Göteborg - Stockholm

Resereportage och tips på ställen att besöka!
Post Reply
User avatar
Martin Lang
Posts: 238
Joined: 08 Feb 2010 23:07
Location: MALMØ
Contact:

Göteborg - Stockholm

Post by Martin Lang » 05 Jun 2012 13:43

Jag & min flickvän tänkte cykla Göteborg - Stockholm under en veckas tid ungefär. I slutet av juli. Bo på vandrarhem & köra växlat. Tåg upp till Göteborg från Malmö & tåg hem från Stockholm. Några tips, farhågor m.m. att tänka på? bra ställen att bo på? några måsten att se längs med vägen osv? alla tips är välkomna!
http://www.mock.se / http://www.langfilm.se" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Göteborg - Stockholm

Post by Jonatan F » 06 Jun 2012 10:57

Det finns en del att hämta från västgötaleden och sverigeleden, se upp bara för ibland är det grus. Hör av dig om du vill ha mer råd, har cyklat till gbg många gånger! Ska fundera på boende, har tyvärr själv inget eget boende då, sover nog på soffan hemma hos mina föräldrar typ, men ska kolla lite...
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Göteborg - Stockholm

Post by kjellsnell » 28 Jun 2012 19:52

Precis hemkommen från Göteborg-norrköping-göteborg växlat. Kan bara tipsa om att det tydligen finns något som heter "mellansvenska höglandet" ungefär mitt i landet. Förbrered dig mentalt på detta :D

acke
Posts: 98
Joined: 17 Feb 2008 19:54
Location: göteborg

Re: Göteborg - Stockholm

Post by acke » 06 Jul 2012 18:30

Kan inte påstå att jag märkte av något högland när jag cyklade sthlm-gbg härom dagen... Värsta backen var den upp till masthugget i göteborg.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Göteborg - Stockholm

Post by abacaxi » 06 Jul 2012 20:01

Vilken väg då? Har aldrig cyklat men det är ju till och med jobbigt att köra bil mellan typ jönköping och borås. :-) sannolikt plattare genom bert karlssonland.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

acke
Posts: 98
Joined: 17 Feb 2008 19:54
Location: göteborg

Re: Göteborg - Stockholm

Post by acke » 07 Jul 2012 11:48

Göteborg-Borås-Gällstad-Jönköping-Motala-Järna-Södertälje-Stockholm fast åt andra hållet cyklade jag. Det var rätt kulligt men inga direkt höga backar.

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Göteborg - Stockholm

Post by kjellsnell » 09 Jul 2012 14:04

Från Gällstad körde jag till Köttkulla. Därifrån började (den i mina ögon slitiga) stigningen upp till sjön trehörningen sen var det nerför till Mulseryd. Jag var aldrig inom Jönköping utan körde Taberg Barnarp Lekeryd och därifrån norrut till Tranås osv. Dock har man ju olika mycket med sig i bagaget att refferera till sedan tidigare. Jag tyckte i alla fall att det var svettigt på min relativt tungt lastade touringhoj.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Göteborg - Stockholm

Post by Jonatan F » 12 Jul 2012 18:07

Och så sitter man själv i skiten, har hittils kört grusvägar från Gråbo in i Göteborg men nu tänkte jag köra racer. Någon som har några tips? Kommer från Alingsås om det hjälper. Tänker att det här kan hjälpa trådskaparen med om han kör smala däck. Ska för övrigt till Torslanda/öckerö
Har man inget projekt har man inget liv :)

Post Reply