Axeldiametrar olika fram och bak?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Axeldiametrar olika fram och bak?

Post by merkur » 07 Jul 2010 18:22

Hej, jag har en Bianchi-ram som jag funderar bygga på ifall jag nu inte får den såld.
Jag är inte snål utan fattig, därför ska jag försöka komma undan med en riktigt tight budget. Dessvärre ser det största framdrevet ut att ha gjort sitt, så om någon vet ett billigt 52t-drev som kanske kan passa Bianchi så är jag intresserad.
Undrar även om någon vet ifall de dreven som sitter på klarar sig utan det andra drevet som stöd, alltså försvagas drevet avsevärt om jag tar bort det mindre drevet som är bultat på det stora?
Hur som helst, idag skulle jag prova en fälg på gaffeln, hade mätt lite md höften och det passade inte, hjulaxeln på fälgen var för grov, mätte då den med ett skjutmått och fick den till att vara 9,4 mm.

Gaffeln mätte jag till 9mm.

Men, dropoutsen (vet inte vad det heter på svenska) bak var närmare 10 mm när jag mätte med skjutmått. 10,10 mm nästan.
Är det någon här som vet något om detta mysterium, kan jag borra upp eller brotscha hjulfästena fram så jag får upp dom till diameter 9,5 eller finns någon bättre metod?
Jag har provat att söka i forat men inte kommit någon vart, har även kikat på SheldonB men inte lyckats forska fram något där heller.
Är det inte konstigt att de har olika diameter fram och bak`?
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
TalliDan
Posts: 408
Joined: 02 Oct 2008 09:54
Location: Malmö

Re: Axeldiametrar olika fram och bak?

Post by TalliDan » 08 Jul 2010 07:14

merkur wrote:.
Är det inte konstigt att de har olika diameter fram och bak?
Nope, det är standard. Framaxeln finns i lite olika dimensioner (riktigt gamla standardnav- ner till ca 8mm) men bakaxeln ligger vanligtvis kring 10mm.
...

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Axeldiametrar olika fram och bak?

Post by merkur » 08 Jul 2010 09:02

Ok, då har jag klarhet i det, men det är ju konstigt att de hjulset jag kollat på inte ens har haft axeldiameter utskriven. Har mest kollat på Shimano, då de tycks passa min plånbok bäst.
Vet någon ifall man ska vara lite dumdristig och slipa upp droputsen 5 mm så man får i en 9,5mm-axel?
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Axeldiametrar olika fram och bak?

Post by ArvidSvensson » 08 Jul 2010 09:42

5mm är nog att ta i men 0.5mm funkar fint ;)

Ang. dreven, det går bra att plocka bort ena drevet men du måste byta till korta klingbultar för att få ihop det.

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Axeldiametrar olika fram och bak?

Post by merkur » 08 Jul 2010 10:41

Ja precis 0,5mm menade jag ju såklart. Korta klingbultar var en bra idé, men jag har för mig att den stora klingan sitter på vevaxeln på min, jag tror min ram är en Bianchi Rekord, men jag har ingen aning. Det står inte Bianchi på sadelröret utan där sitter nåt konstigt klistermärke, ser ut som tidig 90-talsdesign på klistermärket.
Nu ska jag till cykelhandlaren o höra ifall han har några gamla fälgar att skänka bort mot en dålig monetär ersättning.

Jag vet att det frågas tusen gånger per dag, men borde det inte finnas ett hjul-alternativ med fast nav för runt 500 spänn?
Det görs ju fälgar med frihjul i Taiwan som kostar 400kronor, med spindel dessutom. Känns som att det borde vara billigare att bygga ett fast nav, men men.
Funderar även som många andra på skivbromsfästes-lösningen. Men vet inte hur jag ska förlänga axeln på lämpligt vis.
Tackar så länge för klarheten i axeldiametrarna
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

Post Reply