008 13:58

Tack för snabbt och bra svar Vader! :)
Pflanzgarten stole my virginity

Post Reply