Hjälp, vevlager

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Venj00
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2008 20:31
Location: Falun

Hjälp, vevlager

Post by Venj00 » 26 Oct 2008 23:49

Jag bestämde mig för att kolla upp om det finns något nytt vevlager och köpa till hojjen. kollade därför in Sheldon Browns hemsida om detta.
Jag har inte införskaffat mig någon avdragare så jag kan inte ta av vevarmarna för att bekräfta mina teorier, men det står på ramen att den är "Swiss hand-made" vilket gör mig lite orolig. Enligt Sheldon Browns hemsida finns det ett Schweiziskt vevlager som har samma gängor som franska, men ena sidan är vänstergängad. Jag har kollat igenom ett par hemsidor och inte hittat ett enda vevlager med denna gänga.

Gör fel eller ska jag be till gudarna att det inte är dessa gängor på min cykel? Finns dessa vevlager någonstans om det nu skulle vara dessa gängor?

:?

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 27 Oct 2008 13:42

Kolla på vevlagret efter någon slags inskription där det står gängmått. Sedan kan du jämföra med Sheldon Browns tabell för att se vad du har för gängor. Stirra dig inte blind på vad du har för ram.

edit: stavfel
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

Venj00
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2008 20:31
Location: Falun

Post by Venj00 » 27 Oct 2008 18:58

Jo, jag har kollat efter något sådant. Men jag har inte hittat något.. Det enda jag hittar är en plastdetalj som sitter mellan lagret och veven där det står "maira" och "PAT.".
Jag får helt enkelt lugna mig tills jag passerar min lokala verktygshandlare nästa gång.

Men jag kan anta att schweiziska lager är bra ovanliga, eller är det så att jag har letat på fel ställen?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 27 Oct 2008 19:04

Det är nog ett Italiensk när ramen är från Schweiz. Franska vevlager kommer annars i två varianter av gängor :wink:

Venj00
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2008 20:31
Location: Falun

Post by Venj00 » 27 Oct 2008 19:44

Ronny wrote:Det är nog ett Italiensk när ramen är från Schweiz. Franska vevlager kommer annars i två varianter av gängor :wink:
Där ser man, vi får hoppas på det..


Men dom där gängorna för vevarms-avradagarna, är det någon standard eller kommer det sluta i att det är fel gängor på verktygen man köper?
Jag kommer fram till att det är en diameter på sisådär 21 mm med 1mm stigning på vevarmen. Det verkar vara ganska ospecificerat på typ biltemas och cykelringens hemsidor.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 27 Oct 2008 23:16

Venj00 wrote:
Ronny wrote:Det är nog ett Italiensk när ramen är från Schweiz. Franska vevlager kommer annars i två varianter av gängor :wink:
Där ser man, vi får hoppas på det..


Men dom där gängorna för vevarms-avradagarna, är det någon standard eller kommer det sluta i att det är fel gängor på verktygen man köper?
Jag kommer fram till att det är en diameter på sisådär 21 mm med 1mm stigning på vevarmen. Det verkar vara ganska ospecificerat på typ biltemas och cykelringens hemsidor.
Vevavdragare för gamla fyrkantslager brukar inte vara ett bekymmer. Lite olika längd på
själva avdragaren som ibland inte vill nå in till vevaxeln men bara att lägga dit en distans av något slag så går det vägen.

Venj00
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2008 20:31
Location: Falun

Post by Venj00 » 27 Oct 2008 23:31

Ronny wrote:Vevavdragare för gamla fyrkantslager brukar inte vara ett bekymmer. Lite olika längd på
själva avdragaren som ibland inte vill nå in till vevaxeln men bara att lägga dit en distans av något slag så går det vägen.
Man tackar för infon!

Venj00
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2008 20:31
Location: Falun

Post by Venj00 » 29 Oct 2008 11:36

Det fungerade bra med avdragaren!
Nu är kullagerna rengjorda och infettade i alla fall! Glappar gör det inte heller än så länge..

Dock fick jag ju för mig att greja i lägenheten, så jag ville inte sulla allt för mycket med WD-40 och värme. Därför fick jag inte bort den sidan som bestämmer om det är franskt eller Schweiziskt, för det var 1 mm stigning på gängorna.. :(
Jag ska göra ett nytt försök senare någon gång i garaget för att bestämma det nationalitet, men nu till frågan:

Vart får man tag på dessa vevlager? Är dom svindyra? Jag hade ju tänkt mig att köpa ett lager för en hundring ungefär, det kanske är kört nu?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 29 Oct 2008 15:02

Franska vevlager lär man lättast finna utomlands för en rimlig summa. Här ett Shimano
med fransk gänga
http://cgi.ebay.fr/JEU-DE-PEDALIER-SHIM ... 286.c0.m14

Finns flera!

http://cgi.ebay.fr/JEU-DE-PEDALIER-PEUG ... 286.c0.m14

Venj00
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2008 20:31
Location: Falun

Post by Venj00 » 29 Oct 2008 15:55

Ronny wrote:Franska vevlager lär man lättast finna utomlands för en rimlig summa. Här ett Shimano
med fransk gänga
http://cgi.ebay.fr/JEU-DE-PEDALIER-SHIM ... 286.c0.m14

Finns flera!

http://cgi.ebay.fr/JEU-DE-PEDALIER-PEUG ... 286.c0.m14
Tackar än en gång!


Vi får se hur det löser sig, ska också mäta upp kedjelinjen mer exakt när hjulen kommer senare.. Cyclecomponents kunde inte få fram något i alla fall.

Post Reply