Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Resereportage och tips på ställen att besöka!
Post Reply
papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 28 Sep 2011 17:30

Hej!

Ska flytta till chile nästa vecka. Tänkte kolla om någon har besökt detta fina land och tagit med sig cykeln?

Jag och sambon har grunnat hela sommaren på denna flytt, efter att hon blev erbjuden jobb genom sin firma. Hon är civilingenjör och ingen töntig reklamare som jag om ni undrar.

Hursomhelst har jag spånat efter lite cykel/fixedkultur och kommit över ett par "movimientos" - rörelser som kretsar kring cykeln och cyklandet. Vet dessutom att de har en fullskalig velodrom utomhus i samma komplex som nationalarenan, kolla in!, och har sett att det finns en "Vuelta de Chile", dvs nationell tävling för landsväg.

http://www.panoramio.com/photo/19329289

Ju mer jag spanat desto mindre klok har jag blivit, tyvärr, och undrar nu om någon här har lite koll. Hur tar man in sig på en velodrom tex? Bör man vara medlem? Finns det regler för hur tränad man bör vara (vana, etc) eller är det bara att befinna sig på plats till amatörträningen?

Hursomhelst kommer jag att rapportera hit, eller till någon annan najs blogplattform, återkommer med det snarast!

mvh, PAPPPLO

Edit: Lite länkar

http://issuu.com/rcmag
http://rebelcallejeros.com

User avatar
TalliDan
Posts: 408
Joined: 02 Oct 2008 09:54
Location: Malmö

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by TalliDan » 28 Sep 2011 23:35



Om du är i Chile och speciellt i Valparaiso under februari månad får du bara inte missa detta. Jag gjorde det tyvärr men det var mest för att jag var tvungen att återvända hem 2 månader innan tävlingen gick av stapeln...
I Santiago finns det förresten en gata i stil med Bargatan på random semesterö bara det att barerna är utbytta mot cykelbutiker- sjukt enkelt att gå från butik till butik och kolla delar. När jag var där hösten 2007 (eller var det 2008?) var det mest racer, bmx och mtb kanske ngn enstaka ss och än mindre fixed. Mest i Santiago naturligtvis...
I Santiago ska förresten gubben som tillverkar Sparton ramarna finnas och när jag besöker kusinerna igen om sisådär 10 år ska jag def se till att få en customram tillverkad. Tror att de här killarna kan svara på var gubben håller hus > http://www.arribaelachancha.cl/.
I Chile kostar en Spartonram bara ca 1000 har jag för mig så varför inte supporta den inhemska marknaden. Annars kan jag väl bara säga: Mucha suerte!
Akta dig för pendejos, lollos men kanske mest för los pokemones, jajaja
...

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 29 Sep 2011 12:21

+100!

tack TalliDan, ska kolla om jag har något för mig under downhillloppet. Men vad heter den där gatan egentligen med alla butikerna? Fuck, tänk som "bar hopping", bara att det blir trackbar shopping!

Sparton, det ska jag kolla in direkt! (Söker ingen ram för tillfället dock.)

Jag var lite skraj för att de inte skulle ha sånna basic prylar som fixedkuggar, låsringar och annat som är nödvändigt för att kunna serva just mina hojar.

/ P

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 07 Oct 2011 22:24

Liten rapport från chile:

Allmänt: Santiago, Chile, 6 miljoner invånare, 4 miljoner bilar, 2 miljoner enkelriktade vägar, 1 miljon rödljus, 1 timme till långhelg. (18.15 lokal tid)

Ergonomi: Borde gå från 23mm till minst 28 och inte pumpa så hårt. Vägarna har blivit hårda och guppiga som fan av alla jordbävningar och inte hjälper det att man måste dra på lite fart på vägarna för att inte bli överkörd.

Körvett: inget. Varken hos mig eller andra medcyklister och minst av allt bilisterna.

Trivsel: Inte träffat en endaste fixist ännu. Måtte jag träffa nån snart!

Cykelfeeling: 2%.
Cykelns feelings: -2%. Bagagegubbarna dängde till en liten buckla på toppröret. Stor som en nyckelpiga var den.

Teaser:
Image

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 07 Oct 2011 22:29

RE:

Tur att cinelli har återförsäljare i stan om jag skulle behöva skaffa ny ram.
Image
Funny cuz its true!

http://www.cinelli.cl/products/-BICICLE ... DAMA.html#

Funderar förresten på att lacka om vigorellins stora blaffiga logga till "chileni".

Edit: Like so.

Image

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 12 Oct 2011 21:51

Jag tog en sväng ned till Nunua igår, strax söder om "downtown", för att beskåda velodromen här i stan. Efter en stunds hojande kom jag fram till det gigantiska området, Estadio Nacional, med en massa olika fält och planer för diverse idrottsutövning, och vid den södra spetsen av området kunde jag skymta den fina gula ovalen. Helt ohämmat trampade jag in genom grindarna för att komma in på överplan varifrån jag såg ett gäng knattar på 13-14 år trampa livet ur sig, påhejade av en coach.
"VAMOS, VAMOS!"

Jag bytte ett par ord med coachen som berättade att de vuxna var nånstans och tävlade, argentina visst, och att jag var välkommen på tisdagar och torsdagar, bara knacka på och börja hoja. :)))

Tog ett par varv med mina 49x16 och det var knappt så att man kunde hålla sig uppe i kurvorna. Här skulle man visst köra 51x15 för att få upp farten.

Banan är gammal, riktigt lastgammal faktiskt. Den är gjord i betong och innerplan har både en "pitstop" och en stor fet gräsmatta. Såg ett par ströhundar ligga på gräset under en gradäng och vakta fortet. :)
Banans skarvar har fått sig riktigt feta törnar av alla jordbävningar så det känns lite som att cykla i gamla stan. :)

Nåja, får se om man kan komma igång och småträna lite med andra cyklister.

Annars allt är bra, sett en hel drös med fixedcyklister som jag hälsat på. Det märks på dem att de har känslan "av att subkulturen är på väg att dö ut" när en blek "gringo" som mig hojar förbi och hälsar helt ogenerat. :)

saludos desde el poto del mundo!

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by oskarwallin » 12 Oct 2011 21:56

Inte så mycket respons i den här tråden, men reseberättelser är spännande tycker jag, så fortsätt skriva! :)

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by klasolsson » 13 Oct 2011 09:00

Grymt!

Men Papplo, var är alla bilder?! :wink:

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 13 Oct 2011 19:15

idag har jag varit och jagat lägenhet. vi kollar på en liten etta med sovrum i centrala city, ligger på 20:e våningen, pool på taket, inomhus förvaring av cyklar för drygt 3500kr - runt 250-300000 pesos. Obs att ingångslönen för många förvärvsarbetare är under 150.000 pesos!!!

fifan jag måste fixa en ny mobil (stulen på flyget) så jag kan bildsätta mina rambligs här.
kul med lite respons förresten.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by Gustav » 13 Oct 2011 21:30

Fortsätt!
Image

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 14 Oct 2011 14:58

Utsikten från 20:e våningen, vårat blivande vardagsrum. "Lite smoggigt så här års" sa hyresvärden. :)

Image

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by Carl » 16 Oct 2011 20:20

Härligt Pablo! Hur ser hipstrarna ut där borta?

Maxtavio
Posts: 109
Joined: 02 Sep 2010 09:36

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by Maxtavio » 18 Oct 2011 08:45

Chileni :D :D !!

Bra läsning Papplo, försök få med lite söta Chilenskor på bilderna!

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 04 Nov 2011 21:50

Idag ska ni veta, fick jag punka av att låta cykel stå i solen! Total sanning! Den hade stått inne på innergården på kontoret där jag jobbar, och efter nån timme, pös luften ur som helt ur ingenstans!

Aldrig varit med om det förrut! :)

http://www.flickr.com/photos/papplo/

Här finns lite bilder förresten! Jag har varit lite grinig de första veckorna här, men idag känner jag att cyklandet i Santiago är bland det bästa jag upplevt!

Det är bokstavligen enormt med urban cycling här, alltså att cycla som en livstil liksom.

Det är skitmycket cykelbutiker och rörelser som gör cyklistrelaterade saker och sånt är ju tufft. Gatubilden är en blandning av ratbikes, mountainbikes som man får på köpet på stormarknade "siba-style" och kina-aluhojar i stil med vispen i alla världens färger.

Väldigt ont om no-breaks-fixies, men en hel del wayfearers, vilket ju också drar ned karma-konton några snäpp. (Stockholm-style!)

Låter denna bil sammanfatta trafiksituationen i stan.

Image

Vi ses snart igen!

sumo
Posts: 11
Joined: 09 Jul 2009 09:57
Location: Sthlm

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by sumo » 06 Nov 2011 20:02

Sjitt va härligt! Kul att läsa om din resa.
Jag var i Valparasio och Vina del Mar för tre år sen, mest mountain bike som körs där. Men det finns en Velodrom i Valparaiso, den ligger bortanför hamnen. Googla Valparaiso Velodrome så borde du hitta det.
Annars måste du ju kolla in Valparaiso Cerro Abajo, det är tävlingen i klippet. Helt sjukt att se på plats.
Hoppas du slipper fler värmepunkteringar.

User avatar
Pirre The Trucker
Posts: 618
Joined: 17 Oct 2010 20:26
Location: Sthlm

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by Pirre The Trucker » 08 Nov 2011 20:32

Hoppas du har det bra där borta. Ser härligt ut! 8)
Bicicletta ogni giorno toglie il medico di torno
------------------------------------------------------------

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 09 Nov 2011 02:58

http://www.fixedgearfever.com/modules.p ... map&id=806

Det finns fan en velodrom precis vid havet i Valparaiso!
Nice! Tack för tipset Sumo!

Och så en video från mig till er:


sumo
Posts: 11
Joined: 09 Jul 2009 09:57
Location: Sthlm

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by sumo » 11 Nov 2011 09:46

Måste bara säga att Velodromen i Valparaiso kanske inte är i bästa skick :? men den är körbar.

Om du åker till kusten, så mellan Renaca och Concon så surfas det på sanddynerna, kan va kul att kolla in kanske.
Annars är ju Valparaiso i sig värt ett besök, att ta en buss mellan kullarna är ju en upplevelse utöver det vanliga :D

Rulla fint!

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 12 Nov 2011 19:59

Hej vänner. Har blivit gräsänkling över helgen och nu fan ska det skiddas!

Igår trillade jag hem sent efter jobbet och tänkte att lördagen skulle bli 100 procent pablo på cykel. I latinamerika och Chile i synnerhet har man ju lite längre arbetsvecka och mindre semester än hemma, så dagarna går för det mesta åt till att pendla, stå i bankomatkön under lunchen, efterjobbet-hetsa med matinköp, och sen är ju dagen snart slut!
När man dessutom har en tjej som jobbar dubbelt så hårt som en själv är det ju inte konstigt att veckorna kan flyta på utan att man ens märker att man har tandkräm på kavajslaget!

Nu till lördagen, som jag har längtat! Längtat efter den perfekta trippen nånstans. (För att inte förvirra någon så längtar jag förstås även efter flickvännen, så nu är det sagt:))

Jag bestämmer mig på morgonen efter en cigg på balkongen att det blåser lite väl mycket för att köra ett "träningspass", och med detta har jag ju redan kommit förbi första bestyret, att välja hoj och utstyrsel. Tyvärr har jag inte så många alternativ här i stan, då jag varken känner något cykelcrew, eller några schyssta fik i hippa stadsdelar där man kan sitta och spana på _ _ _ _ _ _ _. (Fyll i själv.)

Som en kompromiss efter lite handgemäng med mitt Luterska jag tar jag på mig bibsen under shortsen, och en tunn vindjacka ifall det skulle bli fart på turen.

Obs:

Det man kan göra som ensam västerlänning utan vänner i stan är att fönstershoppa eller shoppa, vilket egentligen gäller alla chilenare också. Jag bestämmer mig i hissen för att dra iväg och spana efter den här cykelbutiks-gatan som tipsats om här i tråden, Avenida San Diego.

Efter 15 minuters skiddande i ett halvlungt santiago kommer jag fram till paradiset, eller åtminståne: det förmodade paradiset!

AVENIDA SAN DIEGO

Image
(Gatan sträcker sig kanske en 25 kvarter, från södra inloppet ändra till floden Mapocho som också delar staden itu.)

Cykelbutikerna står faktiskt uppradade vägg-i-vägg i minst tre kvarter, jag hinner gå in i ca 10 butiker innan jag tröttnar. Det är både fantastiskt och fasansfullt! Och av många anledningar förstås.
Som jag tidigare påpekat gillar chilenare att köpa saker. Vad som helst som står i glasskåp kan säljas, och det är just det som pågår på denna gata. Det är 90% skit, och dessutom är det ofta samma skit från butik till butik. MTB, bmx-prylar, nån udda bromskabelvajer och ännu mer skit. Det mesta i anodiserade färger och med loggor som skulle kunna höra till företag som säljer fågelfrön.

Nåja, hittar några prylar som kan vara intressanta, och dessutom några NOS-grejer som ju faktiskt är riktiga kap!

Image
funderar på en ny gaffel till stålhojen, dock bör den vara kromad.

Image
Inte helt dumt Cinelli-styre.

Sen är det ju det här med piratkopiering, eller vad det nu heter när det kommer till fysiska prylar - varumärkesintrång:

Image
Colnagon går lös på ca 800kr...

Image
Hmmmmmmmm.

Två av butikerna är renodlade racer-butiker. Här är priserna som i sverige, vilket är förståeligt då tullen i Chile är superhård, allt som kommer i små upplagor från euro-zonen och Usa är det straff på.

Image
Här hänger en av mina favvo-växelcyklar ever. (Kika på min cykelrunkblogg http://bi-cycle.tumblr.com/)

Image
Beggad trackram, säkert från nåt velodromproffs.

Kontentan:

När det finns mycket skit är det svårt att välja.
Image

Budget debit: 2000 pesos; två varmkorv och en fanta.
Själsligt uppfriskande: +7%, sett några riktigt söta gathundar.

------

Mot slutet av turen droppar jag förbi en av de få fixie-shopparna i stan, Una Velocidad, alldeles intill vår lägenhet.

Image

Efter lite browsande köper jag nåt som är både funktionellt och fint - en hippouch som de tillverkar själva.

Image

Spenderar 7000 pesos på den, ca 100kr.

Tyvärr finns inga bot på växelproblemet jag har för tillfället. Stan är mycket plattare än Stockholm, vilket medför att 48x17 är för lätt växel. 48x16 är inte ett alternativ iom skidpatchesen och klingor verkar vara svåra att få tag på i rätt färg, form, standard och tandning. :(

Vi får hoppas på jultomten mao.

mvh, Pablo el Sueco

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Chile - Santiago, Valparaiso, Vina del mar osv

Post by papplo » 12 Nov 2011 20:41

PS.
om tomten läser detta, undrar jag vad tullen kan tänkas ta för följade:

1st Sram Omnium Cranks 165mm
1st 44RN 144#47 Klinga

Image

Post Reply