Byta dropouts på en mountainbikeram?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
ostkaka
Posts: 36
Joined: 07 Nov 2010 21:30

Byta dropouts på en mountainbikeram?

Post by ostkaka » 25 Sep 2011 17:06

Hejsan Fixedgear,

Jag har kört fastväxel på en stålracer i snart ett år. Jag tycker det är riktigt roligt och det tar mitt cykelintresse till en helt ny nivå. Jag har en gammal mountainbike ram som jag skulle vilja bygga om till fastväxel. Den har vertikala dropouts som alla andra moderna mtb-cyklar. Jag har sett att det går att köpa dropouts för lödning på ebay.com för ungefär 100-200kr. Ramen är lite speciell eftersom den är gjort av aluminium i huvudtriangeln och stål i bakvaggan. Är det någon som har erfaranhet att göra den typen av modifiering av ramar, tips på någon svetsare/lödare i Stockholmsområdet som kan göra den typen av jobb eller en uppfattning på hur mycket det skulle kosta?

Ha det fint!

/Viktor

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byta dropouts på en mountainbikeram?

Post by Fredde » 25 Sep 2011 18:18

Är svingen av stål är det bara att svetsa med MIG/gas. Kolla med bankiren här på forumet.

Passar på att slänga in en brasklapp: Det är inte ovanligt att kedjespelet ändras när bakfjädringen rör sig upp och ned så det kanske inte kommer att fungera.

En fullösning är att fila lite i dropouten (om plats finns). Det räcker oftast med ett par mm för att du ska kunna spänna kedjan.

Post Reply