http://img14.imageshack.us/gal.php?g=dsc00775br.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
någon som vet hur man får av detta vevpartiet? det är en Scott från 80-tal. jag var och frågade i en cykelaffär och de sa att man skulle undvika att ta av det om det absolut inte var nödvändigt eftersom det kunde vara svårt att hitta nya delar, men förstår inte varför! någon som vet?
Tips på att få av detta vevpartiet?
Re: Tips på att få av detta vevpartiet?
Såntdär hade jag på min gamla SCO från 80's också. Jag kapade axeln på insidan veven med rondell och gängade ur lagret med spårmejsel+gummiklubba bara. Sen köpte jag ett shimano-lager med fyrkantsaxel för sjuttiofem spänn och gängade i, vanlig engelskgängad 68mm. Gissar att det är samma sak på den där.pflegendes wrote:http://img14.imageshack.us/gal.php?g=dsc00775br.jpg
någon som vet hur man får av detta vevpartiet? det är en Scott från 80-tal. jag var och frågade i en cykelaffär och de sa att man skulle undvika att ta av det om det absolut inte var nödvändigt eftersom det kunde vara svårt att hitta nya delar, men förstår inte varför! någon som vet?
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Tips på att få av detta vevpartiet?
Det är en sk. kilbult som håller fast veven.
1) Bort med muttern (det har du redan gjort)
2) Knacka ur kilbulten. Det är här det lätt går snett och då måste du ha en extra kilbult på lut. Se till att du har ett bra mothåll under/mot veven när du knackar loss bulten annars pajjar du lätt vevlagren.
3) Veven är nu loss!
1) Bort med muttern (det har du redan gjort)
2) Knacka ur kilbulten. Det är här det lätt går snett och då måste du ha en extra kilbult på lut. Se till att du har ett bra mothåll under/mot veven när du knackar loss bulten annars pajjar du lätt vevlagren.
3) Veven är nu loss!
Re: Tips på att få av detta vevpartiet?
Precis, en kilbult, de jag har tagit lös har suttit på mopeder och de brukar vara i dåligt skick efter att man tagit ur dem, de kroknar och gängorna tar stryk om man inte har rätt hammare eller drivdorn man lägger nåt som är mjukare än stål mellan hammaren och bulten, typ en planka eller en plastbit. Sen som nämnts så ska man ha ett mothåll och det kan ju vara svårt att hitta något lämpligt men du kanske har något att stödja upp den med?.
Jag hade en domkraft på mopederna men det är ju svårt på en cykel. Men det går ut på att vevens infästning ska vila mot något, så när du bankar ska inte kraften tas upp av vevaxeln och vevhuset, helst ska cykeln inte stå på sina hjul om du frågar mig.
Jag har aldrig fått ihop såna där ordentligt efter att jag tagit isär dem, de har alltid glappat efter återmontage.
Jag skulle byta mot något billigt med vanliga vevarmsfästen.
Jag hade en domkraft på mopederna men det är ju svårt på en cykel. Men det går ut på att vevens infästning ska vila mot något, så när du bankar ska inte kraften tas upp av vevaxeln och vevhuset, helst ska cykeln inte stå på sina hjul om du frågar mig.
Jag har aldrig fått ihop såna där ordentligt efter att jag tagit isär dem, de har alltid glappat efter återmontage.
Jag skulle byta mot något billigt med vanliga vevarmsfästen.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.